Torretjeee is dat nog zo? Mijn vk had een hele beslisboom vande beroepsvereniging wat ze zelf nog mocht doen en wanneer ze moest insturen. Bij mijn bloeddrukmetingen pakte ze steeds haar flowchart er bij omte kijken of ik nog bij haar kon blijven of niet. Zijn er dan vk’s die zich daar niks van aan trekken?

[verwijderd] hier bij beide kinderen hoofd elektrode gehad. Bij dochter was die eraf gevallen dus moest er een nieuwe op.
    Ik heb overigens helemaal niet het gevoel gehad een nummer te zijn. Toen ik ingeleid werd bij mijn zoon was het wel van we brengen je even naar een andere kamer want nu houd je een bevalkamer bezet die we misschien nodig hebben, maar binnen het uur was ik al weer terug op dezelfde bevalkamer. Ik reageerde te heftig op de hormoonveter.

Torretjeee Ik heb al eerder gezegd dat ik vind dat dat altijd door een arts beoordeeld moet worden.

• [verwijderd]

JaGeThGeEd bizar. Ik kreeg gewoon zo'n band om mijn buik.

Cowgirl80 Ikvind het zo jammer dat het of-of is: met je vertouwde vk in je vertrouwde omgeving... of met een berg wildvreemden die totaal niet in jou geinteresseerd zijn in een heel akelige omgeving.

Bij de oudste (poliklinisch) heb ik ook alleen mijn eigen vk gezien. Dus wat dat betreft was het zeker vertrouwd.

• [verwijderd]

Ik zou never nooit thuis willen bevallen. Kom op, bevallen brengt gewoon risico’s met zich mee waar jij geen controle over hebt en je vk, hoe goed ze ook is, Is geen gyn en kan lang niet alle situaties oplossen. Ik snap niet dat vrouwen hun eigen comfort belangrijker vinden dan de zekerheid dat er zonodig snel kan worden ingegrepen (en ook meer comfort hebben thuis geloof ik niks van, ik werd in de watten gelegd in het ziekenhuis waar ik ben bevallen).

[verwijderd] die had ik ook maar beide kinderen waren onrustig en zakte te diep waar de ecg ze niet meer goed konden registreren.

• [verwijderd]

[verwijderd] ik ook, Nederland kan echt nog heel veel leren van de zorg in de UK!
              Ook de nazorg was super, moeders van prematuurtjes hadden een eigen vleugel in het ziekenhuis, en mochten net zo lang blijven tot de baby naar huis mocht. (In mijn geval 3,5 week) Was meer een baby-hotel dan een ziekenhuis.

De bevalling van de tweede in Nederland daarentegen.. 😶
              Als ik ooit nog zwanger raak beval ik in de UK, dat is een ding wat zeker is.

• [verwijderd]

stuitbevalling thuis.. 😱

Ik had de mazzel dat ons ziekenhuis een moeder en kind centrum heeft.

Cowgirl80 een verloskundige bied je aan om door te sturen. Jij zelf mag kiezen wat je daarmee doet. Bijv. Ik was over de 42 weken zwangerschap heen. Protocol is inleiden. De verloskundige stuurt je door naar het ziekenhuis en daar ga je in gesprek met de gyn. Ik besluit niet voor een inleiding te gaan, naar aanleiding van de onderzoeken. Dan ga ik gewoon terug naar mijn verloskundige. Zijn het andere dingen zoals een stuit bijvoorbeeld, dan kan een verloskundige ervoor kiezen om je niet terug te nemen. En dan kan je altijd nog op zoek naar een andere vk.

[verwijderd] Volgens mij is dat wel normaal hoor! Hier kreeg ze in elk geval ook zo'n spijkertje in d'r hoofd, of wat het ook precies is. En hup weg is je bewegingsvrijheid. En het is dat de verloskundigen het zo druk hadden anders hadden ze nog weeënopwekkers willen gebruiken ook, met alle risico's van dien.

