Snoopy1979 Mijn psych gaat binnenkort met mn manier van coping aan de slag, we starten met emdr. Het gaat er iig om dat je leert van welke prikkels je in je angst gaat zitten. Je moet ze leren herkennen en daarna deze prikkels een paar stappen voor te zijn, zodat je niet in paniek raakt.
Door therapie heb ik juist ingezien dat bepaalde dingen in mijn jeugd, waarvan ik dacht dat het normaal was, dus geen trauma, juist de aanleiding zijn geweest om op een belaalde manier te reageren. Die manier van reageren doe ik dus nog steeds en dat moet doorbroken worden. Helaas na mn jeugd fikse traumas opgelopen dus ben nog wel even zoet.
Wat ik denk dat bij jou gebeurd is dat je al helemaal hoog in je angst gaat zitten voordat je uberhaupt in de auto zit. Waarschijnlijk bij de gedachten alleen al dat je zenuwachtig wordt. Mooiste zou zijn als je blanco de auto instapt, door bv ademhalingsoefeningen te doen. Of je focussen op iets anders, bv boodschappen doen, zodat je hoofd niet vol zit met angst.
Ik heb trouwens wel cognitieve gedragstherapie en mn psych heeft mij vooral leren relativeren, dat scheelt echt een hoop! Je hoeft dus niet perse een trauma te hebben gehad, ik raad je wel aan om samen met een therapeut na te gaan waar en hoe de stoornis is ontstaan. Mischien als je dat eerst verwerkt dat het al een hele hoop scheelt. En je kan gewoon hier je ei kwijt!!!