• [verwijderd]

Wat een gedoe, zo'n tuin ๐Ÿคฆโ€โ™€๏ธ

[verwijderd] ik heb nu 3x geprobeerd een foto te plaatsen maar ik krijg steeds een foutmelding. Ik probeer het later nog eens.

Goedkoop kunstgras zie ik ook nog staan, is ook nog een idee. Al vraag ik me af hoe goedkoop ik dat ga vinden. In de achtertuin hebben we namelijk kunstgras van de Action. De variant die van betere kwaliteit is. Maar dat zijn zulke kleine stukjes gras.

Onderhoud met gras verschillen de meningen over als ik dat zo lees. Daar denk ik nog even over na.

Ik heb net vlonders gevonden die 50x50 zijn en 3 euro per stuk. Korting mogelijk vanaf 40 stuks. 4 nodig per m2. Geen idee of dit duur is.. graszoden zijn hier voor 3,25 per rol.
Ik moet ook nog even kijken of ik de voortuin nog moet ophogen als alles eruit is. Want er staan 2 grote vlinderstruiken in die er ook uit moeten. Die zijn echt een paar meter breed als ze in bloei zijn. Heel mooi maar het geeft zoveel onkruid onder die struik en om dat weg te halen moet je dus onder die struik kruipen. Dat "vergeet" ik steeds๐Ÿ™„

Lavendel vind ik een goed idee! Dat wilde ik graag in de tuin hebben.

De zaadjes van natuurmonumenten vind ik ook een leuke tip!

Morgenochtend ga ik naar de Action. Eens kijken wat ik daar nog verder voor de tuin kan vinden.

• Toch6 hebben hierop gereageerd.

[verwijderd] Want er staan 2 grote vlinderstruiken in die er ook uit moeten. Die zijn echt een paar meter breed als ze in bloei zijn. Heel mooi maar het geeft zoveel onkruid onder die struik en om dat weg te halen moet je dus onder die struik kruipen. Dat "vergeet" ik steeds๐Ÿ™„

Is flink terugsnoeien geen optie? En dan iets eronder wat onkruid enigzins tegenhoudt?

Gras vind ik zelf niet veel werk. Bij warm weer sproeien maar dat is sproeier aan de slang en aanzetten. Maaien doe ik niet wekelijks, onkruid vind ik ook wel meevallen. Tenzij je madeliefjes ook niet wil ๐Ÿ˜‰ dat stond er hier vooral voor we het vernieuwde (egaliseren dus nieuw gras moest ook)

Toch6 Dit inderdaad! Mooi wat wintervaste geraniums eronder bijvoorbeeld. Of siergras met kleine bloemetjes erin. Gipskruid is ook een mooie laagbloeier.

• [verwijderd]

Ik zou voor (kunst)gras gaan en eventueel wat grote potten met bloemen. Dat staat altijd gezellig.
      Vlonders zijn wel leuk maar die kunnen erg glad worden.
      Een goed worteldoek met grind kan ook. Ik heb overigens geen idee van de kosten.
      Als je bezig bent in de tuin moet je gewoon aan alle stomme acties van je ex denken, en de boosheid die dit oplevert gebruik je om het onkruid eruit te trekken. Zo deed ik dat en dat onkruid ging er dus rap uit ๐Ÿ˜

Ik zou gewoon gras doen, dat hebben wij ook voor en achter en is niet veel.werk, elke 2 weken maaien in de zomer en bij warm.weer sproeien. In voorjaar keer bemesten en dat was het. We hebben er nooit onkruid in ๐Ÿ™‚

• [verwijderd]

Toch6 Dat heb ik gedaan, maar toch verbaas ik me nu alweer over hoe groot hij alweer wordt ๐Ÿ™

Maar ik heb even mijn tuin nog eens op zitten meten en wat getekend etc. Ik heb nog een paar tegels voor de voordeur liggen dus die laat ik liggen (Dat was het enige wat er nog lag). Bleek dat ik me een meter vergist had, mijn tuin is 6 bij 8. Valt enigszins mee ๐Ÿ˜‚

Ik wil van de tegels aan mijn voordeur tot aan de stoep een grindstrookje trekken met het grind dat ik nog heb. Even kijken hoe dat in de breedte wordt. Dan heb ik nog een stuk van zo'n 4 bij 8 over waar ik graszoden in wil leggen want dat blijkt het goedkoopst te zijn. 104 euro voor 32 m2. Dat gras ligt dan ook om mijn appelboom heen maar dat moet wel kunnen lijkt mij?
      Hebben de kinderen mooi een mini voetbalveldje ๐Ÿ™‚
      Mijn hele voortuin is verder omheind. Nu nog met palen en gaas maar de bedoeling is dat daar klimop tegenaan groeit.

En dan op het grind een paar potten met wat lavendel ofzo, dan is er ook nog een beetje kleur.

