Ik sluit me helemaal aan bij [verwijderd], vind thuisonderwijs over het algemeen echt een slecht idee, om indoctrinatie te voorkomen.

Vanuit mezelf: ik vind het nu al fijn dat mijn dochter ook door de crèche opgevoed wordt, daar met wellicht betere regels te maken krijgt, knutselwerkjes maakt die ik thuis niet kan faciliteren enzovoorts. Zo leert ze nu al dat je in verschillende omstandigheden je andere gebruiken hebt, vind ik meerwaarde hebben. Dus nee, ik zou nooit voor thuisonderwijs kiezen, wil graag dat mijn dochter onderdeel uit gaat maken van deze maatschappij & zal haar heus wel meegeven welke dingen ik daarvan te prijzen vind en welke juist niet.

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

[verwijderd] mag ik vragen uit welke omgeving jij komt?
    ik kom nl uit de zgn Bible Belt en onze kinderen zitten op een reformatorische school. Maar ik ken echt helemaal niemand die thuisonderwijs geeft🤔

Mary even alleen op je OP, de rest ga ik zo lezen.

Ik ben bij de oudste op 3 jarige leeftijd gestart met thuisonderwijs. Dat jaar was qua lesstof vooral gericht op spel en woordenschat. Toen hij 4 werd groep 1 pakket, vanaf 5 jaar groep 2. Toen hij 6,5 was is hij op school gestart in groep 3.
      Dochter heeft 2 jaar thuisonderwijs gehad en is in groep 2 op school gestart.

De reden: het varen. Door kleuteronderwijs aan boord te doen konden we langer samen varen en konden we de beslissing tussen internaat of ik aan de wal met de kinderen nog uitstellen. Het is het laatste geworden, vandaar dat dochter in groep 2 is gestart en de jongste 2 het helemaal niet krijgen.
      Overigens is kleuteronderwijs aan boord heel normaal bij schippers, omdat internaten (bijna) allemaal vanaf 6 jaar is.

Ze stonden ingeschreven bij de LOVK, dat telt als school dus geen gezeur met leerplicht etc. Van hun kregen we ook de lespakketten en ern mentor die de vooruitgang in de gaten hield.

[verwijderd] Niemand heeft namelijk zicht op wat er gebeurt

Wij hadden daar een mentor voor. Elke 4 weken/als het boek uit was werkjes opsturen, online observatiepunten beantwoorden

[verwijderd] Worden er dezelfde toetsen afgenomen? Cito’s?

Ja, de mentor kwam de kleutercito's afnemen

[verwijderd] En geven de ouders zelf les dan?

Ik gaf zelf les ja

[verwijderd] Want niet gemeen bedoeld, maar wie zegt dat de ouders daar gekwalificeerd genoeg voor zijn om zelf les te geven?

Daarom wilde ik ook alleen de kleutergroepen doen. In groep 3 leren ze toch een hoop basis dingen waarvan ik wilde dat het goed aangeleerd werd. Al denk ik dat ik zelf groep 3 (en 4) ook wel zelf had kunnen doen, afgaande op de lespakketten die we hadden.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Mammielove Mensen in mijn netwerk die thuisonderwijs geven (of dat willen gaan doen) ken ik vooral via christelijke groepen op internet, die kunnen overal wonen. Ik denk dat het op de bible belt relatief weinig om religieuze redenen voorkomt. Daar kunnen relatief veel mensen hun kinderen wel kwijt op reformatorische scholen. Maar juist ook in de evangelische, charismatische en pinksterhoek zitten mensen die echt wel heel orthodox zijn. En in zeeland heb je volgens mij nog wel wat pauwianen, maar ik weet niet of die hun kinderen niet naar school willen sturen.

Angel1980 Missen de kinderen niet vooral het sociale aspect van het onderwijs? Hoe maak je vriendjes, hoe ga je met je emoties om als de juf een keer boos wordt, hoe moet je leren samenwerken, ook als het geen vriendjes van je zijn etc...? Ik zou er niet voor kiezen, ik kan me namelijk niet voorstellen dat er voldoende aandacht zou zijn voor de sociale

Mijn zoon miste het niet, dochter ook niet (maar is 1,5 jaar jonger dus ze hadden elkaar, en nog doen ze veel samen). Maar zoon wordt nu ook getest op autisme dus weet niet of hij het anders wel had gemist.
        Vriendjes waren de andere schipperskindjes.

Maar ik had met de huidige school wel de afspraak dat als we in de buurt waren/het mogelijk was om te komen dat ze mochten komen. En het laatste halfjaar was het 4 weken aan boord, 1 week thuis dus ze gingen wel maar niet heel vaak

Toch6 dank voor je aanvulling. Ik maak (blijkbaar) wel onderscheid tussen mensen die vanwege hun werk thuis les geven vs mensen die vanuit een overtuiging 'dat het beter' is voor het kind thuis lesgeven. Jouw situatie begrijp ik volledig en moet je roeien met riemen die je hebt - 😏 sorry, kon het niet laten 😉 - En helemaal nu jouw kinderen onderwijs volgen op een basisschool. Ik zou me vooral zorgen maken over de kinderen die alleen thuis zijn les krijgen van ouders en nooit de binnenkant van een school hebben gezien.

