Vlinderstruik kan je nu ook nog wel snoeien, maar niet te kort zegt mijn man. Hij zou eigenlijk de struik even moeten zien maar ik begrijp dat dat een probleem is πŸ˜‰

• [verwijderd]

[verwijderd] Bij de Lidl hadden ze afgelopen week hele rekken met planten staan, waaronder lavendel. Misschien ook de moeite waard om even te kijken.

• [verwijderd]

Bedankt voor de tips! Houtsnippers ga ik ook nog even naar kijken. Als het zΓ³ goedkoop kan dan vind ik dat aantrekkelijker dan grasπŸ˜…

Snoopy1979 ik ga morgen een foto maken van de vlinderstruik en dan probeer ik het te plaatsen. Ik begrijp het probleem ook even niet. Gisteren gewoon nog een foto geplaatst. Ik vrees dat dit forum mijn tuin niet aan kan 🀣

• [verwijderd]

Ik heb de zaadjes aangevraagd πŸ™‚

• [verwijderd]

[verwijderd] Ik snap dat je het zonde vind. Maar ik weet inmiddels wel dat er bijvoorbeeld geen gras onder een vlinderstruik groeit. Hier niet in ieder geval. Maar wel onkruid. Dat ziet er gewoon lelijk uit en daar kom ik dus niet verder mee.

En als je dan circels van houtsnippers onder de vlinderstruiken doet? En dan evt. ook een circel van houtsnippers om de stam van de appelboom?

• [verwijderd]

Wat betreft de vlinderstruik. Ik zou hem wel rigoureus snoeien. In het ergste geval een jaar geen bloemen. Ik heb deze vorig jaar ook helemaal teruggesnoeid, omdat er eentje het pad blokkeerde. Hij bloeide inderdaad veel minder, maar doet het dit jaar weer goed. Bij de action hebben ze ook goedkoop worteldoek. Kun je er eventueel ook omheen leggen met daarop houtsnippers. Knap onkruid wat daar nog kan groeien.

Via marktplaats kan je vaak ook wel gratis ergens schelpjes ophalen. Heb ik zelf ook twee keer gedaan, maar dan heb je wel een kar nodig en moet je zelf scheppen. Ook hier heb ik worteldoek onder liggen.

Al gekeken bij een plaatselijk tuincentrum? De grote tuincentra vragen de hoofdprijzen, maar daar heb je vaak wel 10 vaste planten (nog klein) voor 10 euro. Kun je naast lavendel wat snel groeiende bodembedekkers kopen. Deze heb ik zelf onder mijn vlinderstruiken groeien en dan krijgt onkruid ook geen kans. Op marktplaats worden ook nog weleens gratis planten aangeboden van mensen die hun tuin hebben leeg getrokken om er een schoolplein look van te maken.

Verder verzamel ik zelf heel veel zaadjes in het β€˜wild’. Als ik bijv. uitgebloeide klimrozen zie dan zal ik altijd wat zaadjes pakken, idem van klaprozen, goudsbloemen, vingerhoedskruid etc. Allemaal bloemen die makkelijk te zaaien zijn en snel uitzaaien.

Zo voortuin renoveren zou dus echt mijn droom zijn πŸ˜‚. Wij hebben (gelukkig) een ruime tuin en ik ben continue bezig met nieuwe hoekjes maken en bij voorkeur niet al te intensief qua onderhoud en zo goedkoop mogelijk.

Ik heb o.a. planten uit de kneusjeshoek van het tuincentrum. Ze zien er vaak in het begin wat zielig of scheef uit, maar dat groeit meestal vanzelf goed. Scheelt weer in geld. Boompjes direct van de kweker gekocht, grind laten afleveren door een boer, betonnen bakken van MP, tegels uit de koopjeshoek van een bedrijf wat tuinstenen leverde etc.
      En mijn Lidlrozen doen het al jaren goed, krijg er vaak complimenten over.

Ik zou je vlinderstruiken zeker niet weghalen en de boel volstorten met tegels ofzo. Op marktplaats staan ook vaak vaste planten voor weinig of gratis van mensen die hun tuin gaan veranderen. (Wij hebben zelf zo ook veel planten weggedaan die we niet mooi vonden) wat bodembedekkers er tussen om het onkruid te verminderen en dan kan je denk voor niet teveel geld er best wat leuks van maken. Misschien in het midden wel wat schelpen/boomschors of iets dergelijks en dan planten eromheen

• [verwijderd]

Jootje grappig wij hebben ook een lidlroos. Was een stok in een zak. We hadden er twee, maar eentje heeft het gered.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Het begin is er. Van het weghalen uiteraard πŸ˜‰
        Ik denk dat ik met mijn plan te weinig grind heb, maar dan maak ik een extra strook voor wat kleinere planten. Lavendel bijvoorbeeld.

