Mijn oudste dochter gaat naar het derde leerjaar (groep 5) en ze hebben ook de AVI-test gedaan. In het midden van het schooljaar zat ze op E4 maar toen kwam corona. Ze heeft hier thuis echt veel gelezen en leest ook 'moeilijkere boeken' (Harry Potter, Otje..) zonder problemen. Volgens haar klasjuf zou ze nu wel op M5 of zelfs E5 zitten.
Blijkt dat ze bij de test 'maar' E4 gescoord heeft. Wat ze zou moeten scoren, maar in haar geval is dat wel opmerkelijk. Volgens de juf is het maar een momentopname en had ze haar dag niet. Ook werd de test bij een andere juf afgenomen die mijn dochter niet goed kent. We hoeven ons daar niets van aan te trekken, dus.
Mijn man vindt het echter niet ok en zegt dat het komt omdat ze haar dit niveau niet echt 'gunnen'. Ze heeft een andere achternaam en volgens hem kunnen bepaalde juffen het niet hebben dat ze beter scoort dan een '100% Vlaams kind' (ze is dus een mix, Iraans en Nederlands).
Ik heb nu zo'n knoop in mijn maag. Moet mijn meisje nu al rekening houden met verborgen discriminatie? Moet ik echt continu over mijn schouder kijken dat onze kinderen niet benadeeld worden, alleen door hun exotische achternaam? 🙁
Ben er echt niet goed van..