Toch6 Hier is cito gelukkig niet leidend. Het is zo een moment opname, kind kan maar net dag niet hebben. Ik hoop dat ze in de plusklas kan blijven. Lijkt mij ook wel wat doen voor zelfvertrouwen om ineens niet meer in de plusklas te mogen. Iig zoon zou hier echt van slag kunnen raken.

• [verwijderd]

Toch6 Slecht zeg! Als ze haar uit de plusklas halen heb je kans dat haar motivatie verder daalt en haar resultaten vervolgens ook.

Toch6 ik zou daar ook niet zomaar mee akkoord gaan. Als de plusklas al niet uitdagend is, wat gaan ze haar dan verder bieden?

Als ze erover beginnen maandag vraag ik een extra gesprek aan want dat lukt niet in 10 minuten.
In groep 3 heeft ze er ook ingezeten omdat ze al kon lezen, in groep 4 niet maar merkte ze dst het reguliere net niet voldoende was. Nu weer erin. Als ze nu eruit moet mogen ze een plan t/m groep 8 maken want we blijven niet jojoën

Gelijk aangekaart toen ze aan het begin vroegen of ik vragen had (beide juffen waren er). Ze snapten mn zorgen. En die zijn voor niks geweest want L blijft gewoon in de plusklas is besloten door het team. Hoewel ze wel gezakt is op cito en op basis daarvan eruit zou moeten zagen ze:

• L scoort nog steeds hoog
  • heel de klas had slechtere cito, waarschijnlijk door wisseling van juf en invallers na de kerstvakantie
  • methodetoetsen maakt ze goed
  • ZE HEEFT DE EXTRA UITDAGING NODIG!!!

Zó blij dat ze dat op school ook zien. Garantie voor volgend jaar gaven ze niet maar dit jaar blijft L er in.
Met rekenen moet ze voorlopig wel meer meedoen om het automatiseren echt goed te krijgen. En begrijpend lezen ook. Maar dat was geen L-probleem maar van alle pluskinderen.

Goed gesprek gehad

En E is klaar voor groep 3, behalve lichamelijk 😂 mijn kleine wuppie. Maar ze leest met de letters die ze kent, doet alle lesstof goed op niveau en trekt sociaal naar de wat oudere kinderen. Ze is van september dus 1 van de jongste in die groep maar ze past er qua gedrag goed tussen.

En D in groep 6 is aardig stabiel. Werkhouding en tempo zijn verbeterd. Blijft op de grens hangen van wel/geen plusklas (al jaren) maar er is wederom besloten dat door zijn ass dat beter niet gebeurd. Sta ik helemaal achter. Ze kunnen het met de weektaak nog goed opvangen.
Gezien zijn handschrift wordt hij later arts 😁
Sociaal staat hij niet als middelpunt maar ook zeker niet er buiten. Gewoon op de plek waar hij zich fijn voelt. De kinderen accepteren hem.

Zo, genoeg trots geweest hier want groep 2 en 6 is geen middenbouw 😅

Hier ook trots op m’n dochter. Score AI op Cito en DMT, ook rekenen (wat ze moeilijk vindt, zegt ze). Ze heeft vanmorgen met haar zakgeld wat gekocht, leuk hoe ze dan met optellen bezig is. En dan rekent ze het gewoon meteen goed uit. Dat is ook weer haar valkuil, ze wil beslist geen fouten maken.

Midi had hele goede cito scores! Alleen voor DMT had hij 2, de rest 1. Hij had het zelf niet verwacht, dus was blij verrast. Daarnaast is juf heel tevreden over hem, hij is lief en sociaal en doet duidelijk erg zijn best. Soms ook teveel, dus daar gaan we hem mee helpen. Maar al met al, tevreden juf en tevreden moeder!

Heel goed gesprek gehad vandaag, dochter mag de methode gaan compacten en er zelfstandiger mee werken. Haar pluswerk komt nu in haar weekplanning ipv enkel als extraatje na al het reguliere werk. Ze is zo blij dat ze nu echt iedere week aan de Rekentijger mag werken en haar andere werk 🙂
De meester gaf aan dat dochter echt goed vaart bij een hoog tempo, dus heel fijn dat hij dat ook ziet. Tegelijkertijd is ze soms onzeker, durft dan bv niks te vragen en de meester had het idee dat dat was omdat ze bang is iets ‘doms’ te vragen. Als ze een vraag stelt, is hij ook heel goed doordacht geformuleerd. Maar het zijn eigenlijk altijd diepte vragen, dus voorbij de stof - ze gaat ook meer vrijheid krijgen zelf dingen op te zoeken, bv in de bieb of op een computer. Dat vindt ze ook erg leuk, ze maakt graag werkstukjes.

Ik hoop dat alles een beetje snel in werking wordt gezet, dat ze snel zo’n nieuwe weekplanning krijgt 🙂

Qua stemming gaat het de laatste twee weken heel goed met haar, opvallend genoeg sinds ze samen op 1 kamer slaapt met haar zusje - ze slaapt veel sneller en volgens mij ook een stuk dieper met zo’n snurkend zusje naast zich 🙂 Dus dat is ook heel fijn!

4 maanden later

Hoe gaat het met de middenbouwers? Een beetje goed corona tijd doorgekomen? Bijzonderheden?

Zoon ging hier als een speer thuis, wat resulteerde in groep 4 werkboeken in taal en rekenen. Taak hoeft hij eigenlijk niet meer mee te doen. Alleen spelling. Gesprek met de juf gehad. Cognitief helemaal goed, hij moet alleen nog wat aan zn werkhouding doen. Hij hopt van het 1 naar het ander en maakt zo zn werkjes niet af.

