Bedankt voor je verhaal. Het is wel herkenbaar. ook de frustratie over iets niet kunnen.

Nescio gek genoeg is mijn boosheid het enige dat haar weer wat tot bedaren brengt. Niet dat het haar afschrikt maar dat ze dan pas inziet dat het echt niet kan ofzo. Heel vermoeiend allemaal.

Stom hรจ, dat boos worden dus helpt. Maar dat wil je niet.

Nescio en @June In herken het ook hoor. Mijn dochter is nu 10 maar kan nog steeds erg driftig worden. Maar echt gillen etc doet ze afgelopen tijd (anderhalf a twee jaar..?) niet meer. Haar humeur is nog steeds wel een probleem. Ze kan ook inderdaad erg blijven hangen in dat iets niet lukt en ze het niet kan. Of gewoon chagrijnig zijn (vooral als ze honger heeft!) en maar door blijven zeuren en daarmee de sfeer verpesten. Als dingen onverwachts zijn is ze al helemaal niet te genieten, ik vertel haar dingen dus nu ruim van te voren. En moet zeggen dat ze ook wel wat meer voor rede vatbaar is geworden nu ze wat ouder word. Moet we eerlijk zeggen dat ik echt mโ€™n hart vasthoud voor haar puberteit. Gelukkig hebben we wel een hele goede band altijd gehad. ๐Ÿ˜ฌ

Mijn dochter word momenteel getest voor ADHD. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik daar waarschijnlijk nooit opgekomen was als haar broers dit niet hadden. Het uit zich echt anders bij meisjes.

June Misschien is er dan toch zoiets als functionele boosheid... Niet vanuit onredelijkheid of woede maar puur om je kind te corrigeren als het zich op een ongewenste manier gedraagt. Maar het zou fijner zijn als andere, vriendelijker methodes werken ๐Ÿ™ƒ

• [verwijderd]

Vulpen Ik denk dat er heel veel redenen zijn waarom het voor kinderen belangrijk is dat ze zien dat hun ouders boos worden als reactie op hun gedrag. Ten eerste omdat alle mensen in de rest van de wereld ook boos zullen worden bij dergelijk gedrag. Boos worden is รณรณk een vorm van spiegelen. Kinderen moeten leren dat hun gedrag effect heeft op de mensen om hen heen en emoties bij hen oproept. Als je nooit boos wordt op je kind weet je kind straks niet wat het meemaakt als een leerkracht op school, iemand uit de buurt of een vriend/vriendin boos op hem wordt. Bovendien moet het kind leren het gevoel te verdragen vam dat er iemand boos op hem is, dat dat niet erg is, dat dat weer voorbij gaat en dat de relatie daardoor onveranderd is, zodat hij later in zijn relaties ook aankan dat er sprake is van gevoelens van boosheid over en weer. Kortom: heel veel functies van boosheid van ouder naar kind.

(Disclaimer: Je moet wel altijd proberen enigszins "gecontroleerd" boos te zijn op je kind. Buiten jezelf zijn van razernij, waarbij je al je zelfbeheersing verliest in aanwezigheid van je kind is natuurlijk niet okee.)

• [verwijderd]

Ik wil helemaal geen rompers gaan versieren, ik wil helemaal niet op zoek naar slingers met 'hoera een jongen'.
      En ja er is inderdaad maar 1 zwangere, ik ben het zeker niet meer.
      Is er nu niemand van jullie die begrijpt dat dit misschien, 3 weken na de miskraam, iets te confronterend is.

[verwijderd] jeetje maar dat had je toch wel kunnen zeggen? Ik ben op een gegeven moment in ons traject zelfs alle kinderverjaardagen gaan vermijden ivm de grote hoeveelheid zwangeren, was daar heel open en eerlijk over niemand vond het een probleem..
        Al vind ik in dit geval dat het eigenlijk niet hardop gezegd had hoeven worden ๐Ÿ˜‘

[verwijderd] daarom lees ik alleen de samenvattingen van de hoofdstukken ๐Ÿ˜…๐Ÿ˜‰ en deze studie is echt wel pittig en het lesmateriaal bestaat niet alleen uit de boeken die we hebben dus vervelen zal niet snel gebeuren. (En ik ga zo gewoon komend jaar weer met gemiddeld een 8,5 afsluiten ๐Ÿ˜œ)

Hooyo-shimbir haha! Mijn jongste broertje is ook zo, die begint binnenkort aan een studie en nu heeft hij willekeurig een paar boeken over statistiek gekocht. Hij hoorde dat hij dat als vak gaat krijgen, dus hij wilde zich vast in lezen... In de vakantie ๐Ÿ˜…

Hooyo-shimbir
          niet raar! Ijverig, ambitieus en gemotiveerd! Ik vind het knap! Ik moet me er echt toe zetten na een dag werk, gezin en huishouden ๐Ÿ˜“.

Blue ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚ fijn te lezen dat er meer van dat soort mensen zijn ๐Ÿ˜‹. Wij beginnen de eerste periode weer met statistiek dus ik ga de laatste 2 weken van de vakantie de stof van jaar 1 herhalen ๐Ÿ™ˆ

SYRV dat vind ik wel een mooi compliment. Ik vind het ook echt wel heel invoelbaar dat het ook wel veel moeite kan kosten met een gezin ernaast. Het doet echt niks af aan jou, je bent net zo goed bezig! ๐Ÿ˜˜ en echt een heel heel heel groot verschil; ik werk er niet naast!

Dat je glashard tegen mij gelogen hebt in december. En dat je dit blijkbaar al een half jaar volhoud. Terwijl ik me al die tijd zorgen heb gemaakt over dit kindje. Dat ik heb uitgesproken dat er hulp in het gezin moet komen.

Dat je dus blijkbaar iedereen voor vol aanziet behalve mij. Terwijl ik dus als enige alles bij t goede eind had. Nou schoonloeder, dit was het. Je kan het verder vergeten. Vertrouwen is nu weg en de kinderen mag je al helemaal niet meer meenemen een dagje weg. Eigen glazen ingegooid. Wat mij betreft ben je niet meer welkom.

en ik hoop heel erg dat ik het binnenkort in het topic kan zetten wat ik wel tegen iemand gezegd heb!