Mijn oudste scoort overal goed op, ze gaat volgend jaar naar groep 5... slik. Qua lezen had de juf verwacht dat ze hoger zou scoren maar ze scoort E4, wat het niveau is voor eind groep 4. Juf dacht dat het kwam doordat die test werd afgenomen bij een juf die ze niet echt kent en dat ze misschien niet echt durfde. Wel herkenbaar. Ook zei juf dat ze heel matuur is en in haar redenering soms al op niveau groep 6 en 7 zit..

Mijn middelste gaat naar groep 3. Ze leest al een beetje en heeft het schrijven door, alleen cijfers interesseren haar niet zo. Komt goed, moeten we iets meer stimuleren. Verder is ze heel beleefd en vriendelijk en wil ze overal harmonie brengen.

De jongste gaat van de instapklas (vanaf 2,5 jaar) nu naar de 1e kleuterklas. Haar juf is echt een schat en onze dochter heeft haar ook heel graag. Volgens de juf wil ze andere kinderen helpen en beschermen en heeft ze alles door.

Midi gaat over naar groep 4. Probleem bij hem is vooral dat hij zelf niet zo door heeft waar de lat eigenlijk ligt en deze voor zichzelf heel hoog legt. Hij twijfelde zelf echt of hij wel over zou gaan omdat zijn tempotoetsen van rekenen zo moeilijk gaan. Terwijl hij op de vorige cito's 2* een I en 1* een II. Hij zit dus ruim op niveau, las halverwege het jaar al op M4 niveau, maar in zijn hoofd moet het allemaal beter en daar zit hij zichzelf ontzettend mee in de weg. Het stomme is dat toen hij naar groep 1 ging hij juist een ontzettende flierefluiter was, maar dat is helemaal omgeslagen naar faalangst en wij krijgen niet goed de vinger erachter waar dat nu in zit.

Wat fijn om goede verhalen te horen.
    Mijn dochter mag naar groep 4. Maar ik denk dat ze die uiteindelijk over moet doen. Of ze moet daar een enorme sprong maken..
    Lezen gaat slecht. Ze haalt veel letters door elkaar. Er is een vermoeden van dyslexie.
    Rekenen is ze zo lui in. Slechte werkhouding ook. Maakt haar werkjes niet af. Begint gewoon ergens in een rijtje. Is snel afgeleid. Ik denk ergens dat ze misschien juist meer uitdaging nodig heeft een dat ze die rijtjes maar saai vindt.

Femkes Zoon legt op school ook de lat te hoog voor zichzelf. Roept dan al, ohhh is makkelijk. Maar eindstand vind hij het heel lastig om te doen. Hij wilt er niet voor 'leren' en het in 1x kunnen. Hij haalt dus steeds a af. Terwijl hij vaak wel na 2, 3 keer het al kan. Maar gewoon geen zin in. Heel vervelend.

• Femkes hebben hierop gereageerd.

June Zou heel goed kunnen van die uitdaging hoor. Heb je het al besproken met de juf?

• June hebben hierop gereageerd.

Louelle81 die ziet het snel afgeleide meisje. Maar ze ziet ook dat er met inzit anders had ze groep 3 nogmaals mogen doen.

June Vaak in de vakanties maken ze opeens ook weer een grote sprong. Komt wel goed!☺

Louelle81 ja, dat is het inderdaad. Hij kan sommige dingen zonder moeite, maar als het moeite kost slaat hij dicht. Zodra hij dan een fout maakt raakt hij helemaal in paniek.
            Ik weet dat het ook aan mij ligt, ik kan zelf ook moeilijk fouten maken zonder mezelf vreselijk te voelen, maar het maakt zijn leven zo lastig en dat vind ik ook moeilijk om te zien. En hij heeft ook een broer die uitzonderlijk goed kan leren, dus hij krijgt sowieso geen reëel beeld mee.

June kun je al laten testen op dyslexie? Hoe eerder het duidelijk is, hoe beter (eigen ervaring). En als ze inderdaad de sommen te makkelijk vindt is het voor haar wel moeilijk om geconcentreerd te blijven werken. Mijn oudste hing altijd ontzettend onderuit in zijn stoel bij een uitleg en dan wat iedereen ervan overtuigd dat hij niet oplette. Maar hij had aan de helft van de uitleg meestal al genoeg en dan is het knap lastig om geconcentreerd te blijven luisteren/werken. Sinds hij ander werk krijgt is zijn hele houding verbeterd.
              Ook bij midi geven ze hem maar een paar rijtjes. Hij bewijst dan dat hij het kan, daarna mag hij door naar moeilijker werk en dat scheelt in zijn concentratie.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Mijn dochter gaat naar groep 5. Maar aangezien ze sinds maart al thuis zit zal ze dan worden getoetst en eventueel terug gaan naar groep 4. Ze komt in een combi groep 4/5 Dus geen grote ramp. Maar tegen de tijd dat ze weer naar school gaat heeft ze 5 maanden thuis gezeten. En dat heet passend onderwijs.
                Morgen gaat ze afscheid nemen op school (na de zomer een andere school. Haar huidige school zegt dat ze niet genoeg personeel en ruimte hebben om haar te kunnen bedienen maar ze zijn niet handelingsverlegen. Vinden ze zelf. En toch mag dochter niet terug komen. Ze mag ook niet naar het sbo want daar zou ze te intelligent voor zijn. Flauwe kul maar als ouder trek je aan het kortste eind). Hopelijk komt het goed op de nieuwe school. Want dat wordt al haar 3e reguliere basisschool, dochter moet nog 8 worden. En dat heet passend onderwijs.

