Hoe gaat het met de middenbouwers? Ouder gesprekken al geweest? Wij mogen volgende week. Heb het idee dat alles goed gaat dus verwacht geen rare dingen.
🔒Groep 4/5 klets
Oudergesprekken zijn later deze maand. Het gaat goed, maar dochter geeft wel aan dat ze volgend jaar weer naar haar oude klas terug wil. Dus dat went maar langzaam. Tja, ze heeft twee jaar in dezelfde klas gezeten.
Verder vindt ze school gelukkig erg leuk. Leren gaat haar erg gemakkelijk af.
Dochter in groep 5: ze maakte zich zorgen dat haar cijfers slechter werden en ze dan uit de plusgroep moet. Ze wil dus meer leren thuis.
Volgens de juf is er niks aan de hand. Bij een rekentoets van 8 onderdelen had ze er 1 minder goed gemaakt maar haar cijfers zijn nog hardstikke mooi dus geen zorgen.
Klein strebertje, je moet geen 7 hebben waar een 8 ook kan, liever nog een 9. Heef tg ze niet van ons
Toch6 mijn oudste moest vorige week een boekbespreking houden. Compleet gestresst want vorig jaar ging het zo slecht.
Hij had vorig jaar een 8.
Maar ik herken het wel van vroeger, als je altijd goed scoort en daar op geprezen wordt en (een deel van) je zelfwaardering ontleend, dan is het ook heel belangrijk. Ik probeer mijn kinderen telkens voor te houden dat je moet leren, dat fouten maken daarbij hoort, maar laatst was ook de middelste helemaal van slag omdat hij een fout had gemaakt in een blaadje want de juf alleen maar had meegegeven om tijdens de vakantie wat extra te kunnen oefenen. Iets wat bij ons thuis niet nodig is omdat hij momenteel alles leest wat hij tegenkomt (net begonnen in groep 3). Dus het is een lastig iets.
Hier wisselt het; ze mag meer zelfstandig werken in de klas, hoeft bv niet klassikaal de teksten mee te lezen en heeft voor rekenen ook extra werk (nadat de juf haar eerst op het laagste rekenniveau wilde houden, want die sommen kreeg ze nooit af plus heel veel fout; bij het hoogste niveau alles heel snel af en foutloos ze vond die makkelijkere sommen gewoon vreeeselijk saai, ze werd er gewoon boos van en ging dan als protest maar niks invullen of opzettelijk fout
). Maar ze heeft haar niveau nog niet echt gevonden en is daar soms flink ongelukkig en boos over, gelukkig ziet de juf dat ook en wordt er goed gekeken naar wat er anders kan qua verdiepen/verbreden en compacten. Ze mag in de klas als klaarwerk nu lezen wat ze wil en leest nu Harry Potter deel 2, de juf was toch sceptisch of ze dat wel kon lezen, maar dat gaat echt helemaal prima - zowel qua lezen als qua begrip. Ik vind het ook fijn want het is het eerste boek (na HP deel 1 dan
) dat ze er thuis ook gewoon zo bij pakt om lekker op de bank te gaan zitten lezen, hiervoor las ze bv boeken over Dolfje Weerwolfje maar nooit echt zoals HP nu - echt volledig ín het boek gezogen, niet na 2-3 bladzijdes al zuchten dat het saai is
Binnenkort oudergesprekken, ben wel benieuwd wat de juf dan wil bespreken en ik hoop dat we van te voren ook nog goed met dochter kunnen praten over hoe zij nu vindt dat het gaat.
Rapport krijgen ze hier in februari en juni, dat duurt dus nog even.
Hier vandaag gesprek gehad. Over het algemeen gaat het gewoon heel goed, er zijn geen punten waar aan 'gewerkt' moet worden.
Waar ik toch een beetje stil van werd, of mij toch over verbaasde, is dat ook deze juf (naast zijn vorige juf en iber) mijn zoon een bijzonder jongetje noemt ( wat bedoelen ze hier eigenlijk mee?) Zijn gedrag valt op en is 'anders'. Sociaal blijft hij het 'moeilijk' hebben en is liever op zichzelf.
Hij maakt weinig oogcontact en ze vindt hem onzeker. Hij kan ook moeilijk het idee wat ie in zijn hoofd heeft uitleggen.
Moet er wel bij zeggen dat niemand hinder ondervindt aan zijn gedrag. Het zorgt niet voor problemen, het valt gewoon op. Cognitief loopt hij nog steeds voor. Waar hij met rekenen niet zo ver was als met lezen, heeft hij nu de smaak te pakken met rekenen. Hij doet bv plus sommen met duizenden icm met gouden materiaal (montessori).
Zijn onzekerheid snap ik wel, hij wil geen fouten maken. Hij is bv ook onzeker met zwemmen, hij zwemt nu al 2 jaar en nog geen A diploma, hij krijgt de schoolslag niet geautomatiseerd, hij denkt teveel na. En dat is eigenlijk met alles zo bij hem, totdat hij zeker weet dat ie het kan. Is wel lastig hoor.
