• [verwijderd]

Manque de formulering is wel onduidelijk, ik moet wel echt goed lezen wat er nou eigenlijk gevraagd werd... De som zelf gaat idd wel.
Edit: onlogische (voor mij toch) formuleringen zijn ook meteen de hoofdreden van mijn hakken-over-de-sloot cijfer voor wiskunde

Manque onduidelijke vraagstelling maakt de som onnodig ingewikkeld

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Manque Ja, dat is een manier om er naar te kijken en ik denk dat dat ook de manier is die bedoeld wordt door de makers van de opgave. Maar door het in een (vage!) context te plaatsen, is het niet duidelijk meer. Want willen ze nou met zekerheid die 9 potloden, of gaat het om de schatting d.m.v. de verhouding? Als ze met zekerheid de 9 potloden willen, heb je 2 × 16 = 32 tassen nodig. In die derde partij van 16 tassen kunnen de potloden toevallig in de laatste vier tassen zitten. Dan pak je dus eerst 12 lege tassen en in de 13e tas zit pas een potlood. Dan moet je dus 32 + 13 = 45 tassen hebben. En als je alleen gehele partijen van 16 tassen mag gebruiken, heb je zelfs 48 tassen nodig, maar dan hou je weer 3 potloden over. Deze hele verwarring was te voorkomen geweest door de som niet in context te plaatsen en het gewoon simpel bij de verhoudingen te houden.

• [verwijderd]

Ik vind dat soort wiskunde vragen wel zo belachelijk. Stel gewoon je vraag. De context leidt af van de formule.
    In iedere 16 tassen zitten 4 potloden, dus er zijn 12 leerlingen die niet eens een potlood mee naar school nemen? Dan heb je een groter probleem dan je rekenopgave en moet je misschien eens wat aandacht gaan schenken aan de basis voorbereiding van je leerlingen.
    M had laatst ook zo'n vraag in haar huiswerk: marietje is met haar zakgeld van 0.75 per week aan het sparen voor een boek van 12,53, hoe lang moet ze sparen?
    Nederland heeft vaste boekenprijzen mensen! Dat is landelijk vastgesteld! Een boek kost nóóit 12,53. Als dat zo is, is het hooguit bij de kringloop, en dan is 12,53 echt duur in verhouding, maar dan is het waarschijnlijk ook al verkocht tegen de tijd dat marietje zo ver is, dus ze kan beter voor iets anders sparen.

Ik krijg echt de kriebels van dat soort onzin eromheen. 12,53 gedeeld door 0,75 is duidelijk genoeg, laat al die bullshit weg.

rant over

• [verwijderd]

[verwijderd] Inderdaad, zo kan je het ook nog zien! Ik vroeg me al af waarom je in hemelsnaam 16 tassen meenam om 4 potloden bij je te hebben. Je kunt 4 potloden ook gewoon in 1 tas doen. Maar zoals jij de context leest is ie ook bizar! Wat mij betreft mogen ze al die onzin ook achterwege laten. Geef gewoon de som, klaar. En ALS je de som dan in een context plaatst, neem dan de moeite om een reële context te bedenken.

Ik was en ben altijd zo slecht in zulke rekensommen. Die hele context leidt me zo ontzettend af.

• [verwijderd]

[verwijderd] mijn eerste gedachte was dat de tassen niet groot genoeg waren om meer dan 1/4e potlood (dus zo'n stompje) mee te nemen. Dat moesten dan wel hele kleine tassen zijn. 🤔Vervolgens kwam ik dus tot de conclusie dat niet de tassen maar de leerlingen het probleem zijn.
        Inmiddels ben ik dus al een half uur bezig met een verklaring te vinden waarom die potlood/tas verhouding zo bizar is, en moet ik nog beginnen met de som zelf.
        Voor iemand als mijn dochter die moeite heeft met concentratie en begrijpend lezen zijn dit soort opgaven echt onmogelijk. Ik heb er al moeite mee, maar zij kan het gewoon echt niet. Ik snap niet dat dat tegenwoordig nog steeds gedaan wordt, het heeft geen enkele toegevoegde waarde. Het was 30 jaar geleden al belachelijk, dat is het nu nog steeds.

Ik denk je gewoon moet kunnen nadenken over wat de som is, als 1 op de 4 kinderen een potlood heeft. Ik vind het nog steeds niet raar, sorry! Begrijpend lezen is een vaardigheid, die toets je hier ook mee. Ik weet niet voor welke klas dit is?

Manque begrijpend lezen is inderdaad ook een vaardigheid, eentje die veel mensen niet of beperkt hebben. Maar die kunnen misschien prima wiskunde of natuurkunde gaan studeren. Maar niet met deze sommen. Ik vind begrijpend lezen een heel belangrijke vaardigheid om te leren, maar niet per se tijdens rekenles. Dat maakt rekenen voor veel kinderen veel moeilijker dan nodig.

• Manque hebben hierop gereageerd.

Femkes Maar wiskunde is meer dan alleen sommen. Je krijgt een dilemma voorgelegd en moet vervolgens zelf bedenken welke sommen je moet maken om het dilemma op te lossen. Als alle sommen uitgeschreven staan, is het rekenen, geen wiskunde.

Maar goed, ik zie dat de meesten het niet met me eens zijn 😉 ik vroeg me ook af, voor welke klas is dit? Welk niveau?

• [verwijderd]

Ik vind het juist veel begrijpelijker zo. met het verhaaltje erbij, en ik kan me voorstellen dat dat voor kinderen hetzelfde werkt dan met alleen zo'n droge som...