• [verwijderd]

Vulpen Klopt, helemaal mee eens. Dat vond ik ook erg. Maak dan gewoon de beslissing voor je kind. Ook bij dat gezever om dat feestje. Maar ga niet zeggen dat het kind zelf de keuze heeft, maar tegelijk met alles wat je zegt het kind laten voelen dat er maar één "juiste" beslissing is. Ook die druk die op de kinderen werd gelegd vond ik kindermishandeling.

• Vulpen hebben hierop gereageerd.
    • [verwijderd]

• Bijgewerkt

Vulpen Zelfs zonder resultaten van zo'n onderzoek wist ik al met mijn boerenverstand dat dat gedoe nergens op sloeg. Als je al 8 maanden 15 uur per week voor iets traint, gaat het missen van die éne training echt niet het verschil maken tussen wel en geen succes bij een wedstrijd. Als dat wèl het verschil maakt, was je toch al niet stabiel de beste en was de winst min of meer een toevalstreffer. Dan kan die toevalstreffer ook wel plaatsvinden zonder die ene training.

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

[verwijderd] Precies.

[verwijderd] Ook bij dat gezever om dat feestje. Maar ga niet zeggen dat het kind zelf de keuze heeft, maar tegelijk met alles wat je zegt het kind laten voelen dat er maar één "juiste" beslissing is.

Ja, dat was inderdaad hetzelfde. Wat dat betreft wel een dappere documentaire, ze stelt zich zo wel kwetsbaar op omdat ze daarin (denk ik) achteraf wel heel anders op terugkijkt.

18 dagen later

Niks aan de hand

https://www.npostart.nl/2doc/28-10-2019/BV_101395685

"Indringende film over seksueel misbruik, waarin het perspectief van het slachtoffer en dat van de dader wordt belicht in een uniek tweegesprek."

Toen ik deze omschrijving las, had ik niet gedacht dat het serieus een tweegesprek zou zijn. Ik dacht aan een metafoor of iets dergelijks. Maar dit was echt een gesprek tussen twee mensen: een slachtoffer en een dader (die ook weer slachtoffer was), die spraken over hun beleving en herinneringen aan het misbruik. Je hoort ook soms de stem van de moeder van het slachtoffer die over beelden van haar dochter als kind, vertelt wat zij allemaal niet gemerkt heeft.

Wat een waanzinnig dappere film. Wat goed dat ze het beiden hebben aangedurfd. Het is zo belangrijk om misbruik te bespreken en de onderste steen boven te halen, zodat we ervan leren en we onze antennes gebruiken en de gesprekken met onze eigen kinderen voeren.

Manque had erover gelezen vanmiddag. Wil het terugkijken van d es week

Manque oef, lijkt me erg indrukwekkend.
        Maar ik weet niet of ik het durf te kijken, ben bang dat het te confronterend is

• [verwijderd]

Ik heb hem inderdaad ook gezien en ben ook echt onder de indruk. Ik vind het ontzettend moedig van deze mensen hoe zij met elkaar in gesprek gingen. En ook heftig te zien voor die man dat hij eigenlijk nauwelijks met zichzelf kan leven.

Manque zodat we ervan leren en we onze antennes gebruiken en de gesprekken met onze eigen kinderen voeren.

Maar dit heb ik er dan niet van geleerd. Als ik daarover íets geleerd heb, is het wel hoe goed kinderen kunnen "liegen" en dat je als omgeving NIKS doorhebt. Ik zou echt niet weten hoe ik aan mijn dochter zou kunnen zien of vragen of zij wel eens met seksueel misbruik te maken heeft gehad. De vrouw in de film was als de dood dat ze betrapt zouden worden en dat alles uitkwam en ontkende glashard. Dus als mijn dochter zegt dat ze nooit zoiets heeft meegemaakt, kan ik nooit zeker weten of dat echt zo is. Dat vond ik er wel heel naar en confronterend van.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Manque Wilde ik net voorstellen! 😁

iMoeder Mijn tip van gisteren over de aflevering van Keuringsdienst van Waarde over Kefir is niet deprimerend hoor! Geen zware verhalen, weinig diepgang, wel vermaak. Enjoy!

