• [verwijderd]

Gezocht lotgenoten.. of mensen met tips.
Ik heb zo'n angst om te rijden met gladheid, dat ik bijna niet naar mijn werk durf als ze vorst of sneeuw opgeven.
Wie herkent dit of heeft tips?
Ik ben er letterlijk ziek van.

Ik heb in zn algemeenheid rijangst, maar bij gladheid extra bang. Maandagochtend moet ik met mn vader naar het ziekenhuis een stad verder en ik knijp m ook al behoorlijk.
Gelukkig kan ik naar mn werk met de trein.. en als de treinen niet rijden dan zit er niks anders op dan vrij te nemen☺️

Goede winterbanden? Zou dat helpen? Ruim op tijd vertrekken? Iets leuks doen van het weekend dat je niet teveel tobt erover?

Winterbanden (moet iedere auto hebben vind ik)? (Anti)slipcursus? OV?
Ik vind fietsen met gladheid/sneeuw niet leuk. Zoals vanmorgen ga ik ook voorzichtig door de bochten. Als er sneeuwt lig pak ik de bus naar mijn werk.

• [verwijderd]

Dank voor de reacties, winterbanden zitten erop. Maar ik rij langs een hele steile sloot en wat scherpe smalle bochten en bruggen, dus ik vind het helemaal niets.. Openbaar vervoer gaat helaas niet lukken, anders was dat zeker een optie geweest.
Vrij opnemen wil ik wel doen, maar ik denk dat ze daar niet mee akkoord gaan aangezien er twee weken vorst en soms ook sneeuw op wordt gegeven.

• BabyFG hebben hierop gereageerd.

[verwijderd] gewoon rustig rijden. Je tijd nemen en je niet laten opjagen door mensen achter je.
    wat ik zelf doe als t weer even glad is dan rij ik op een rustig stuk in de straat bijv waar t glad is en dan ga ik voorzichtig rustig remmen. Dan voel ik hoe de auto reageert.
    Verder rij ik dus echt super rustig als t glad is of als ik vermoed dat t glad is.
    zodra ik wat vertrouwen krijg dat t wel meevalt bijv met de gladheid dan ga ik heel langzaam
    steeds een beetje harder.
    komt er een rotonde of stoplicht aan dan haal ik al ver van te voren mn voet van t gaspedaal zodat ie zelf al wat af gaat remmen enzo.

en verder, adem in adem uit en vooral niet ineens te hard je rem intrappen πŸ˜‰ heeeeeel rustig aan doen, na optrekken ook zo gauw mogelijk naar zn 2 schakelen. Dan trekt de auto zelf al wat stabieler en door lagere toeren heb je betere grip ofzo was t.

de truc is vooral het te doen, alles op je gemak. En al naar gelang je t vaker doet zul je ook merken dat t je beter af gaat met minder zwetende handen πŸ˜‰

als er echt bergen sneeuw liggen of 3 uur file stond door de gladheid dan werkte ik vanuit huis...ik hou er ook niet van 😬maar dan heb ik dus t geluk dat ik de optie altijd had om vanuit huis te werken.

en ze kunnen zoveel voorspellen, vaak zat is er dan ook helemaal niks aan de hand en valt t allemaal
    wel mee πŸ˜‰
    en zoveel mogelijk over gestrooide wegen rijden natuurlijk en de meest bereden rijbanen πŸ˜‰

Ik vind het ook verschrikkelijk. Normaal rijd ik ook echt niet als er gladheid voorspeld is. Maar nu is mijn vrouw bijna 37 weken zwanger en zal ik haar toch tzt naar het ziekenhuis moeten rijden. Daar zie ik dus enorm tegenop, hoop dat we daar heelhuids aankomen. En dat het gewoon niet glad zal zijn.

[edit] Maar ik hoef dus waarschijnlijk maar 2x te rijden met de gladheid, sterkte voor degenen die dat voortdurend moeten!

Is een slipcursus wat voor je? Het heeft mij ontzettend geholpen om over mijn angst heen te komen. Ik vond het niet alleen ontzettend leerzaam maar ook het was ook echt een leuk uitje, wij waren met een stel vriendinnen op het circuit in Zandvoort.

BabyFG agenda gewoon rustig rijden. Je tijd nemen en je niet laten opjagen door mensen achter je.
      wat ik zelf doe als t weer even glad is dan rij ik op een rustig stuk in de straat bijv waar t glad is en dan ga ik voorzichtig rustig remmen. Dan voel ik hoe de auto reageert.
      Verder rij ik dus echt super rustig als t glad is of als ik vermoed dat t glad is.
      zodra ik wat vertrouwen krijg dat t wel meevalt bijv met de gladheid dan ga ik heel langzaam
      steeds een beetje harder.
      komt er een rotonde of stoplicht aan dan haal ik al ver van te voren mn voet van t gaspedaal zodat ie zelf al wat af gaat remmen enzo.

en verder, adem in adem uit en vooral niet ineens te hard je rem intrappen πŸ˜‰ heeeeeel rustig aan doen, na optrekken ook zo gauw mogelijk naar zn 2 schakelen. Dan trekt de auto zelf al wat stabieler en door lagere toeren heb je betere grip ofzo was t.

de truc is vooral het te doen, alles op je gemak. En al naar gelang je t vaker doet zul je ook merken dat t je beter af gaat met minder zwetende handen

Hier ben ik het volledig mee eens!!