Dit moet toch te doen zijn qua onderhoud?๐Ÿ˜…

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

[verwijderd] Dat heb ik gedaan, maar toch verbaas ik me nu alweer over hoe groot hij alweer wordt

Volgende keer veel verder terugsnoeien. Persoonlijk vind ik het echt zonde om zulke mooie planten te gaan verwijderen als je nota bene een tuin zo goedkoop mogelijk wil vรนllen. En dan nieuwe planten ervoor terug kopen.

Edit: Naar mijn ervaring is gras goed te doen en helemรกรกl niet veel werk. Ja, je moet in de zomer met enige regelmaat maaien, maar zoveel werk is dat toch niet?!

[verwijderd] echt zo ver mogelijk terugsnoeien en op tijd herhalen. Ik heb naast de voordeur iets van een wilgenboompje. Groeit ook heel hard. Mijn zwager heeft hem pas echt tot de stam kaal gemaakt. Is even lelijk maar hij groeit nu al weer mooi terug. In het najaar gaat waarschijnlijk de hazelnootboom/struik flink korter gemaakt worden. Hij zegt dat het probleem is dat de meeste niet genoeg er af halen waardoor het te groot groeit

Vlinderstruik moet je in maart (als er geen vorst meer komt) helemaal terugsnoeien, dan gaat hij in het voorjaar weer uitlopen maar wordt hij niet te groot.

• [verwijderd]

[verwijderd] nee gras maaien is niet zoveel werk. Daarom vroeg ik ook of ik iets miste in het werk dat gras zou opleveren ๐Ÿ˜‰

Ik snap dat je het zonde vind. Maar ik weet inmiddels wel dat er bijvoorbeeld geen gras onder een vlinderstruik groeit. Hier niet in ieder geval. Maar wel onkruid. Dat ziet er gewoon lelijk uit en daar kom ik dus niet verder mee. Dan maak ik liever iemand anders blij met die struik. Veel planten koop ik er dus niet voor terug, zie mijn laatste bericht ๐Ÿ˜‰

Snoopy1979 oh in maart! Ik deed dat altijd in oktober ongeveer. Heb me laten vertellen dat het dan moet. Dat kan het ook verklaren.

Zou nu compleet terug snoeien van de vlinderstruiken nog kunnen of verpest ik ze dan helemaal? Want als ik ze echt klein kan houden dan mogen ze blijven.

• [verwijderd]

Kijk hoeveel die man eraf haalt.
              30 cm boven de grond.. Ik weet alleen niet wat je met je struik doet als je het nu zou doen.

[verwijderd]
              Wij snoeien hem elk voorjaar terug zoals bovenstaand plaatje en inderdaad in juni snoeien we hem nogmaals wat bij, anders groeit hij enorm.

De vlinderstruik moet je elk voorjaar terug snoeien naar een hoogte van 40 tot 60 cm. De vlinderstruik groeit in 1 jaar dan weer tot 2 meter hoogte. Ik zou die plant overigens niet weghalen, je helpt de vlinders en bijen enorm met die plant en de bijen sterven al uit. ๐Ÿ™ˆ

• [verwijderd]

Hmm dan ga ik het gewoon proberen! Ze kunnen best wat hebben heb ik gemerkt. Niet kapot te krijgen ๐Ÿ˜‰

Dan moet รฉรฉn van de twee alleen verplaatst worden. Maar dan kan hij mooi morgen uitgegraven worden.

• [verwijderd]

Hmm een foto kan ik nog steeds niet plaatsen. Maar ik zal een voor en na foto proberen te plaatsen als het allemaal gelukt is, dat is vast leuk ๐Ÿ˜

• [verwijderd]

Ysabella daarom wilde ik ook lavendel kopen. Daar komen bijen ook op af toch? Maar ik vind het ook altijd wel leuk om al die activiteit te zien bij de vlinderstruiken

[verwijderd] ja klopt, op lavendel komen ze ook af je kan ook gratis zaadjes bestellen van wilde planten die bijna niet meer in Nederland groeien door landbouw en door natuurlijk alle nieuwe wijken die de grond uit gestampt worden. Iemand anders zei dat geloof ik ook al in een eerdere post.

Als je de ruimte hebt en van koken houd kan je natuurlijk ook allemaal kruiden planten, dat ruikt super lekker, vooral als het net geregend heeft. ๐Ÿ˜ฌ

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Houtsnippers met her en der wat planten? Houtsnippers verstikken onkruid, houdt vocht vast voor je planten en is goedkoop. Hoef je niet te schoffelen. Via marktplaats zou je voor 40 a 50 euro klaar moeten zijn voor deze oppervlakte (wij onlangs wel) en dan wordt het ook nog gebracht. Niet via officiรซle sites bestellen, want dan vragen ze het dubbele. Tuinbedrijven hebben het vaak over en bieden het goedkoop aan via marktplaats. Wij hebben het in onze hondenren gelegd en tot op heden geen onkruid te bekennen.