Hebben jullie 'Een goede moslima' gekeken? Niet echt een tip want die kerel die 'm gemaakt heeft is zwaar irritant (Frans Bromet) maar verder is het wel interessant en de hoofdpersoon is zo cool!

een maand later

[verwijderd] ik heb haar boek afgelopen week gelezen.
Bedankt voor deze tip. Ga ik terugkijken!

Lots of kids, a monkey and a castle
https://www.npostart.nl/2doc/28-06-2019/VPWON_1282276
Weer een portret van een bijzondere vrouw waar ik echt van genoten heb. Ontzettend grappig mens.

Omschrijving van de NPO zelf:
"Als meisje droomde Julita over een leven als moeder met veel kinderen, een aap en een kasteel. Nu is de moeder van filmmaker Gustavo Salmerón de tachtig gepasseerd en haar wensen zijn allemaal in vervulling gegaan. Ze kreeg zes kinderen, had ooit een aap en bewoont een kasteel dat vol staat met spullen. Als de economische crisis in 2008 toeslaat moet zij verhuizen. Maar hoe? Gustavo Salmerón keert met zijn broers en zussen terug naar het kasteel om te helpen de talloze bezittingen van hun aan verzamelwoede lijdende moeder uit te zoeken. Tussen die spullen moet zich ergens een doos met de botten van Julita's grootmoeder bevinden die tijdens de Spaanse Burgeroorlog in 1930 is geëxecuteerd. Gustavo probeert de doos terug te vinden om de botten een decente begrafenis te kunnen geven."

5 dagen later

Manque Wat een vrouw, geweldig! De krokettendroom, de uitschuifbare vork, al die spullen, de breinaald en het nonnen gewaad en natuurlijk de wervels 😊

19 dagen later

Wederom een fantastische vrouw, die ook nog eens fantastisch werk gemaakt heeft. Ik vond het heel erg inspirerend.

Paula Rego - Secrets & Stories
      https://www.npostart.nl/close-up/15-06-2019/AT_2119471
      Een film over de kunstenares Paula Rego, gemaakt door haar eigen zoon, en ook haar andere kinderen komen aan het woord. Maar bovenal vertelt Rego zélf haar verhaal in woord en beeld.

"De Britse kunstenares Paula Rego (1935) groeide op in Portugal, een 'verschrikkelijk land voor vrouwen', zoals haar vader haar vertelde toen ze nog een meisje was. In weerwil van moeilijke omstandigheden, waarin ook haar persoonlijke strijd met depressie een rol speelde, wist Rego zich te ontwikkelen tot een begaafd kunstenares. Haar figuratieve werk geeft een blik in een wereld van persoonlijke tragedie, perverse fantasieën en ongemakkelijke waarheden."

• Jules hebben hierop gereageerd.
      • Jules vindt dit leuk
        7 dagen later

https://www.npo3.nl/believer/31-07-2019/VPWON_1306952

"Dan Reynolds, zanger van Imagine Dragons en lid van de Mormoonse kerk, is bezorgd over de manier waarop zijn kerk met homoseksualiteit omgaat. Hij besluit dat het tijd is voor verandering."

De documentaire heeft onverwacht veel bij me losgemaakt. Daarnaast is een deel van mijn schoonfamilie lid van de Mormoonse kerk. Ik kan het zó moeilijk begrijpen (geloof in het algemeen maar met name dit soort standpunten vanuit geloof over geaardheid).

Jules oh, dat klinkt interessant. Ga ik kijken, bedankt voor de tip.

Manque Mooie documentaire zeg, de werken komen echt uit haar ziel. Ze is één met haar werk.

4 dagen later

Nimue Wij hebben zo ongeveer alle documentaires van afgelopen week opgenomen. Daar moeten we het weer een jaar mee doen 😉

Pisnicht is ook een aanrader, echt een goede documentaire!

6 dagen later

Ik kijk dus echt zelden tot nooit naar npo, maar als ik dit allemaal zo lees dan moet ik dat toch maar eens gaan doen 🤔

8 dagen later

3 afleveringen van America to me gekeken.
            k weet nog steeds niet goed wat k er van moet vinden, t zet me wel aan t denken.
            Iemand anders dit al gezien?

• Vulpen hebben hierop gereageerd.