[verwijderd] Behalve preventie binnen organisaties (https://www.nji.nl/nl/Kindermishandeling-Probleemschets-Definitie/Seksueel-misbruik/Aanpak-seksueel-misbruik) kun je thuis ook aandacht hebben voor wat de lichamelijke grenzen zijn voor een kind, zelfs wanneer het familieleden betreft. Dat kan zelfs wanneer een kind zich nog totaal niet bewust is van zijn of haar seksualiteit (https://www.famme.nl/kind-lichamelijke-grenzen/).

Er worden een hoop dingen niet besproken tussen ouders en kinderen, uit ongemak of het vertrouwen dat het 'vanzelf wel komt' met de tijd.

Mijn moeder leerde mij al heel vroeg dat ik nooit geheimen met grote mensen of grote kinderen mocht hebben. Als iemand tegen mij zei dat ik iets geheim moest houden, moest ik dat direct aan haar vertellen. Ik zeg niet dat je daarmee alles oplost, want aan een hoop misbruik gaat immers een periode van vernuft groomen vooraf, maar die regel heeft mij wel een hoop mogelijke ellende bespaart. Ik had een oom die mij allerlei 'geheimen' ging vertellen en dingen ging laten zien -en dat heeft hij geweten. Want bij thuiskomst meldde ik gelijk: "Oom heeft mij een geheim verteld. En laten zien!"

Hoe dan ook, ik denk dat deze film wel een dergelijke boodschap in zich had, maar dat stuk werd voornamelijk benoemd door de dader, de oudere neef, die gelijktijdig ook een periode van misbruik meemaakte. Hij zei dat er nooit met hem gepraat was over het lichaam, over seksualiteit en dat hij op het gebied van aandacht ook nogal tekort kwam thuis.

Ik vond het ook mooi dat de boodschap meegegeven werd, door beide personen, dat het belangrijk is om de gebeurtenis te erkennen, ook binnen families, ook door ouders. Dat we niet voor de goede vrede de boel moeten doodzwijgen.

[verwijderd] hier moet ik je helaas gelijk in geven, je vermoeden klopt.
            Ik heb mijn mond altijd stijf dicht gehouden, óók toen mijn ouders het al wisten (van één keer, ze betrapten de dader).
            Bij mij is recent een heleboel boven gekomen en heb dat laatst besproken met mijn moeder. Ik zag de verschrikking op haar gezicht toen ik zei dat het jarenlang, zeer frequent gebeurde. Terwijl zij 15 jaar lang heeft geloofd dat het eenmalig was.
            Zó diep kan die angst en schaamte zitten bij een kind. En een schuldgevoel: ik wist als klein kind al hoe verdrietig mijn ouders zouden zijn als de ze waarheid te horen kregen, en ik wilde hen die last niet geven.
            En nu ik het toch verteld heb, is dat schuldgevoel wederom zeer sterk aanwezig.

(Edit: ik haal dit morgen wel weer weg)

Blue wat dapper dat je dit durft te delen. Even een Dikke knuffel voor jou

Blue Ach meid toch. Dikke knuffel voor jou. Jij bent hier geen schuld aan. Je bent er mee omgegaan zoals je op dat moment dacht dat dat het beste was vanuit je perspectief van toen. Dat zijn mechanismen die zo werken. Er spreekt een grote liefde voor je ouders uit je bericht. En dat IS niet verkeerd!

iMoeder Gezellige tip voor jou: 3doc De wereld aan je voeten van Michiel van Erp

Over kinderen die hij een aantal jaar gevolgd heeft en hoe het nu met ze gaat. Ik vond het zo wonderlijk, en tegelijkertijd geruststellend, dat ze allemaal nauwelijks veranderd leken zijn.

