Ik vind thuisonderwijs een heel slecht idee.
Ik ben het ook helemaal eens met -ik weet niet meer wie dat zei- over het gevaar van indoctrinatie. Een kind heeft meerdere invalshoeken nodig om op te groeien als een zelfstandig individu. Zelf keuzes maken, de ruimte om na te denken, de ruimte om op je bek te gaan. Als ouder kun je al die invalshoeken niet (aan)leren of meegeven.
Aangepaste school ivm werk van de ouders vind ik ook iets anders dan ouders die thuisonderwijs geven want deze methodes zijn speciaal ontwikkeld, en de begeleiders hebben jarenlang ervaring. Maar ook zij moeten oppassen dat het kind wel genoeg invloeden van buiten krijgt, vind ik.
Een moeder heeft de skills om te onderwijzen niet en ik vind je kinderen thuis onderwijzen 'want er is geen school die aansluit bij mijn visie of geloof' dan ook gewoon arrogant, sorry. Dat moet je eens roepen in sommige delen van Afrika, Azië of Zuid Amerika. Ik vind het verwend gedrag. Je moet kijken naar de behoefte van je kind(eren), niet naar de behoefte van jou als ouder.
Kinderen zijn beter af op een school ook al gaat deze school langzamer of wordt er niet 100% van de tijd gekeken naar jouw kind. Zo leert je kind ook dat het universum niet om hem/haar draait en aanpassen is ook een belangrijk onderdeel van het leven. Als je kind echt niet mee komt (hoog of laag IQ, aandoening of stoornix) dan zijn daar speciale scholen voor. Imo is thuisonderwijs daar ook niet nodig voor (uitzonderingen daargelaten).
Op school leren we sociale vaardigheden die imo zowat belangrijker zijn dan de daadwerkelijk kennis die je leert, en zeker belangrijker dan de snelheid waarin men de kennis leert.