Wat betreft de vlinderstruik. Ik zou hem wel rigoureus snoeien. In het ergste geval een jaar geen bloemen. Ik heb deze vorig jaar ook helemaal teruggesnoeid, omdat er eentje het pad blokkeerde. Hij bloeide inderdaad veel minder, maar doet het dit jaar weer goed. Bij de action hebben ze ook goedkoop worteldoek. Kun je er eventueel ook omheen leggen met daarop houtsnippers. Knap onkruid wat daar nog kan groeien.
Via marktplaats kan je vaak ook wel gratis ergens schelpjes ophalen. Heb ik zelf ook twee keer gedaan, maar dan heb je wel een kar nodig en moet je zelf scheppen. Ook hier heb ik worteldoek onder liggen.
Al gekeken bij een plaatselijk tuincentrum? De grote tuincentra vragen de hoofdprijzen, maar daar heb je vaak wel 10 vaste planten (nog klein) voor 10 euro. Kun je naast lavendel wat snel groeiende bodembedekkers kopen. Deze heb ik zelf onder mijn vlinderstruiken groeien en dan krijgt onkruid ook geen kans. Op marktplaats worden ook nog weleens gratis planten aangeboden van mensen die hun tuin hebben leeg getrokken om er een schoolplein look van te maken.
Verder verzamel ik zelf heel veel zaadjes in het βwildβ. Als ik bijv. uitgebloeide klimrozen zie dan zal ik altijd wat zaadjes pakken, idem van klaprozen, goudsbloemen, vingerhoedskruid etc. Allemaal bloemen die makkelijk te zaaien zijn en snel uitzaaien.
Zo voortuin renoveren zou dus echt mijn droom zijn π. Wij hebben (gelukkig) een ruime tuin en ik ben continue bezig met nieuwe hoekjes maken en bij voorkeur niet al te intensief qua onderhoud en zo goedkoop mogelijk.