Cowgirl80 Ik heb hem vanmiddag zitten kijken. Ik vond het echt wel heftig. Ik vind het heftig wat die kinderen moeten doen om topsport te kunnen bedrijven. En wat ze moeten laten. Een meisje uit mijn dochter's klas heeft een tijdje in de selectie geturnt, maar die ouders zijn er na ongeveer een half jaar mee gestopt. Zij vonden het heel heftig om zo'n kinderlijfje in de groei zo veel zware training aan te doen, hoeveel tijd het hen en hun kind kostte, wat ze er als gezin allemaal voor moesten opofferen. En ook de niet pedagogische trainers inderdaad. Ik kon dat echt heel goed begrijpen en geloof zelf ook niet dat ik het er voor over zou hebben.
Ik vond het heel heftig om te zien hoe ze met de kinderen om gaan en ben haast geneigd om te zeggen dat dit verboden zou moeten worden. Tegenlijkertijd vind ik dat wel dubbel, want als je als volwassene topsporter wilt zijn, moet je wel als kind beginnen en veel trainen. We hebben een heleboel topsorters en die mensen zien we als helden. Maar zij hebben waarschijnlijk ook een jeugd gehad zoals in deze film. En dat zijn dan de mensen die het halen. Om deze topsporters te kweken hebben we een hele industrie daaromheen nodig vol met kinderen die het (net) níet halen, maar ook zo'n jeugd als dit hebben.
Ik heb er te weinig verstand van om te zeggen of je dit als maatschappij je kinderen kunt aandoen. Er zijn misschien ook wel manieren om topsporters te trainen die wel acceptabel zijn. In deze film heb ik echter dingen gezien die ik kindermishandeling vind. (Bijv. wat er aan het eind met Wytze gebeurt. (51:50-53:40 min) Als een kind huilend "stop" zegt, moet je daar naar luisteren.)