Angel1980 Plus dat Toch6 gebruik maakte van erkende lespakketten. Dat heet natuurlijk ook thuisonderwijs maar dat was niet van het soort waar ik aan dacht. Heel verschil of je thuisonderwijs geeft omdat je het niet eens bent met lesmethodes of dat je het doet omdat je met je kinderen op een boot zit.

Hoewel ik wel allergisch ben voor mensen die met hun kinderen in een camper de wereld rondreizen en beweren dat ze zo goed en duurzaam bezig zijn en dat hun kinderen zo sociaal worden bladiebla.

Toch6 leuke aanvulling dit. Ik had er nooit over gedacht dat je ook alleen kleuteronderwijs kon doen, of dat het door werk zo gaat haha. Ik zag toch ook wel de mensen voor me, die geen een school bij hun levenswijze vinden passen.

LOVK ook even opgezocht, maar ook fijn dat er zoiets is! Dat zou er eigenlijk moeten zijn voor alle kinderen die thuis onderwezen worden.

• Toch6 hebben hierop gereageerd.

Angel1980 vanaf het begin was het duidelijk voor ons dat het tijdelijk zou zijn, alleen niet hoe lang dat tijdelijk zou worden 🙂
                En echt alleen in uiterste nood gaan we weer fulltime aan boord en wordt het waarschijnlijk wereldschool. Maar we gaan er van uit dat dat nooit nodig is en hebben ze alleen maar 2 en 1 jaar kleutertijd gemist op school.

Vulpen boot

Schip schatje, het is een schip 😜

Maar we hadden inderdaad erkende lespakketten waarin volgens mij alles wel aan bod kwam. Blij toe dat ik niet àlles zelf moest verzinnen haha

Honkeytonk daarom reageer ik ook hier, omdat dat de reden is die veel mensen denken.

Erg blij dat de LOVK bestaat. Ze hebben ook "ligplaatsscholen en peuterspeelzalen", dan konden ze makkelijk als gast naar een school. Maar daar heb ik nauwelijks gebruik van gemaakt. Alleen van een psz toen we een maand op de werf lagen voor reparatie en onderhoud.

Ik heb zelf het idee dat de wereldschool ook zoiets is, maar ik heb me daar niet in verdiept omdat de LOVK ruim voldoende was voor ons en, wat ook erg fijn is, is gericht op varende kindjes. Ze gingen er ook vanuit dat ze in groep 3 naar het internaat zouden gaan dus daar werd in de lessen ook al op voorbereid.

Ik praat trouwens in de verleden tijd omdat ik niet weet of er afgelopen 2,5 jaar nog grote veranderingen zijn geweest.

Ik heb bij thuisonderwijs het idee dat het ouders zijn die niet willen dat hun kinderen in aanraking komen met andere invloeden. En dat vind ik wel kwalijk voor zo’n kind. Want de wereld is veel groter dan de bubbel waarin je leeft. Alsof de ouders de macht willen houden.
                  En buiten dat, school is heel belangrijk voor de ontwikkeling maar ook een hele leuke tijd (voor de meeste mensen). Als schoolgaand kind besef je dat niet zo, maar later als je erop terug kijkt dan denk je toch ooh dat was een leuke en fijne tijd.
                  Ik zou het zonde vinden om mijn kind dat te ontnemen, een kind moet zich ook zelf kunnen ontwikkelen zonder constant op zijn ouders de lip te zitten. Mijn kinderen vinden school heel leuk, is toch vreselijk om de hele dag thuis te zitten.

Er zullen vast ook kinderen thuisonderwijs krijgen omdat ze niet naar een school kunnen ivm verschillende problemen. Dat vind ik wel anders, want dan heb je geen andere keus.

Toch6 Hahaha zal proberen het te onthouden!

• Toch6 hebben hierop gereageerd.

Vulpen de juf vroeg een keer aan mn zoon of hij nog had gevaren met de boot. "Nee natuurlijk niet, het is veel te koud nu!" 😂 De boot staat aan dek, dat is een reddingsboot 😉

Mary Wel vind is passend onderwijs belangrijk, maar gelukkig doen een hoop scholen hier tegenwoordig aan.

Passend onderwijs is (in mijn ogen) een verkapte bezuinigingsmaatregel geweest waar heel veel kinderen en leerkrachten de dupe van worden. Tenminste als het gaat om kinderen met een lager IQ of ASS (of andere) stoornis... helaas heb ik gevallen gezien waar kinderen te lang op regulier onderwijs werden gehouden onder het mom van passend onderwijs. Ik ben het wel met je eens dat er tegenwoordig veel meer naar het individuele kind wordt gekeken en dat in die zin het onderwijs wel beter passend wordt gemaakt.

