[verwijderd] Ik ga zo hard voor je duimen dat je dochter het naar haar zin krijgt op de nieuwe school!

[verwijderd] Ik hoop dat 3x scheepsrecht is! En ze straks lekker op haar plekje zit en de juiste begeleiding krijgt, zodat zij een fijne schooltijd heeft.

Femkes Hier hetzelfde. Hij hoeft bijvoorbeeld ook de herhaling in werkboekjes niet te doen.

Femkes Hier ook zo eentje. Ze vindt (bijna) alles makkelijk en scoort ook goed. Maar als ze een fout maakt, is het frustratie en boosheid. Dat was vooral thuis heel zichtbaar, op school houdt ze zich vast een beetje in. πŸ˜‰
Ze moet echt leren dat fouten maken mag en dat je niet alles in één keer goed hoeft te doen.

[verwijderd] tjonge, lekker passend onderwijs zo. Hopelijk gaat het op de nieuwe school beter!

Mijn oudste gaat gewoon door naar groep 4. Ze heeft er zin in gelukkig! Ben benieuwd hoe ze het gaat doen. Qua rekenen is ze niet heel erg gemotiveerd. Taal schud ze uit haar mouw en lezen is tijdens deze Corona tijd van niveau e3 naar m5 gegaan... ze leest veel en graag, maar die zag ik toch niet aankomen.

En mijn jongste huppelt vrolijk door naar groep 2. 😊

Mijn oudste dochter gaat naar het derde leerjaar (groep 5) en ze hebben ook de AVI-test gedaan. In het midden van het schooljaar zat ze op E4 maar toen kwam corona. Ze heeft hier thuis echt veel gelezen en leest ook 'moeilijkere boeken' (Harry Potter, Otje..) zonder problemen. Volgens haar klasjuf zou ze nu wel op M5 of zelfs E5 zitten.

Blijkt dat ze bij de test 'maar' E4 gescoord heeft. Wat ze zou moeten scoren, maar in haar geval is dat wel opmerkelijk. Volgens de juf is het maar een momentopname en had ze haar dag niet. Ook werd de test bij een andere juf afgenomen die mijn dochter niet goed kent. We hoeven ons daar niets van aan te trekken, dus.

Mijn man vindt het echter niet ok en zegt dat het komt omdat ze haar dit niveau niet echt 'gunnen'. Ze heeft een andere achternaam en volgens hem kunnen bepaalde juffen het niet hebben dat ze beter scoort dan een '100% Vlaams kind' (ze is dus een mix, Iraans en Nederlands).

Ik heb nu zo'n knoop in mijn maag. Moet mijn meisje nu al rekening houden met verborgen discriminatie? Moet ik echt continu over mijn schouder kijken dat onze kinderen niet benadeeld worden, alleen door hun exotische achternaam? πŸ™

Ben er echt niet goed van..

    • [verwijderd]

    Nescio zijn er nog meer signalen waar dat uit blijkt? Ik wil jouw gevoelens daarin zeker niet tekort doen, maar als het puur op basis van haar testscores gaat zie ik vanaf hier geen link met verborgen discriminatie. Mijn ervaring is ook dat cito-scores enorm afhankelijk zijn van de omstandigheden op het moment zelf en dus niet zo veel zeggen over de werkelijke mogelijkheden van het kind.
    Maar als er meer signalen zijn waardoor je dat gevoel hebt maakt het dat wellicht anders en is het misschien wel tijd voor een gesprek?

    • Nescio hebben hierop gereageerd.

      [verwijderd] nee, voor mij niet. Maar volgens mijn man zijn dat sluimerende signalen en moeten wij, meer dan andere ouders, alert zijn omdat onze kinderen anders sowieso benadeeld/onderschat zullen worden. En dat gevoel van 'continu aan moeten staan' omdat ze een andere achternaam hebben voelt gewoon niet goed. Alert ben ik sowieso, en ik denk dat dit alle ouders kan overkomen, dat het niet te maken heeft met afkomst, kleur, geloof?

        Nescio hier ook een kind wat halverwege het jaar al op E4 zat en nu einde jaar ook weer. Tempo lag net te laag, technisch was het wel op orde dus advies was ook om gewoon M5/E5 te lezen in vakantie. Wil gevoel van je man niet bagatelliseren maar komt dus vaker voor.