June Maar ze ziet ook dat er met inzit anders had ze groep 3 nogmaals mogen doen.

Absoluut even tijdens de warme overdracht bespreken volgend jaar! Zoon deed exact hetzelfde in groep 3, gelukkig eind groep 3 een goede evaluatie met de juf en toen heeft ze hem toch wat extra uitdaging gegeven, waardoor ze zelf vrij snel resultaat kon zien.
                  Ze heeft een mooi verslag geschreven voor de juf van groep 4 en damen met de warme 9verdracht heeft dat wel echt voor verschil gezorgd.

[verwijderd] Ik ga zo hard voor je duimen dat je dochter het naar haar zin krijgt op de nieuwe school!

[verwijderd] Ik hoop dat 3x scheepsrecht is! En ze straks lekker op haar plekje zit en de juiste begeleiding krijgt, zodat zij een fijne schooltijd heeft.

Femkes Hier hetzelfde. Hij hoeft bijvoorbeeld ook de herhaling in werkboekjes niet te doen.

Femkes Hier ook zo eentje. Ze vindt (bijna) alles makkelijk en scoort ook goed. Maar als ze een fout maakt, is het frustratie en boosheid. Dat was vooral thuis heel zichtbaar, op school houdt ze zich vast een beetje in. 😉
                  Ze moet echt leren dat fouten maken mag en dat je niet alles in één keer goed hoeft te doen.

[verwijderd] tjonge, lekker passend onderwijs zo. Hopelijk gaat het op de nieuwe school beter!

Mijn oudste gaat gewoon door naar groep 4. Ze heeft er zin in gelukkig! Ben benieuwd hoe ze het gaat doen. Qua rekenen is ze niet heel erg gemotiveerd. Taal schud ze uit haar mouw en lezen is tijdens deze Corona tijd van niveau e3 naar m5 gegaan... ze leest veel en graag, maar die zag ik toch niet aankomen.

En mijn jongste huppelt vrolijk door naar groep 2. 😊

Mijn oudste dochter gaat naar het derde leerjaar (groep 5) en ze hebben ook de AVI-test gedaan. In het midden van het schooljaar zat ze op E4 maar toen kwam corona. Ze heeft hier thuis echt veel gelezen en leest ook 'moeilijkere boeken' (Harry Potter, Otje..) zonder problemen. Volgens haar klasjuf zou ze nu wel op M5 of zelfs E5 zitten.

Blijkt dat ze bij de test 'maar' E4 gescoord heeft. Wat ze zou moeten scoren, maar in haar geval is dat wel opmerkelijk. Volgens de juf is het maar een momentopname en had ze haar dag niet. Ook werd de test bij een andere juf afgenomen die mijn dochter niet goed kent. We hoeven ons daar niets van aan te trekken, dus.

Mijn man vindt het echter niet ok en zegt dat het komt omdat ze haar dit niveau niet echt 'gunnen'. Ze heeft een andere achternaam en volgens hem kunnen bepaalde juffen het niet hebben dat ze beter scoort dan een '100% Vlaams kind' (ze is dus een mix, Iraans en Nederlands).

Ik heb nu zo'n knoop in mijn maag. Moet mijn meisje nu al rekening houden met verborgen discriminatie? Moet ik echt continu over mijn schouder kijken dat onze kinderen niet benadeeld worden, alleen door hun exotische achternaam? 🙁

Ben er echt niet goed van..

• [verwijderd]

Nescio zijn er nog meer signalen waar dat uit blijkt? Ik wil jouw gevoelens daarin zeker niet tekort doen, maar als het puur op basis van haar testscores gaat zie ik vanaf hier geen link met verborgen discriminatie. Mijn ervaring is ook dat cito-scores enorm afhankelijk zijn van de omstandigheden op het moment zelf en dus niet zo veel zeggen over de werkelijke mogelijkheden van het kind.
                    Maar als er meer signalen zijn waardoor je dat gevoel hebt maakt het dat wellicht anders en is het misschien wel tijd voor een gesprek?

• Nescio hebben hierop gereageerd.

[verwijderd] nee, voor mij niet. Maar volgens mijn man zijn dat sluimerende signalen en moeten wij, meer dan andere ouders, alert zijn omdat onze kinderen anders sowieso benadeeld/onderschat zullen worden. En dat gevoel van 'continu aan moeten staan' omdat ze een andere achternaam hebben voelt gewoon niet goed. Alert ben ik sowieso, en ik denk dat dit alle ouders kan overkomen, dat het niet te maken heeft met afkomst, kleur, geloof?

Nescio hier ook een kind wat halverwege het jaar al op E4 zat en nu einde jaar ook weer. Tempo lag net te laag, technisch was het wel op orde dus advies was ook om gewoon M5/E5 te lezen in vakantie. Wil gevoel van je man niet bagatelliseren maar komt dus vaker voor.

• Nescio hebben hierop gereageerd.