Manque het gaat er toch niet om dat zij daar alleen tegenaan loopt. Het gaat erom dat de meeste ouders die zo pro vaccineren zijn, die niet vaccineerders beschrijven als dom, onwetend, en weet ik al niet wat meer, zelf nog nooit een booster hebben gehaald of sterker nog; niet eens weten dat ze een booster moeten halen om hun eigen kind en die van de buren en op school en waar dan ook, te beschermen.

Een hoop ziektes waartegen gevaccineerd wordt zijn levenslang beschermend.
    Maar wat betreft boosters die er zijn, ja die halen mijn man en ik allebei. Zo heeft mijn man vorig jaar weer de dtp gehaald en is het gehele gezin in oktober ingeënt tegen meningitis.

Mary jullie dan wel, maar ik kom het nooit tegen. Juist ook de kinkhoest vaccinatie. Uit onderzoek is gebleken dat baby’s die kinkhoest krijgen in 40% van de gevallen door moeder wordt besmet en 10-20% door vaders, broers/zussen.
      Nu wordt het zwangeren wel aangeboden tijdens de zwangerschap, maar ik lees dus niets over de vaders en andere familieleden.

Mammielove Hier wordt het vaccin standaard aangeboden aan de vader tijdens de zwangerschap en wordt er ook gevraagd of oma's en opa's zorg zullen dragen zodat die ook een vaccinatie kunnen krijgen.

• [verwijderd]

Hier wordt ook door de vk of gyn gevraagd of je een herhaling wil.
          Leiders op crèches en kdv krijgen ook herhalingen, als oma oppast dan kan zij ook (volledig vergoed) een prik krijgen.
          En als ze je niet aanbieden dan kan je er gewoon om vragen.

Mammielove Klopt! Mijn vrouw heeft een extra kinkhoest-vaccinatie gehaald maar ik niet. Terwijl ik met veel meer mensen in aanraking kom omdat ik met de trein reis, eigenlijk niet logisch! Maar er is mij nooit gevraagd of / gezegd dat ik dat wilde dus nooit zo aan gedacht, ik volg gewoon de richtlijnen.

RAppel jij komt dan uit België denk ik? Daar weet ik iig van dat dat wel gebeurd.

[verwijderd] maar dat is hier in NL nu dus niet zo. En nooit geweest ook. Lijkt me dus dat daar eerst eens naar gekeken moet worden?

Vulpen precies dit dus. De richtlijn hier is dus niet dat er boosters gehaald moeten worden. De meeste mensen die wel gewoon mee doen met het RVP hebben daar ook nog nooit van gehoord. Slechte zaak dus, vind ik.

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Mammielove Ze zullen bij het RIVM wel afwegingen maken tussen kosten en baten en ik ga er eigenlijk vanuit dat ze dat zorgvuldig doen. Maar als het in België/andere landen anders doen is het misschien goed om er opnieuw naar te kijken ja.

Ik wilde nog toevoegen; op dit moment is voor veel mensen de mening "tja vaccineren is wel goed maar ik vind niet dat ze het kunnen verplichten".
                  Zodra er een échte uitbraak is van een of andere vreselijke ziekte en er gaan een paar (of tientallen, of misschien wel meer) kinderen dood, dan vindt iedereen het ineens niet meer dan logisch dat vaccinatie verplicht is, en de overheid de verantwoordelijkheid heeft om kinderen te beschermen. Jammer dat er altijd iets verschrikkelijks moet gebeuren voor er echt actie ondernomen gaat worden.

Mammielove maar heeft dat er niet meer te maken dat je als zwangere je kind voor eerste weken beschermd totdat hij/zij zelf gevaccineerd wordt. Man kan zich wel laten inenten maar dan t virus nog wel opvangen, niet ziek worden omdat ze dus gevaccineerd zijn maar t wel doorgeven aan de kinderen. Dat zij beschermd zijn beschermd de jonge baby dan niet

Pimpelmeesje In New York is pas geleden een mazelen uitbraak geweest. Mensen met niet-gevaccineerde kinderen waren in paniek. Een vrouw vroeg op Facebook hoe ze haar (bewust niet gevaccineerde) dochter kon beschermen en kreeg het hele internet over zich heen met suggesties als;

• brand helende kruiden en haal kristallen in huis.
                      • ga met haar naar de rand van onze platte aarde, daar is de lucht schoner
                      • laat een muur bouwen en zorg dat gevaccineerde mensen ervoor betalen, onze ‘thoughts and prayers are with you’.

• [verwijderd]

iMoeder Ah, de nieuwe vorm van publiek vermaak. We mogen geen heksen meer op de brandstapel zetten, dus branden we ze gewoon op Facebook af....

Born2bme dat is in het geval van kinkhoest zo. Maar er zijn meerdere vaccinaties waar geen booster voor gehaald word normaliter.

Verplichten ben ik op tegen. We leven in een vrij land en zie dit als een principe kwestie, vrijheid is erg belangrijk. Anders kunnen we een hoop gaan verbieden/ verplichten als we alle gevaren continu willen verjagen. Tevens lost dit het ook niet op. Ik zie liever dat mensen goed worden geinformeerd en dat er tijd en aandacht word besteedt aan ouders die vragen hebben. Dan zullen ze hun kinderen eerder inenten en niet bevestigd worden in hun idee dat de overheid dit voor het geld doet etc. De mensen die er echt op tegen zijn zullen zich ook niet door de boete laten weerhouden. Overigens ben ik absoluut pro inenten.

• [verwijderd]

Mammielove het is toch zo dat gezonde volwassenen veel minder vatbaar zijn voor dit soort ziektes dan jonge kinderen en ouderen? De kans dat ik zo een ziekte oploop en doorgeef is vele malen kleiner dan dat een niet gevaccineerd kind het oploopt en doorgeeft.

[verwijderd] je bent als volwassene niet perse minder vatbaar, maar je kent natuurlijk betere hygiëne dan kinderen, waardoor je minder snel wag over zal nemen. Maar sommige volwassenen hebben ook 3 keer per jaar de griep, of lopen maanden achter elkaar te snotten en te hoesten. Die kunnen dan dus net zo goed een kinderziekte meenemen en overbrengen, zeker de zeer besmettelijke