        • Nescio hebben hierop gereageerd.

          Jessie80 bedankt, de juf zei idd ook dat het maar een momentopname was en dat ze waarschijnlijk net iets minder gemotiveerd was om ook op tempo te lezen.

          • [verwijderd]

          Nescio ik weet natuurlijk niet hoe het is om om die reden continu alert te zijn, dus dat maakt het lastig om te oordelen over de situatie waar jullie inzitten.
          Ik kan daarin alleen vanuit eigen ervaring spreken omtrent de cito's en zie ik in jouw post terug wat ik met mijn kinderen (Duitse achternaam) ook meerdere malen gezien heb. M heeft vorige periode een cito compleet verknald omdat er een vogeltje voor het raam zat en ze werd afgeleid πŸ™„πŸ˜…
          Een slechte nachtrust, inderdaad een onbekende leerkracht die het afneemt, gewoon hun dag niet hebben zijn allemaal dingen die mee kunnen spelen.

            Nescio de AVI toetsen geven niet perse aan hoe goed ze kan lezen. Het gaat vooral om snelheid in hardop lezen. Als ze (bijvoorbeeld omdat het een andere juf was) voorzichtiger is gaan lezen, dan scoort ze minder goed. Het feit dat ze thuis boven dit niveau leest en het ook begrijpt zou ik belangrijker vinden.
            Ik snap je man wel. Ik kan me voorstellen dat het bij hem dit triggert en ik zou het zeker in de gaten houden. Maar ik zou er op basis van 1 toets, zeker in deze vreemde tijden, niet teveel aan ophangen. Daarmee doe je je kind en school mogelijk tekort.

              [verwijderd] een vogeltje 😁 ik weet zelf nog hoe saai ik dat technisch lezen altijd vond. Continu hardop... gaf mij maar een boek, dan kon ik er geruisloos in verdrinken.

              Mijn dochter scoorde op een rekenonderdeel lager dan vooraf verwacht - de juf zei ook dat het een momentopname was en op een ander moment heeft ze heel kort even met mijn dochter vergelijkbare oefeningen gedaan en ging het gewoon wel goed. Ik heb geen seconde aan onze achternaam bv gedacht (die niet typisch Nederlands is). Dit soort dingen gebeuren gewoon en juist dat de juf al aangeeft dat dat resultaat niet past in het verdere beeld, lijkt me heel positief. Iedereen heeft wel eens een dag waarop het niet gaat zoals op andere dagen - bv doordat het een andere juf is, meer een toets-setting dan ontspannen in eigen klas, of gewoon omdat het heel warm was β€˜s nachts.

              Hier gaan ze naar groep 5 en mijn jongste naar groep 3 πŸ™‚ Oudste met stralend rapport, volgend jaar vanaf de start de extra uitdaging meteen in de planning. Jongste gaat lezend naar groep 3 en komt bij de beste juf ooit, dus alle vertrouwen in dat dat goed komt πŸ™‚

              Inmiddels ook gesprek met juffen van oudste gehad. Cognitief geen enkele zorg, wel grote schommelingen in uitslagen.. hoe de vlag er emotioneel bij hangt heeft grote invloed op hoe hij zijn toets kan maken. Op sociaal emotioneel gebied stappen gezet, groei laten zien maar ook nog genoeg om aan te werken dus we zijn blij dat TLV voor groep 5 tot en met 8 binnen is. Deze week nog een keertje naar groep 5 om te wennen (hele klas gaat over en blijft bij elkaar)... is in andere vleugel van het gebouw dus dat zal even wennen zijn maar hij heeft er zin in.

              Oeh ja, ik weet niet of ze hier nog zo’n oefen-moment in de nieuwe klas hebben volgende week - normaal altijd wel en dat vonden ze altijd super leuk.

              een maand later

              Joehoeee. Hier zijn we alweer in de laatste week beland!!! Het is echt voorbij gevlogen!! Zoon heeft zin om weer te starten! En mama ook😁. We hebben een leuke vakantie gehad, maar zijn nu weer toe aan wat structuur.
              Deze week school kleding uitzoeken. Kijken of hij nog wat nieuwe kleding nodig heeft. Nieuwe beker en trommel etc. Nieuwe tas misschien ook nog jahah

              Wie beginnen er ook volgende week weer?