Koekie83 Toen onze zoon met 12 maanden 3 woordszinnen sprak, kreeg ik al van een hoop mensen te horen dat hij behoorlijk doorliep. Maar zelf vond ik dat wel meevallen, de orthopeed had namelijk al verteld dat hij waarschijnlijk sneller zou gaan praten omdat hij een spreidbroekje had en zich op motorisch gebied dus minder kon ontwikkelen. Echter toen mijn zoon met 1.5 als hobby had om de kentekens van alle auto's die hij tegen kwam voor te lezen, begreep ik dat hij wel een hele erge voorsprong had. Ook maakte hij toen puzzels van 50+ stukjes. Met 2.5 kreeg hij interesse in het heelal en wist hij ook alle planeten in volgorde te benoemen. Dus de ontwikkelingsvoorsprong was erg duidelijk, maar zelf dacht ik dat dit op een duur wel zou afzwakken, omdat een ontwikkelingsvoorsprong geen hb hoeft te betekenen. Maar op de basisschool werd de voorsprong alleen maar groter en toen mijn zoon getest moest worden bleek hij duidelijk hb te zijn.
Mijn dochter is nog niet getest, begon pas te praten met 1 jaar (nadat ze buisjes had gekregen) en toen ging het ook rap. Echter begon zij pas in groep 1 te lezen. En ook met rekenen is ze trager dan haar broer, ze zit nu in groep 3 en is nu 'pas' bezig met vermenigvuldigen, wat haar broer al in groep 1 deed. Wij dachten dus altijd dat zij wel gemiddeld zou zijn (ivm het verkeerde voorbeeld), maar nu blijkt dat dat ze op school alleen dingen doet die ze moet doen en dat dus dodelijk saai vindt. Na de kerstvakantie is men gestart met verrijking en verdieping en nu heeft ze wat meer uitdaging op school.
Kortom, niet elk (mogelijk) hb kind ontwikkelt zich het zelfde.