sleutelbloem Daarnaast als tip: afremmen op de motor, ipv met de rem. Als je bij gladheid ook maar iets hard remt kun je gaan glippen, ga je eerst afremmen op de motor (dat doe je door op tijd terug te schakelen, dan remt de auto zichzelf af zonder remgebruik) hoef je minder hard je rem in te trappen en is de kans op glippartijen een stuk kleiner.

Ultradomme vraag alert...

Ik heb een automaat, hoe werkt het dan? Gewoon niet remmen...?

    Met automaat gas los auto schakelt dan zelf terug, duurt wel iets langer voordat hij zelf schakelt .

    Ik zou zeker eens een slipcursus doen, dan voel je wat je moet doen als het wel gebeurd want nu heb je eigenlijk angst voor het onbekende en dat je geen controle hebt, ook in een slip kan je iets van correctie uitvoeren , mits je niet veelste hard gaat.

    Dus als je voelt wat de auto doet als je daadwerkelijk slipt scheelt dat al een stuk angst.

    • [verwijderd]

    Ik hoor jullie allemaal over de slipcursus, lijkt mij een goed idee! Daar ga ik eens voor kijken. Inderdaad heb ik angst voor het onbekende, dat ik er geen controle over heb.
    Dat er een bekende van mij met winters weer is verongelukt doet er ook geen goed aan.
    Bedankt voor jullie reacties

    Ik rij eigenlijk altijd (op zomerbanden, geen budget).
    Ik denk maar zo, ik ben niet de eerste die over de weg rijdt smorgens dus dat het al is losgereden (geldt niet bij ijzel maar echte ijzel slaat ook aan op je auto weet ik inmiddels).
    Wel altijd voorzichtig en met extra afstand. Gewoon heel truttig gaan rijden en goed anticiperen

    Vulpen ik weet niet wat voor auto je hebt maar onze vorige auto had ook van die schakelflippers (geen idee of ik het nu juist uitspreek) aan het stuur. Moest je de auto in de + - stand zetten en dan kan je zelf schakelen. Ook ideaal voor in de bergen trouwens.

    • Vulpen hebben hierop gereageerd.

      Miek89 Nee, volgens mij heb je dan een semi-automaat 🙂

      Zo'n slipcursus lijkt me echt doodeng trouwens, al zie ik er het nut natuurlijk wel van in.

      • Miek89 hebben hierop gereageerd.

        Ik heb ook ooit een slipcursus gedaan, was echt super leuk! Het is daar echt veilig en je krijgt een duidelijke uitleg.
        Ik ben ooit bij de afrit van een brug in een slip geraakt door gladheid op de weg en door die cursus reageerde ik goed waardoor er uiteindelijk niets aan de hand was, ipv dat ik andersom op de andere weghelft was komen te staan. Het is dus echt een aanrader.

        Ik heb echt het geluk dat ik met sneeuw en gladheid rijles heb gehad, hierdoor dus gewoon niet bang om met gladheid te rijden, al vond ik t vanochtend echt heel naar. Ik zag het ijs gewoon liggen op de paden (woon in een auto vrije buurt, waar niet wordt gestrooid), maar wat andere ook al zeggen. Remmen op de motor ipv met rem en al snel naar z'n 2 schakelen doet een boel.

        Zo'n cursus misschien niet zo'n gek idee. Ik heb sinds 2 maanden weer een auto, daarvoor 4 jaar niet gereden en ik had mezelf een angst aangepraat. Na 2 opfris lessen ging t weer prima. Dus ik denk dat zo'n cursus echt goed zou zijn.

        Vulpen het kan ook aangeduid worden met 1 2 3. Dat zijn bergversnellingen. Ik dacht dat het altijd wel aanwezig moet zijn. Aangezien je anders onmogelijk in de bergen kan rijden met een automaat.

        Meeste tips zijn al gegeven denk ik, met voldoende afstand, minder hard rijden kom je al een heel eind 😁

        • Vulpen hebben hierop gereageerd.

          Miek89 het kan ook aangeduid worden met 1 2 3. Dat zijn bergversnellingen. Ik dacht dat het altijd wel aanwezig moet zijn. Aangezien je anders onmogelijk in de bergen kan rijden met een automaat.

          Ik heb ze in elk geval nog nooit opgemerkt! Maar ga toch niet in de bergen rijden 😉