Voor de rest een super trotse moeder hier, en blij te horen dat het goed met hem gaat.
Hoe gaat het hier? Alle kindjes inmiddels gewend? Hoe gaat het met de cito stress?
Hier een moe mannetje door de cito weken. Maar voor de rest gaat het heel goed.
Cito stress hier geen last van. De oudste interesseert het niet en de 2e vind het leuk en makkelijk
Midi leest inmiddels alles wat los en vast zit, echt super leuk! Rekenen vindt hij moeilijker, maar we hebben nu een trucje gevonden waardoor hij bij de tempotoets goed zijn rust kan bewaren en daardoor zit er nu duidelijke voortgang in. Dus dat is heel fijn.
- Bijgewerkt
Oudste had er geen stress door. De toetsen worden wel uitgesmeerd over een hele week zodat ook de kinderen met concentratieproblemen (s.o.) de toetsen goed kunnen maken, weet niet of dat voor hem scheelde. We gaan de resultaten afwachten. Verder is hij echt super gestart na de kerstvakantie en zit hij veel lekkerder in z'n vel dus dat is genieten voor ons allemaal. En hij is ook helemaal trots op zichzelf dat het zo goed gaat
Middelste doet hij prima in groep 3. Hij is versneld (is van 6 januari en had dus eigenlijk pas in groep 2 moeten zitten) maar alle toetsen gaan tot dusver super. Hij zou cito gehad moeten hebben maar heb hem er niet over gehoord
Jessie80 Middelste doet hij prima in groep 3. Hij is versneld (is van 6 januari en had dus eigenlijk pad in groep 2 moeten zitten) maar alle toetsen gaan tot dusver super. Hij zou cito gehad moeten hebben maar heb hem er niet over gehoord
Gelukkig staat al online dat hij de toetsen heeft gehad en een B had voor spelling en een A voor rekenen. Maar mooi dat hij er in elk geval geen druk voor heeft gevoeld
Hier ook geen citostress gemerkt. Ik denk dat juf er niet te veel heisa over heeft gemaakt. En wij thuis ook niet. We hebben begin februari een oudergesprek. Ik denk dat we dan iets over de uitslag horen.
Verder is dochter blij dat ze niet meer de enige is met een zonboekje. Nu kunnen ze in een klein groepje samen lezen en werken, anders is het ook zo alleen.
Hier ook geen cito-stress, gelukkig! Maar het gaat ook niet erg lekker, vaak met veel tegenzin naar school, thuis heel vaak ontzettend boos en humeurig. Op school heeft ze nu pluswerk, maar veelal is dat ‘eerst je reguliere werk af hebben en dán mag je je pluswerk doen’ - dat werkt niet. Voor het reguliere werk is ze totaal niet gemotiveerd, ze vindt het allemaal te langzaam gaan en zit dan een beetje te dromen... Met de avi-toets scoorde ze nu M5, terwijl ze eind groep 3 al E6 scoorde. Thuis leest ze nu Harry Potter deel 3, dat kan ze soepel voorlezen en ook in eigen woorden goed navertellen. Dus die M5 lijkt me gek...
In februari rapport en gesprek, eens kijken of we daar wat aan hebben ... er is al eerder van alles beloofd en ik zie het gewoon niet gebeuren in de mate waarin het is besproken.
Ik lees hier cito. Dus vroeg ik mijn dochter of ze ook wel eens een toets heeft. Ja, we hebben nu de cito-toets.
Mag ik het vreemd vinden dat wij als ouders hier niets over hebben gehoord?
Owl ik herken dit heel erg van onze oudste en raad je aan om inderdaad hard aan de bel te trekken. Onze zoon werd er zo ontzettend moe van dat hij telkens het standaard werk moest doen terwijl hij het prima kon. Uiteindelijk is afgesproken dat hij telkens minder hoefde te doen, dus even laten zien dat hij het kan en daarna door. Dat scheelde al wat.
Ik moet zeggen, het blijft zoeken. Ik vind dat onze school echt zijn best doet, maar dan nog is het telkens het wiel uitvinden, er ligt weinig klaar.
Hier stond het in de nieuwsbrief. Groep 6 heeft nu alleen op maandag cito's omdat ze di-vr invallers hebben (vanaf feb nieuwe juf voor die dagen)
Owl Op school heeft ze nu pluswerk, maar veelal is dat ‘eerst je reguliere werk af hebben en dán mag je je pluswerk doen’ - dat werkt niet. Voor het reguliere werk is ze totaal niet gemotiveerd, ze vindt het allemaal te langzaam gaan en zit dan een beetje te dromen...
Regulier moet dan gecompact worden. Ze moet uitdagender werk krijgen, niet meer. Dus moeilijker erin, te makkelijk eruit. Met alleen meer werk hou je ze niet gemotiveerd.
Wat ik van dochter hoor is dat ze vaak een beetje van de gewone juf moet maken en daarna door met werk van de plusjuf.
Binnenkort weer gesprekken op school, ben benieuwd. Voor nu heb ik nog geen vragen, viel me alleen op dat kleuter begint te lezen dus dat wil ik wel aangeven dan