Ik ga het hier even posten, want ik weet even niet waar ik het anders moet laten, maar kan iemand mij dit uitleggen?
Dit boek komt al de hele dag in mijn nieuwsfeed, als winnaar van de International Booker Prize, een prestigieuze literatuurprijs. De blurb:
De avond is ongemak is het schrijnende verhaal van een religieus boerengezin dat wordt getroffen door de dood van een kind. Matthies komt op een dag niet meer terug van het schaatsen en laat zijn zusje Jas in totale verwarring achter. Door de ogen van de tienjarige Jas zien we hoe de familieleden elk op hun eigen manier omgaan met het verlies. Vader en moeder zijn volledig verlamd door verdriet en zien niet hoe Jas en haar zusje Hanna en haar broer Obbe ondertussen langzaam ontsporen. Onder leiding van Obbe ondernemen ze morbide experimenten met dieren en Hanna en Jas dromen hartstochtelijk van een Redder, een man als Boudewijn de Groot, een man die hen mee kan nemen naar de Overkant en hen in kan wijden in de geheimen van hun seksualiteit.
De seksualiteit van een 10 jarige! Ben ik de enige die niet begrijpt waarom mensen zoiets willen lezen, laat staan een prijs wint? Het zal best een goed boek zijn, en goed geschreven (al lijkt dat volgens de reviews niet eens zo te zijn) en weet ik het, maar de seksualiteit van een kind van 10 en haar zusje?!
Ik volg al jaren het nieuws in de boekenwereld en loop er met regelmaat tegenaan dat er veel sprake is van snobisme (zie ook dat essay van Eus begin dit jaar), en ik wil best erkennen dat mijn smaak in boeken veel meer gericht is op luchtige ontspanning dan kwaliteit, maar hey, Bella was tenminste 18 voordat ze vrijwillig seks had met Edward en zwanger raakte van dat freak-kind.
Wat trekt mensen nou aan om zoiets te lezen? Een kind van 10 en haar zusje die seksuele fantasieën hebben over een man van 76? Is dat nou literatuur? Is dat nou echt beter dan een serie als De zeven zussen waar op neergekeken wordt omdat het te commercieel zou zijn?
Uit een review: triggerwarnings: incest, rape, sexual abuse, bestial tendencies, animal abuse, fingers and things going up some girl's or cow's asshole.
Maar dit is literatuur, wint een prestigieuze award? Hoe dan?