Toch6 het is mij niet duidelijk voor welke klas dit is.

Maar ook op de basisschool krijgen kinderen dit soort wiskundige dilemma's hoor, met een hele context waar ze zelf de som uit moeten extraheren, die komen ook terug in de CITO. Ik kan me voorstellen dat het voor sommige kinderen lastig is.

[verwijderd] ik snap hem niet, hoe kun je jou vier potloden verdelen over zestien tassen. Zijn ze dan in stukjes? En dat ze erin zitten betekent niet dat je er ook zoveel nodig hebt. Ik zou zeggen dat je 1 tas nodig hebt en daar gewoon al je potloden in moet doen. Ik weet wel weer waarom ik rekenen en wiskunde de meest debiele vakken op school vond.

Manque ik snap jouw berekening ook niet, hoe kom je hier nou bij?

• Blue hebben hierop gereageerd.

Sevenof9
      Gemiddeld zitten er in 16 tassen in totaal 4 potloden. Dat betekent dat er in 4 tassen gemiddeld 1 potlood zit (16 delen door 4).
      Nu weet je hoeveel tassen je gemiddeld nodig hebt om 1 potlood te vinden. Als je dat vermenigvuldigt met 9, weet je hoeveel tassen je gemiddeld nodig hebt om 9 potloden te vinden.

In de tabel krijg je dus:
      16 tassen = 4 potloden
      4 tassen = 1 potlood
      36 tassen = 9 potloden

Maar gezien vanuit de verhaaltjessom zijn dat dus gemiddelden en dat is wel gek. Want een gemiddelde kan altijd afwijken. Het kan zo maar zijn dat er in die 4 tassen die je openmaakt, helemaal geen potlood vindt. En dan krijg je te maken met kansberekening en gemiddelden. Voor de doordenkers / andersdenkenden kan zo'n som dus heel anders bekeken en begrepen worden.

Blue ik ben dus zo'n doordenker. Er staat ook niet in de som dat het gaat om gemiddeld 4 per 16 tassen. Ik zou dus denken: als je 4 potloden hebt in 16 tassen heb je er 8 in 32 tassen. Als je er dan zeker van wilt zijn dat je er 9 hebt heb je 48 tassen nodig omdat jr anders niet weet in welke van de 16 tassen de potloden zitten. Want als je dat wist zou je geen 16 tassen meenemen maar gewoon 4.

Sevenof9 ja, ik snap je punt. Ik ging net de opgave ook nog een paar keer lezen, en de fout "in iedere schooltas zitten 4 potloden, en je hebt 16 tassen" (dus in totaal 16 x 4 = 64 potloden) is ook snel gemaakt. Zeker voor een kind dat niet heel nauwkeurig leest.

Er wordt toch niet gezegd dat het om een gemiddelde gaat? Of een kansberekening? Als je zo'n opdracht krijgt moet je niet doordenken en er van alles bij verzinnen. Gewoon aannemen dat er in elke 16 tassen 4 potloden zitten, klaar 😂

Manque ja dat doe ik en dan heb je er 48 nodig anders weet je niet zeker of je er wel 9 hebt 😉

Manque Precies dit inderdaad. En ik heb er totaal geen moeite mee om de ‘ruwe data’ uit een verhaal te halen en daarmee te rekenen. Dat er iets met tassen is sla ik niet eens op, dat word door mijn hoofd automatisch als irrelevant gemarkeerd. Ik denk dat dat ook een vaardigheid is die je moet leren, uit een verhaal filteren wat je nodig hebt en de rest ‘parkeren’. Daar heb je in het dagelijks leven veel meer aan.

iMoeder ik vind het altijd knap als mensen dat kunnen. Ik vind mezelf best slim maar voor dit soort dingen heb ik echt een blinde vlek, ik vind dat zo moeilijk!

Sevenof9 Ik vind het superleuk hoe jouw brein werkt 😂 het is een hele creatieve oplossing

Manque ach, met dat brein ben ik uiteindelijk geslaagd met een 5,5 voor wiskunde dus wat dat betreft vind ik het ook wel prima 😛 maar ik vind het helemaal niet creatief, ik kijk gewoon naar wat er staat. Ik vind jouw oplossing creatiever.

Ik vroeg die som aan mijn vriend, zegt hij: 36. Ik: Hè? Hoe weet je dat?

Hij vond mijn berekening 'apart'...

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Manque Hier ben ik het helemaal mee eens hoor, je moet ook informatie uit een verhaal kunnen destilleren en bepalen wat je daar mee moet doen. Niks mis mee. Maar dan moet uit de vraagstelling wel ondubbelzinnig blijken wat er nou eigenlijk gevraagd wordt. Uit mijn eerdere reactie [verwijderd] en de reacties van Blue en Sevenof9 blijkt al dat je de vraag ook op andere manieren kunt interpreteren en daarmee op een andere berekening en uitkomst uitkomt, die taalkundig gezien ook kloppen bij de vraag. Dan is de vraag dus niet ondubbelzinnig. Mijn probleem is niet dat ik geen gegevens uit een verhaal zou kunnen halen en daarmee rekenen, dat zit echt wel snor).

Dus wat mij betreft prima om sommen regelmatig in contexten te plaatsen, maar dan wel een reële context met ondubbelzinnige vraag, zodat de lezer met zekerheid kan bepalen wat er van hem gevraagd wordt.

• [verwijderd]

Manque Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed hoe je deze reactie bedoelt en hoe ik erop moet reageren. Meen je het nou echt en ben je overtuigd? Bedoel je het sarcastisch? Of moet ik het nòg anders lezen? Het voelt eerlijk gezegd niet echt fijn. Ik schreef die dingen niet om op te scheppen ofzo, maar gewoon om te laten zien dat er ook echt wel objectieve maatstaven zijn die bewijzen dat ik heus wel ruwe data uit een verhaal kan halen om daarmee te rekenen. Ik heb mijn reactie nu dan maar aangepast...

[verwijderd] ik vond het eerlijk gezegd ook een beetje apart.

Edit: zie nu dat het bericht verwijderd is

• Manque hebben hierop gereageerd.

Blue Ik heb mezelf uitgelegd aan Janna en ik ga ervan uit dat dat voldoende is. Zij heeft haar reactie ook aangepast.

Manque prima. Ik reageerde een beetje defensief denk ik omdat ik me ook al wat aangevallen voelde door je eerdere post.
                      Maar dan laten we het hierbij.