Maar goed, dat is eigenlijk een andere discussie 😊

Thuisonderwijs begrijp ik niet zo goed, ik zou er zelf ook totaal ongeschikt voor zijn, dus dat helpt niet. En ik heb de (door media gevoede) vooroordelen dat het toch een beetje aparte mensen zijn met zwart-wit denkbeelden die hun kind willen "behoeden" voor de boze buitenwereld. Ik denk dat ik de kleuterschool in een geval zoals bij @Toch6 wel begrijp, maar daarna zou ik zelf ook de keuze voor of internaat of aan wal gaan hebben gemaakt.. denk ik.. daarvoor vind ik de sociale aspecten en het feit dat ik geen lesbevoegdheid heb te belangrijk.

Ik heb deels thuisonderwijs gekregen, vanwege het beroep van mijn ouders. En ik denk dat het belangrijk is om onderscheid te maken tussen de verschillende vormen van thuisonderwijs, zoals hier al eerder gezegd is. Wij gebruikten 'reguliere' methodes en er was ook soort controleur/begeleider die 2x per jaar langs kwam om te kijken hoe het ervoor stond. Het was dus niet op levensbeschouwelijke gronde dat ik thuis onderwijs kreeg en de boeken waren hetzelfde als die op de burgerschool.

Ik vond het thuisonderwijs prettig. Ik ging in de wintermaanden wel naar een burgerschool en daar raakte ik gefrustreerd door het lage tempo en het constante rekening houden met- en aanpassen aan elkaar. Thuis kon ik op mijn eigen tempo werken. Mijn moeder bemoeide zich er ook helemaal niet mee, die zette me gewoon met het schema en de boeken aan de keukentafel en daarmee was ze klaar. Daardoor was ik meestal maar een uur per dag bezig met schoolwerk en kon ik de rest van de tijd lezen en tekenen en andere dingen doen (werken), terwijl we op school de HELE DAG bezig waren met het -voor mijn gevoel- uitsmeren van dingen die sneller konden. Ik vond school echt een hoop aankloten.

Ik denk wel eens dat thuisonderwijs, of het leren op de Rijdende School (wat ook gewoon het doorwerken van je individuele planning is, maar dan in met wat andere kermiskinderen in een busje) me tegengewerkt heeft. Want ik heb nooit geleerd om mezelf aan te passen aan het tempo en de programma's van school. Op de middelbare school was ik al zo onaangepast wat luisteren en stilzitten en concentreren betrof, dat ik mijn gymnasium niet heb afgemaakt, wat ik vreselijk zonde vond. Want ik ben leergierig en nieuwsgierig, maar loop er al mijn hele leven tegenaan dat ik niet geschikt ben voor het onderwijs. Of het onderwijs niet voor mij, dat zou ook nog kunnen.

Aanvulling:
                    Ik heb later de lerarenopleiding gedaan (met moeite, ik deed er 6 jaar over) en had gedacht dat ik iets zou doen met onderwijshervorming, of dat ik op een manier zou kunnen lesgeven die beter zou aansluiten bij kinderen die moeite hadden met de dingen waar ik ook moeite mee had, maar het is niet gelukt. Waar ik als kind tegenaan liep, liep ik als volwassen leraar ook tegenaan. Ik kon me niet houden aan het programma, ik was de hele tijd in strijd met de aansturing van directie, neventaken, te weinig eigen invloed hebben, te weinig aandacht kunnen geven aan de kinderen zelf etc. Echt jammer, maar ik moet toegeven dat het me helemaal niet gelukt is. Pas toen ik les ging geven in de gevangenis merkte ik dat ik wél leraar was, maar op een totaal andere manier.

Manque terwijl we op school de HELE DAG bezig waren met het -voor mijn gevoel- uitsmeren van dingen die sneller konden. Ik vond school echt een hoop aankloten.

Dit vind ik zo herkenbaar, ik had zeker op de middelbare school echt het idee dat ik mijn tijd aan het verdoen was. Ik riep altijd dat ik alles wat ik in 6 jaar leerde ook wel in 2 of 3 jaar had kunnen leren als het efficiënter ging.

• [verwijderd]

Manque Ik heb op de middelbare school oo een Dalton school gezeten. Dat was misschien ook wel wat voor jou geweest. Per dag een aantal lesuren van de verschillende vakken. Daarnaast dalton-uren, waarin je naar het lokaal van verschilkende vakdocenten (of de bieb) kan gaan om te werken aan je taken. Voor elk vak krijg je elke week een taak. Als je die af hebt, moet je hem door de desbetreffende docent laten aftekenen. Daardoor is er heel veel mogelijkheid om zelf je tijd in te delen. En als ik tijd over had (vooral in de onderbouw), kon je me altijd in de bieb vinden, waar ik het ene na het andere boek las.