Angel1980 vanaf het begin was het duidelijk voor ons dat het tijdelijk zou zijn, alleen niet hoe lang dat tijdelijk zou worden 🙂
En echt alleen in uiterste nood gaan we weer fulltime aan boord en wordt het waarschijnlijk wereldschool. Maar we gaan er van uit dat dat nooit nodig is en hebben ze alleen maar 2 en 1 jaar kleutertijd gemist op school.

Vulpen boot

Schip schatje, het is een schip 😜

Maar we hadden inderdaad erkende lespakketten waarin volgens mij alles wel aan bod kwam. Blij toe dat ik niet àlles zelf moest verzinnen haha

    Honkeytonk daarom reageer ik ook hier, omdat dat de reden is die veel mensen denken.

    Erg blij dat de LOVK bestaat. Ze hebben ook "ligplaatsscholen en peuterspeelzalen", dan konden ze makkelijk als gast naar een school. Maar daar heb ik nauwelijks gebruik van gemaakt. Alleen van een psz toen we een maand op de werf lagen voor reparatie en onderhoud.

    Ik heb zelf het idee dat de wereldschool ook zoiets is, maar ik heb me daar niet in verdiept omdat de LOVK ruim voldoende was voor ons en, wat ook erg fijn is, is gericht op varende kindjes. Ze gingen er ook vanuit dat ze in groep 3 naar het internaat zouden gaan dus daar werd in de lessen ook al op voorbereid.

    Ik praat trouwens in de verleden tijd omdat ik niet weet of er afgelopen 2,5 jaar nog grote veranderingen zijn geweest.

    Ik heb bij thuisonderwijs het idee dat het ouders zijn die niet willen dat hun kinderen in aanraking komen met andere invloeden. En dat vind ik wel kwalijk voor zo’n kind. Want de wereld is veel groter dan de bubbel waarin je leeft. Alsof de ouders de macht willen houden.
    En buiten dat, school is heel belangrijk voor de ontwikkeling maar ook een hele leuke tijd (voor de meeste mensen). Als schoolgaand kind besef je dat niet zo, maar later als je erop terug kijkt dan denk je toch ooh dat was een leuke en fijne tijd.
    Ik zou het zonde vinden om mijn kind dat te ontnemen, een kind moet zich ook zelf kunnen ontwikkelen zonder constant op zijn ouders de lip te zitten. Mijn kinderen vinden school heel leuk, is toch vreselijk om de hele dag thuis te zitten.

    Er zullen vast ook kinderen thuisonderwijs krijgen omdat ze niet naar een school kunnen ivm verschillende problemen. Dat vind ik wel anders, want dan heb je geen andere keus.

    Toch6 Hahaha zal proberen het te onthouden!

    • Toch6 hebben hierop gereageerd.

      Vulpen de juf vroeg een keer aan mn zoon of hij nog had gevaren met de boot. "Nee natuurlijk niet, het is veel te koud nu!" 😂 De boot staat aan dek, dat is een reddingsboot 😉

      Mary Wel vind is passend onderwijs belangrijk, maar gelukkig doen een hoop scholen hier tegenwoordig aan.

      Passend onderwijs is (in mijn ogen) een verkapte bezuinigingsmaatregel geweest waar heel veel kinderen en leerkrachten de dupe van worden. Tenminste als het gaat om kinderen met een lager IQ of ASS (of andere) stoornis... helaas heb ik gevallen gezien waar kinderen te lang op regulier onderwijs werden gehouden onder het mom van passend onderwijs. Ik ben het wel met je eens dat er tegenwoordig veel meer naar het individuele kind wordt gekeken en dat in die zin het onderwijs wel beter passend wordt gemaakt.

      Maar goed, dat is eigenlijk een andere discussie 😊

      Thuisonderwijs begrijp ik niet zo goed, ik zou er zelf ook totaal ongeschikt voor zijn, dus dat helpt niet. En ik heb de (door media gevoede) vooroordelen dat het toch een beetje aparte mensen zijn met zwart-wit denkbeelden die hun kind willen "behoeden" voor de boze buitenwereld. Ik denk dat ik de kleuterschool in een geval zoals bij @Toch6 wel begrijp, maar daarna zou ik zelf ook de keuze voor of internaat of aan wal gaan hebben gemaakt.. denk ik.. daarvoor vind ik de sociale aspecten en het feit dat ik geen lesbevoegdheid heb te belangrijk.

