iMoeder Is het herkenbaar voor mensen, dat gevoel dat er steeds dingen mis gaan. Hoe ga je daarmee om als dat lang duurt?
Heel herkenbaar hoor. Er is altijd wel wat, inderdaad... Soms redelijk klein, soms gigantisch groot. Wat mij wel geholpen heeft is om dit als gegeven te accepteren. Dit is letterlijk gewoon het leven. Als je kritisch om je heen kijkt, zijn er vaak maar weinig mensen waarbij er 'zelden iets is'. En als je kinderen hebt die extra zorg nodig hebben vanwege een aandoening/stoornis, dan gebeurt er ook gewoon meer. Punt.
De kunst is om het leven zo in te richten dat je goede draagkracht hebt (en houdt), waarmee je jezelf dan weer staande kunt houden iedere keer als de pleuris uitbreekt of de volgende sh*t zich aankondigt. Zoals ik het lees heb je veel en zware ballen in de lucht. Ik kan natuurlijk niet oordelen over je draagkracht, maar het lijkt me wel onrealistisch om te denken dat je kracht genoeg hebt om dit helemaal alleen te doen (zonder hulp, steun, luisterend oor). Je trekt het sprintje nu misschien wel, maar je weet ook al dat je een marathon zult moeten lopen (je kinderen en hun bijzonderheden zullen niet zomaar verdwijnen...). Ik zou dan ook kritisch kijken/nadenken waarom je het moeilijk vindt om advies van psycholoog op te volgen. Wat houdt je nu tegen? Hoe reëel zijn je aannames hierin, denk je? Ik merk bijvoorbeeld dat er inderdaad een verschil is in de 'zwaarte' van wat ik meemaak en wat mijn vriendinnen meemaken, maar we kennen elkaar goed en we klagen allemaal. Ik over de 'zware' dingen, zij over 'relatief klein' dingen, maar die hun net zo bezig houden of dwarszitten als mijn dingen. Voor de echt zware dingen zoek ik vaak lotgenoten, mensen in hetzelfde schuitje. Klagen wordt naar mijn idee ook pas vervelend als de klager geen actie onderneemt om het op te lossen en maar in hetzelfde cirkeltje blijft ronddraaien, te veel in herhaling valt of nergens anders meer over kan praten.
En met veel ballen in de lucht is het ook altijd goed om na te denken over die ballen. Kun je er een laten vallen, kun je er een lichter maken? Kan iemand anders hem van je overnemen? Etc.
(dit gezegd hebbend: mijn uitvoering van dit bovenstaande is ook nog steeds een work-in-progress, maar he, al doende leert men 😉😏)