• [verwijderd]

Blue Wat vind ik het erg om dit te lezen. 😥 Ik ben echt een beetje geschokt en weet niet zo goed wat ik moet zeggen. Ik vind het heel erg dat dit jou overkomen is. Ik vind het ook erg dat je nu dat gevoel op je voelt drukken dat je je ouders verdrietig hebt gemaakt. In theorie is het makkelijk om te zeggen dat jij dat niet hebt gedaan, maar dat de dader dat heeft gedaan, maar blijkbaar voelt dat voor slachtoffers niet zo. Dat zag je ook in de documentaire. Haar vader was heel erg boos op de dader, maar ook op haar, want hij voelde zich verraden. Hij vond dat zijn dochter het hem had moeten vertellen. Ik vind dat met alles wat we weten over hoe kinderen reageren op seksueel misbruik zo enorm onredelijk, maar zij zelf snapte het wel. Dat vond ik naast hartverscheurend ook heel moeilijk te begrijpen. Maar als ik jouw post zo lees, begrijp jij dat waarschijnlijk wel.

Manque Bedankt voor die links, die ga ik vanmiddag eens op mijn gemakje bestuderen. Ik was de laatste tijd al weer meer aan het denken hoe we dit onderwerp met onze dochter moete bespreken. Aandacht voor persoonlijke fysieke grenzen hebben we altijd al wel. We hebben vanaf dat ze heel klein is de regel dat iedereen bepaald over zijn eigen lichaam. Dat geldt voor heel simpele dingen, zoals wanneer ze met vriendinnetjes met de verkleedkist speelt. Dan mag iedereen zelf bepalen wat ie aan of op doet, dat bepaalt niemand voor een ander. We hebben daar ook aandacht voor bij het geven van kusjes en knuffels bij het afscheid van vriendinnetjes en familieleden. Ook over het hebben van geheimen hebben we het met enige regelmaat, waarbij we inderdaad de afspraak hebben dat ze nooit geheimen mag hebben waar ze niet blij en vrolijk van wordt. En dat als iemand zegt dat ze iets geheim moet houden, zij het altijd toch tegen ons moet komen vertellen, tenzij het een leuk geheim is (zoals een cadeau dat iemand voor de verjaardag voor papa/mama heeft gekocht). We hebben het echter nog nooit over onvrijwillige seks gehad en al helemaal niet tussen een volwassene en een kind. We lichten haar seksueel voor, ze weet hoe geslachtsgemeenschap werkt, maar voor zover zij weet vindt dat alleen plaats tussen twee volwassenen die van elkaar houden. Ik weet niet zo goed hoe ik bespreekbaar moet maken dat het ook gedwongen kan gebeuren. Ik vind haar daar eigenlijk zo jong voor. Ik merk dat ik haar helemaal niet met die kennis wil belasten, dat ik wil dat ze nog lekker onschuldig blijft. Ik wil ook niet dat ze er bang van wordt. Maarja, in het kader van preventie zal het vroeg of laat toch een keer moeten... 😥

16 dagen later

Mevrouw Faber

https://www.npostart.nl/2doc-mevrouw-faber/04-11-2019/BV_101395667

Harm vertelt zijn vrouw Siepie na dertig jaar huwelijk dat hij vrouw wil worden. Wat betekent dit voor haar huwelijk en de band met haar familie?

Portret van een vrouw in transitie. Ze stuit soms op onbegrip, maar haar vrouw, familie en collega's leren haar accepteren zoals ze is. Zelf werkt ze hard om haar 'overgang' te realiseren en is ze enthousiast en optimistisch.

Mooi om te zien hoe deze dame zichzelf heeft mogen worden.

Manque heb ik ook gezien. Ik vond de docu best confronterend voor mij. Kwam wel weer allemaal even naar boven 😏 (Vader van mijn kinderen is ook in transitie)