Ik was in Limburg op vakantie en ik ging met een vriend mee voor een kerstdiner bij zijn opa en oma.
Op een gegeven moment moest ik naar de wc, maar die kon ik niet vinden. Zodoende belande ik per ongeluk in een andere kamer, waar 25 mensen ook een kerstdiner zaten te eten (apart van ons dus).
Dat vertelde ik heel verbaasd aan die vriend, dus toen gingen we samen op onderzoek uit. Toen bleek dat in de kelder van het huis ook een groep mensen zat te eten.
Dus wij gingen naar de opa en oma en vroegen waarom er overal in huis groepjes mensen zaten. Bleek dat het Joden waren, die ondergedoken zaten in de steenkolenmijn iets verderop. Voor kerst hadden ze alle Joden naar buiten gesmokkeld voor een echt kerstdiner.
Wij vonden dit heel bijzonder, maar natuurlijk ook eng. Want elk moment konden de Duitsers binnenkomen en dan zouden we allemaal opgepakt worden.
Even later hoorden we allemaal sirenes en gingen we buiten kijken. En wat bleek... De kolenmijn was in de fik gevlogen. Dus van alle kanten kwamen brandweerwagens aan.
Eentje was versierd met lampjes en vloog zelfs door de lucht, en dat deed me denken aan een combinatie van de kerstman op zijn arrenslee en de coca cola reclames.
Maar we waren allemaal erg blij dat precies vanavond alle Joden bij ons zaten en niet meer in de mijn, anders waren ze of omgekomen, of opgepakt.