Omdat tijdens thuiswerk hij een planning had, wat dus heel goed hielp. Hier op school dus weer mee begonnen en kreeg meteen complimenten.

Trotsmomentje: zoon heeft een verhaal geschreven met schrijfletters aan elkaar, logische volgorde, kloppend verhaal, spelling foutloos. Juf was helemaal geschokt waardoor zo goed vond ze het.

Plan voor volgend jaar. Aanbieden wat hij nodig heeft en voldoende uitdaging bieden. Grote kans dat als zn werkhouding verbetert hij een klas zal overslaan.

Hier vanmiddag een telefonisch gesprek gehad over middelste (versneld naar groep 3). Zit op niveau maar lezen is eigenlijk stil blijven staan afgelopen tijd. Terwijl hij thuis wel gelezen heeft en daar vlot M4 leest. Maar hij leest slordig en binnensmonds. Dat herken ik zeker dus komende vakantie zeker blijven lezen en dan kan hij volgend jaar in de klas weer groeien. Verder prima!
Volgende week gesprek met juffen van oudste (s.o. groep 4), ben benieuwd, deze week ontvangen we al rapport.

D nog niks over gehoord maar die zal wel gewoon overgaan naar groep 7.

Over L vorige week wel gesprek gehad telefonisch. Belde juf eigenlijk niet voor maar oke 😆 L is laatste tijd afwezig op school, werkt slordig, maakt voor haar doen domme fouten... Vermoeden is dat ze zich teveel zorgen maakt om mij en de baby. Juf gaat zich er wel hard voor maken dat L in de plusklas blijft want dat heeft ze echt wel nodig. Ik heb dus ook toestemming gegeven om dit gesprek te rapporteren zodat het team ook weet waardoor het nu even minder goed loopt met dr.
Ze gaat sowieso over naar groep 6

En mn kleuter mag naar groep 3, mijn kleine meisje wordt steeds minder kleuter 😢 maar ze is er wel echt aan toe

Mijn oudste scoort overal goed op, ze gaat volgend jaar naar groep 5... slik. Qua lezen had de juf verwacht dat ze hoger zou scoren maar ze scoort E4, wat het niveau is voor eind groep 4. Juf dacht dat het kwam doordat die test werd afgenomen bij een juf die ze niet echt kent en dat ze misschien niet echt durfde. Wel herkenbaar. Ook zei juf dat ze heel matuur is en in haar redenering soms al op niveau groep 6 en 7 zit..

Mijn middelste gaat naar groep 3. Ze leest al een beetje en heeft het schrijven door, alleen cijfers interesseren haar niet zo. Komt goed, moeten we iets meer stimuleren. Verder is ze heel beleefd en vriendelijk en wil ze overal harmonie brengen.

De jongste gaat van de instapklas (vanaf 2,5 jaar) nu naar de 1e kleuterklas. Haar juf is echt een schat en onze dochter heeft haar ook heel graag. Volgens de juf wil ze andere kinderen helpen en beschermen en heeft ze alles door.

Midi gaat over naar groep 4. Probleem bij hem is vooral dat hij zelf niet zo door heeft waar de lat eigenlijk ligt en deze voor zichzelf heel hoog legt. Hij twijfelde zelf echt of hij wel over zou gaan omdat zijn tempotoetsen van rekenen zo moeilijk gaan. Terwijl hij op de vorige cito's 2* een I en 1* een II. Hij zit dus ruim op niveau, las halverwege het jaar al op M4 niveau, maar in zijn hoofd moet het allemaal beter en daar zit hij zichzelf ontzettend mee in de weg. Het stomme is dat toen hij naar groep 1 ging hij juist een ontzettende flierefluiter was, maar dat is helemaal omgeslagen naar faalangst en wij krijgen niet goed de vinger erachter waar dat nu in zit.

Wat fijn om goede verhalen te horen.
    Mijn dochter mag naar groep 4. Maar ik denk dat ze die uiteindelijk over moet doen. Of ze moet daar een enorme sprong maken..
    Lezen gaat slecht. Ze haalt veel letters door elkaar. Er is een vermoeden van dyslexie.
    Rekenen is ze zo lui in. Slechte werkhouding ook. Maakt haar werkjes niet af. Begint gewoon ergens in een rijtje. Is snel afgeleid. Ik denk ergens dat ze misschien juist meer uitdaging nodig heeft een dat ze die rijtjes maar saai vindt.

Femkes Zoon legt op school ook de lat te hoog voor zichzelf. Roept dan al, ohhh is makkelijk. Maar eindstand vind hij het heel lastig om te doen. Hij wilt er niet voor 'leren' en het in 1x kunnen. Hij haalt dus steeds a af. Terwijl hij vaak wel na 2, 3 keer het al kan. Maar gewoon geen zin in. Heel vervelend.

• Femkes hebben hierop gereageerd.

June Zou heel goed kunnen van die uitdaging hoor. Heb je het al besproken met de juf?

• June hebben hierop gereageerd.

Louelle81 die ziet het snel afgeleide meisje. Maar ze ziet ook dat er met inzit anders had ze groep 3 nogmaals mogen doen.

June Vaak in de vakanties maken ze opeens ook weer een grote sprong. Komt wel goed!☺

Louelle81 ja, dat is het inderdaad. Hij kan sommige dingen zonder moeite, maar als het moeite kost slaat hij dicht. Zodra hij dan een fout maakt raakt hij helemaal in paniek.
            Ik weet dat het ook aan mij ligt, ik kan zelf ook moeilijk fouten maken zonder mezelf vreselijk te voelen, maar het maakt zijn leven zo lastig en dat vind ik ook moeilijk om te zien. En hij heeft ook een broer die uitzonderlijk goed kan leren, dus hij krijgt sowieso geen reëel beeld mee.