Daarnaast als tip: afremmen op de motor, ipv met de rem. Als je bij gladheid ook maar iets hard remt kun je gaan glippen, ga je eerst afremmen op de motor (dat doe je door op tijd terug te schakelen, dan remt de auto zichzelf af zonder remgebruik) hoef je minder hard je rem in te trappen en is de kans op glippartijen een stuk kleiner.

Bij gladheid sla ik ook vaak de 1 over en begin ik soms te rijden in de 2.

Ik hou niet van gladheid, maar zit voor mijn werk halve dagen op de weg, dus ik moet wel.

sleutelbloem Daarnaast als tip: afremmen op de motor, ipv met de rem. Als je bij gladheid ook maar iets hard remt kun je gaan glippen, ga je eerst afremmen op de motor (dat doe je door op tijd terug te schakelen, dan remt de auto zichzelf af zonder remgebruik) hoef je minder hard je rem in te trappen en is de kans op glippartijen een stuk kleiner.

Ultradomme vraag alert...

Ik heb een automaat, hoe werkt het dan? Gewoon niet remmen...?

Met automaat gas los auto schakelt dan zelf terug, duurt wel iets langer voordat hij zelf schakelt .

Ik zou zeker eens een slipcursus doen, dan voel je wat je moet doen als het wel gebeurd want nu heb je eigenlijk angst voor het onbekende en dat je geen controle hebt, ook in een slip kan je iets van correctie uitvoeren , mits je niet veelste hard gaat.

Dus als je voelt wat de auto doet als je daadwerkelijk slipt scheelt dat al een stuk angst.

• [verwijderd]

Ik hoor jullie allemaal over de slipcursus, lijkt mij een goed idee! Daar ga ik eens voor kijken. Inderdaad heb ik angst voor het onbekende, dat ik er geen controle over heb.
          Dat er een bekende van mij met winters weer is verongelukt doet er ook geen goed aan.
          Bedankt voor jullie reacties

Ik rij eigenlijk altijd (op zomerbanden, geen budget).
          Ik denk maar zo, ik ben niet de eerste die over de weg rijdt smorgens dus dat het al is losgereden (geldt niet bij ijzel maar echte ijzel slaat ook aan op je auto weet ik inmiddels).
          Wel altijd voorzichtig en met extra afstand. Gewoon heel truttig gaan rijden en goed anticiperen

Vulpen ik weet niet wat voor auto je hebt maar onze vorige auto had ook van die schakelflippers (geen idee of ik het nu juist uitspreek) aan het stuur. Moest je de auto in de + - stand zetten en dan kan je zelf schakelen. Ook ideaal voor in de bergen trouwens.

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Miek89 Nee, volgens mij heb je dan een semi-automaat πŸ™‚

Zo'n slipcursus lijkt me echt doodeng trouwens, al zie ik er het nut natuurlijk wel van in.

• Miek89 hebben hierop gereageerd.

Ik heb ook ooit een slipcursus gedaan, was echt super leuk! Het is daar echt veilig en je krijgt een duidelijke uitleg.
              Ik ben ooit bij de afrit van een brug in een slip geraakt door gladheid op de weg en door die cursus reageerde ik goed waardoor er uiteindelijk niets aan de hand was, ipv dat ik andersom op de andere weghelft was komen te staan. Het is dus echt een aanrader.

Ik heb echt het geluk dat ik met sneeuw en gladheid rijles heb gehad, hierdoor dus gewoon niet bang om met gladheid te rijden, al vond ik t vanochtend echt heel naar. Ik zag het ijs gewoon liggen op de paden (woon in een auto vrije buurt, waar niet wordt gestrooid), maar wat andere ook al zeggen. Remmen op de motor ipv met rem en al snel naar z'n 2 schakelen doet een boel.

Zo'n cursus misschien niet zo'n gek idee. Ik heb sinds 2 maanden weer een auto, daarvoor 4 jaar niet gereden en ik had mezelf een angst aangepraat. Na 2 opfris lessen ging t weer prima. Dus ik denk dat zo'n cursus echt goed zou zijn.

Vulpen het kan ook aangeduid worden met 1 2 3. Dat zijn bergversnellingen. Ik dacht dat het altijd wel aanwezig moet zijn. Aangezien je anders onmogelijk in de bergen kan rijden met een automaat.

Meeste tips zijn al gegeven denk ik, met voldoende afstand, minder hard rijden kom je al een heel eind 😁

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Miek89 het kan ook aangeduid worden met 1 2 3. Dat zijn bergversnellingen. Ik dacht dat het altijd wel aanwezig moet zijn. Aangezien je anders onmogelijk in de bergen kan rijden met een automaat.

Ik heb ze in elk geval nog nooit opgemerkt! Maar ga toch niet in de bergen rijden πŸ˜‰