Manque Begrijpend lezen is ook een vaardigheid, dat toets je hier ook mee.
Ik heb zelf moeite met dit soort sommen omdat ik gewoon stronteigenwijs ben en het nut niet in zie van iets wat niet logisch is. Steek moeite in een logische context, en ik steek moeite in de formule. Geef me een bullshit vraag, en je krijgt een bullshit antwoord. Dat is niks anders dan mijn recalcitrante kant 😉
Maar voor M is zoiets dus wel een echt probleem. Zoals ik al aangaf, ze heeft erg veel moeite met begrijpend lezen, en daar werkt ze hard aan, maar dat is in principe maar 1 vak. Door dit soort onzin-contexten loopt ze nu ook flink achter op rekenen, terwijl ze de som zelf prima zou kunnen maken. Voor haar heeft dat echt effect gehad op haar zelfvertrouwen en enorme faalangst opgeleverd, en dat is het niet waard.
Ze is getest op ADHD, (is nog steeds een optie) en daarin speelde haar onvermogen om te kunnen begrijpend lezen en gebrek aan concentratie een grote rol. Zij heeft momenteel 6(!) kinderen in haar klas die wel gediagnosticeerd zijn maar met dat hele passend onderwijs gedoe hier allemaal tegenaan lopen.
Dat begrijpend lezen een essentiele vaardigheid is begrijp ik volledig, maar om een kwart van de klas een onvoldoende te moeten geven voor rekenen vanwege een vaardigheid die volledig los zou kunnen staan van het vak vind ik persoonlijk niet oké. Ik vind het niet meer van deze tijd, met dat hele passend onderwijs zou in mijn ogen dit soort lesstof ook aangepast moeten worden zodat rekenen wordt beperkt tot de kern zelf en begrijpend lezen bij het vak zelf houden, met extra aandacht voor degenen die dat nodig hebben.
Maar goed, ik ben geen leerkracht, geen expert, ik zie alleen hoeveel M hier mee worstelt en dat vind ik onnodig.