      Ik heb deels thuisonderwijs gekregen, vanwege het beroep van mijn ouders. En ik denk dat het belangrijk is om onderscheid te maken tussen de verschillende vormen van thuisonderwijs, zoals hier al eerder gezegd is. Wij gebruikten 'reguliere' methodes en er was ook soort controleur/begeleider die 2x per jaar langs kwam om te kijken hoe het ervoor stond. Het was dus niet op levensbeschouwelijke gronde dat ik thuis onderwijs kreeg en de boeken waren hetzelfde als die op de burgerschool.

      Ik vond het thuisonderwijs prettig. Ik ging in de wintermaanden wel naar een burgerschool en daar raakte ik gefrustreerd door het lage tempo en het constante rekening houden met- en aanpassen aan elkaar. Thuis kon ik op mijn eigen tempo werken. Mijn moeder bemoeide zich er ook helemaal niet mee, die zette me gewoon met het schema en de boeken aan de keukentafel en daarmee was ze klaar. Daardoor was ik meestal maar een uur per dag bezig met schoolwerk en kon ik de rest van de tijd lezen en tekenen en andere dingen doen (werken), terwijl we op school de HELE DAG bezig waren met het -voor mijn gevoel- uitsmeren van dingen die sneller konden. Ik vond school echt een hoop aankloten.

      Ik denk wel eens dat thuisonderwijs, of het leren op de Rijdende School (wat ook gewoon het doorwerken van je individuele planning is, maar dan in met wat andere kermiskinderen in een busje) me tegengewerkt heeft. Want ik heb nooit geleerd om mezelf aan te passen aan het tempo en de programma's van school. Op de middelbare school was ik al zo onaangepast wat luisteren en stilzitten en concentreren betrof, dat ik mijn gymnasium niet heb afgemaakt, wat ik vreselijk zonde vond. Want ik ben leergierig en nieuwsgierig, maar loop er al mijn hele leven tegenaan dat ik niet geschikt ben voor het onderwijs. Of het onderwijs niet voor mij, dat zou ook nog kunnen.

      Aanvulling:
      Ik heb later de lerarenopleiding gedaan (met moeite, ik deed er 6 jaar over) en had gedacht dat ik iets zou doen met onderwijshervorming, of dat ik op een manier zou kunnen lesgeven die beter zou aansluiten bij kinderen die moeite hadden met de dingen waar ik ook moeite mee had, maar het is niet gelukt. Waar ik als kind tegenaan liep, liep ik als volwassen leraar ook tegenaan. Ik kon me niet houden aan het programma, ik was de hele tijd in strijd met de aansturing van directie, neventaken, te weinig eigen invloed hebben, te weinig aandacht kunnen geven aan de kinderen zelf etc. Echt jammer, maar ik moet toegeven dat het me helemaal niet gelukt is. Pas toen ik les ging geven in de gevangenis merkte ik dat ik wél leraar was, maar op een totaal andere manier.

        Manque terwijl we op school de HELE DAG bezig waren met het -voor mijn gevoel- uitsmeren van dingen die sneller konden. Ik vond school echt een hoop aankloten.

        Dit vind ik zo herkenbaar, ik had zeker op de middelbare school echt het idee dat ik mijn tijd aan het verdoen was. Ik riep altijd dat ik alles wat ik in 6 jaar leerde ook wel in 2 of 3 jaar had kunnen leren als het efficiënter ging.

        • [verwijderd]

        Manque Ik heb op de middelbare school oo een Dalton school gezeten. Dat was misschien ook wel wat voor jou geweest. Per dag een aantal lesuren van de verschillende vakken. Daarnaast dalton-uren, waarin je naar het lokaal van verschilkende vakdocenten (of de bieb) kan gaan om te werken aan je taken. Voor elk vak krijg je elke week een taak. Als je die af hebt, moet je hem door de desbetreffende docent laten aftekenen. Daardoor is er heel veel mogelijkheid om zelf je tijd in te delen. En als ik tijd over had (vooral in de onderbouw), kon je me altijd in de bieb vinden, waar ik het ene na het andere boek las.

          [verwijderd] Ja, dat had misschien wel gewerkt 🙂 Ik geloof niet dat er zo'n school in onze standplaats was, destijds. Jammer, het klinkt wel ideaal. Niet voor iedereen natuurlijk, maar ik had me er wel raad mee geweten, denk ik.