Ik lees hier dingen waarvan ik niet eens weet hoe je dat doet. Zaadjes van een uitgebloeide bloem meenemen? Ik heb dus totaal geen groene vingers, dat mag duidelijk zijn πŸ˜…

Vandaag worteldoek gekocht bij de Action voor onder het grind. Verder hadden ze niet echt iets voor de tuin liggen waar ik nu iets mee zou kunnen. Kneusjeshoek in het tuincentrum heb ik nog nooit gezien. Maar ik kom zo'n 2 keer per jaar in een tuincentrum. Als mijn tuin weer wat op orde is ga ik naar de Obi vlak over de grens. Voor zover ik kon zien is het daar erg goedkoop. Het wordt straks uiteindelijk vast een prima tuin πŸ™‚

Ik heb inmiddels trouwens begrepen dat de woningbouwvereniging de hele wijk rond is geweest en overal heeft aangebeld waar de tuin er niet helemaal netjes bij lag. OkΓ©, die van mij is gewoon een drama, ben ik me volledig van bewust. Maar toch fijn dat ik niet de enige ben πŸ˜…

Oja en waar ik ook achter ben gekomen door eens wat beter in mijn tuin te kijken: er groeiden best wat wilde bloemen in. Ik heb geen idee wat voor bloemen maar het waren gele, oranje en paarse bloemen. Ik vond ze eigelijk best leuk. Ben benieuwd naar die zaadjes van natuurmonumenten.

• [verwijderd]

Ik weet niet of je nog iets met vlonders wil, maar ik was net bij de Lidl en zag dat die nu vlonders in de aanbieding heeft. Moest gelijk aan jou denken.

En de Lidl heeft momenteel trouwens inderdaad lavendel in de aanbieding. Er stond hier een enorme stellage vol met lavendel-planten!

• [verwijderd]

[verwijderd] Haha gewoon de uitgebloeide bloemen plukken. Daar zitten de zaadjes in en deze kun je het jaar daarop weer uitstrooien net zoals zaadjes uit een zakje. Mijn man wordt altijd helemaal gestoord van mij. Bij elk wilde bloemenveldje moeten we altijd stoppen om te plukken πŸ™ˆ.

• [verwijderd]

[verwijderd] bedankt voor de goede tips! Voor de lavendel ga ik zeker even. De vlonders vind ik op termijn leuk. Nu financieel even minder aantrekkelijk.

[verwijderd] haha nooit geweten. Nu ga ik daar dus op letten, dat vind ik best leuk!

Ik zou een hele grote inground trampoline scoren op marktplaats en die ingraven voor de kinderen πŸ˜„.

Misschien kan je nog even op marktplaats kijken?

Vorig jaar is een vriendin van mij verhuist en het huis was al duur genoeg, dus ze hebben de tuin gratis aangelegd. Stenen gratis af te halen, maar ook planten, bomen en struiken bij mensen die hun eigen tuin aan het doen waren.

• [verwijderd]

Jaime haha dat wilde ik! Maar dat bezorgde mijn buren bijna een hartaanval πŸ™„ nu hebben we een grote trampoline in de achtertuin πŸ˜‰

Deliana ik heb al gekeken maar nog niet wat gevonden. Ik hou het wel in de gaten want de tuin is toch nog niet leeg.

• Jaime hebben hierop gereageerd.
                    • [verwijderd]

Nog weer even jullie hulp gevraagd πŸ˜‰

Ik zag een gratis partij pallets staan en toen kwam ik op het idee om daar een terras van te maken. Leuk bij het stuk gras. Kan ik zitten en de kinderen spelen.

Maar ik had het er met iemand anders over en hij zei dat dat binnen 5 jaar weg rot omdat pallets niet geΓ―mpregneerd zijn.

https://www.zelfmaak-ideetjes.nl/tuin/met-40-pallets-maak-je-het-mooiste-terras-ooit-aanrader/11103/

Dit was het idee. Uiteraard niet zo groot als hier, het gaat echt even om de aanleg van dat terras zelf. Zou het echt een waardeloos idee zijn?

• [verwijderd]

[verwijderd] leuk idee, maar ben ook bang dat het snel gaat rotten.
                      Misschien met een laag tegels eronder dat het wel gaat, dan rusten de pallets in ieder geval niet in de vochtige aarde.
                      Of je zou er een afdakje overheen moet maken, dan kan het wel. Mijn broer heeft zelf zo'n loungeset gemaakt van pallets, heel leuk. Maar wel met ondergrond en afdak.

Een terras van pallets zou ik niet zo snel doen. Inderdaad omdat het snel wegrot maar ook omdat de kieren tussen de planken vrij groot zijn. Dat loopt voor geen meter en je verstapt je snel denk ik.