Dus ik vind zeker dat thuisbevallingen mogelijk moeten blijven, tenzij er redenen zijn waardoor het verstandiger is om naar het ziekenhuis te gaan.

Adje ja volgens mij gebeurd dat in andere landen wel zo. Zoals duitsland dacht ik.

• [verwijderd]

Vulpen wat is er mis met weeopwekkers? Als je niet wil dan kun je het toch gewoon afslaan?
                Ik was blij weeopwekkers te krijgen, gooi er allemaal maar in, ik lag toch aan de pijnstilling 😛

Ik vind het wel een beetje jammer dat thuisbevallen dan gelijk als dom wordt gezien in dit topic. Ik ben uiterst zorgvuldig en alles behalve dom en zou het nooit hebben gedaan als er ook maar een medische indicatie was geweest of ik geen vertrouwen had gehad in mijn verloskundige. Er gaan bij thuisbevallingen dingen mis met (on)kundige verloskundigen en er gaan in ziekenhuizen zaken mis met (on)kundige of niet gerichte hulp. Iedereen heeft andere ervaringen en ook ik ben van absoluut-nooit-thuisbevallen -dat doe je toch niet? geturnd naar wat een goede ervaring. Maar dom zou ik iemands keuze om thuis te bevallen nooit noemen.

Als er geen medische reden is voor bevallen in het ziekenhuis, vind ik die keuzevrijheid heel belangrijk. Bevallen waar jij je het prettigst voelt. Voor mij was dat dus met eigen vk in het ziekenhuis, en ik was heel blij voor die keuze want ik verloor flink wat bloed en dochter bleek het niet zo fijn te hebben. Dat hadden dochter en ik met een ‘thuisbevalling’ vast ook wel overleefd, maar dan wel dankzij een ambulance - dus ik ben heel blij dat we al op de goede plek waren.

Bij de tweede was ik sowieso al medisch maar verloor ik ontzettend veel bloed, waardoor ik met spoed naar de OK moest - met ambulance na een thuisbevalling had ik dat niet overleefd.

Waar ik me erg aan stoorde tijdens mijn zwangerschappen was dat 2 van de 4 vk’s van mijn praktijk echt alles op alles zetten om ‘medisch’ worden te voorkomen. Zeker toen bij de tweede bleek dat ik ernstige zwangerschapscholestase had, vond ik dat juist onveilig voelen; ze hingen er aan ‘de kracht van de bevallende vrouw’, maar gingen voorbij aan risico’s die je met die kracht niet kan verminderen. Ik was heel blij met mijn gyn die het wél serieus nam en door wie ik me gesteund voelde - dat miste ik juist bij die 2 vk’s enorm.

De meeste vriendinnen van mij die moeders zijn, zijn thuis bevallen en dat was hun plek; dat vind ik zeker niet dom! We staan op dat punt er echt anders in. Je hoort bv ook wel eens over hoge bloeddruk door ‘witte jassen’; ik heb letterlijk het omgekeerde 😃 In een ziekenhuis kan ik alle controle loslaten en écht ontspannen, toen ik thuis weeen opving was ik me alleen maar druk aan het maken.

Ik ga dit topic even verplaatsen naar een geschikt subforum 🙂

[verwijderd] Niet alle vrouwen zijn even assertief hè, zeker niet op zulke kwetsbare momenten. Het gevaar bestaat dan dat ze vooral naar artsen in plaats van naar hun lichaam gaan luisteren.

Maar goed, ik ben nu niet bepaald een beval-deskundige en ons plan was bij de 2e eigenlijk om naar het ziekenhuis te gaan (niet gelukt). Ik vind gewoon dat mensen zelf mogen kiezen en zie zeker ook voordelen aan een thuisbevalling. Ik was vooral erg blij dat ik niet meteen hondsmoe de kersverse baby in de auto hoefde te vervoeren, je bent meteen waar je moet zijn.