            Manque onze kinderen hebben beide op een Dalton basisschool gezeten. De jongste zit er nu nog. Voor haar werkt het heel goed, zij houdt van plannen en maakt het liefst zsm haar werktaak af. Voor de oudste werkte het niet, veel te veel verantwoordelijkheid en een planning kon ze helemaal niet overzien. Ze zit nu op een jenaplanschool. Dus het is inderdaad voor ieder kind zo verschillend!


            Ik krijg op fb deze herinnering. Erg vervelende les was dit 😄 Maar dit laat wel een beetje zien hoe het lesboek er uit zag en hoe een les is opgebouwd

            Ik ben ook niet echt voor thuis onderwijs. Maar mijn beeld is dan ook niet positief. Ik ken mensen die gewoon aan hun oudste overlieten of ze toe was aan leren. Ze was inmiddels bijna 7 en had nu een beetje intresse voor lezen dus of ik als oppas dat een beetje met haar wilde proberen 🤔. Ja ze vond knutselen zo leuk en wilde uitvinder worden, ze was de hele dag een beetje aan het knippen en het plakken.

            En dit zijn ouders die zelf een hogere opleiding afgemaakt hebben. Maar het school systeem vonden ze niet passen bij hun kinderen, vandaar dat ze niet naar school gingen. Gelukkig 'gingen' want toen ze ouder werden wilde ze zelf graag naar school en mocht dat wel gelukkig. Maar de eerste jaren hebben ze toch heel wat gemist.

            Ik ben geen fan van thuisonderwijs. Als het uit praktische overwegingen is, of omdat het praktisch gezien heel moeilijk word op een gewone school, dan snap ik het wel. Maar zou dan toch als ze wat ouder zijn proberen over te stappen naar een school.
            Mensen die kiezen voor thuisonderwijs omdat geen enkele school zou passen bij hun speciale sneeuwvlokje/bijzondere wereldvisie. Nee. Zou verboden moeten worden. De kinderen zitten vaak volledig in een bubbel en dat zorgt voor een enorme achterstand aan het begin van je leven.

              • [verwijderd]

              iMoeder

              Helemaal met je eens!

              • [verwijderd]

              Ik ben ervan overtuigd dat ik als mijzelf de tijd gun om mij te verdiepen in de lesmethodes mijn kinderen prima thuisonderwijs zou kunnen geven. Zonder dat ze achterstanden oplopen. Ik denk zelfs dat ik qua schoolse vaardigheden en kennis mijn kinderen meer zou kunnen bieden dan op school. Het tempo zou hoger liggen (daardoor meer passend bij mijn kinderen) en ze krijgen meer uitdaging. School is echter meer dan het aanleren van kennis. Het leren werken in een groep, je moeten aanpassen aan anderen, samenwerken, vriendjes maken, ruzie maken, ruzie oplossen, irritaties leren verdragen, emoties reguleren en uiten etc. zijn minstens zo belangrijk. Hoe ouder kinderen worden, hoe belangrijker het wordt om deze sociaal-emotionele vaardigheden te stimuleren. Ik vind dat je kinderen ernstig tekort doet als je ze geheel onthoudt van basisonderwijs in een groep. Een clubje hier en daar is geen volwaardig alternatief voor het naar school gaan. Vanaf groep drie vind ik het een must.

                Ik denk dat het echt van de ouders en de redenen tot thuisonderwijs afhangt of thuisonderwijs een goed idee is. De aanpak van @Toch6 en haar man klinkt erg praktisch en leerzaam. Maar andere verhalen zoals hierboven (kind is de baas, onderwijs ‘past’ niet volgens levensovertuiging) vind ik geen geschikte redenen om er mee te beginnen.
                Ook vind ik het gedrag in groepen enorm belangrijk en dat soort gedrag leer je al vrij jong.

                Daarbij heb ik ook nog de afweging dat sommige ouders niet willen inzien dat hun kind achterstanden heeft/krijgt. Zo hebben wij vrienden van wie de oudste overduidelijk een achterstand(je) heeft. Ze zijn daar ook al meermaals door kdv en familie op gewezen. Maar ze weigeren het in te zien en er iets mee te doen (ook geen gehoortest bijvoorbeeld). Gelukkig kiezen zij niet voor thuisonderwijs, anders zouden de problemen echt steeds groter worden.

                  [verwijderd] Ik sluit mij hier hij aan. Net hoe ik er over denk. Het gaat niet alleen om lesstof maar om voorbereiding op de maatschappij.