[verwijderd]
Robije ik ben niet zo'n fan van wasnoten. Krijg mijn was er niet goed schoon mee helaas.
Robije ik ben niet zo'n fan van wasnoten. Krijg mijn was er niet goed schoon mee helaas.
[verwijderd] ik gebruik ook azijn ipv wasverzachter.
[verwijderd] jij niet tevreden dus.. ben nog steeds in twijfel.
Ik heb wasbare luiers en daarvan zeggen ze dat je geen wasnoten moet gebruiken want dan wordt het echt niet schoon. Ik was alles met Klok en wordt prima schoon. Gewoon het poeder. Zit in karton.
[verwijderd] ik gebruik nu ook klok idd.
De AH puur lijn is ook erg fijn. En ook ecologisch.
LisbethSalander Oei hopelijk niet al te veel last van.
Pff ik baal als een stekker ,mijn loon is niet gestort deze week. ,ze hadden mijn uren niet goed verwerkt. En laat ik het netnodig hebben deze week. Heb ik weer he is altijd zo wanneer ik het geld goed kan gebruiken dan komt het geld te laat
Elena22 nog erg gevoelig maar de pijn van de ontsteking is gelukkig weg.
Is het op jouw werk weer wat rustiger? Weet dat je een wisseling hebt gehad ivm faillisement.
LisbethSalander ja beter ik heb vorig jaar ene kies laten trekken. Maar ik kon niet met gat in me mond verder leven. Dus heb ik implantaat met kroon kosten a 2duizend euro laten doen helaas
Eva oh men, dat is een klap geld. Hoop dat het me bespaart gaat blijven.
LisbethSalander Klopt, dat was eind oktober. Alles is nog erg turbulent. Heb mijn rooster voor januari ook nog niet, terwijl ik die normaal al lang gehad had moeten hebben. Ik wordt daar erg onrustig van. De opvang van de jongens komt grotendeels op mij neer en kan nu niet voor uit plannen. Daarnaast hebben we geen vaste betaaldatum en is de communicatie nog erg slecht. Komt vast wel weer goed maar het geeft mij wel onrust.
Elena22 wat vervelend dat het nog zo onrustig en rommelig is. Daar gaat vast veel energie inzitten die je liever aan andere dingen besteed.
Hopelijk komt er snel een betere structuur in.
Wat is voor jullie het boodschappenbudget ( hoeveel personen) en wat geef je maandelijks uit aan “leuke dingen” ( kadootjes, dagjes uit enz)?
Ik probeer boodschappen te doen van €100,- per week voor een gezin van 4 waarvan 1 in de luiers. Over het algemeen kom ik hier mee uit. Wel door goed op te letten, te koken met aanbiedingen en gerechten die in totaal rond de €5,- liggen.
Het potje leuke dingen heb ik niet zo inzichtelijk. En hoewel wij niet vaak dure uitjes plannen geven we iedere maand toch veel geld uit. Verjaardagen, presentje als we bij iemand gaan borrelen, enz. Dat loopt snel aardig op.
LisbethSalander Ons boodschappenbudget is 450 euro per maand. 2 volwassenen, 1 peuter en een 8 jarige. Daarnaast een hoogbejaarde kleine hond en 2 katten. Bij deze 450 is alles inbegrepen qua eten, drinken, verzorgingsproducten, schoonmaakartikelen en alles voor de dieren (exc medicatie).
Voor leuke dingen etc hebben we geen vast budget. In principe is hier nog vrij weinig ruimte voor in het budget en is het vooral vooruit plannen en/of op andere vlakken besparen.
Wij hebben onszelf net een budget gegeven, nog een beetje zoeken wat we nodig hebben.
Nu hanteren we 100€ puur voor voedsel. 2 volwassenen, 1x 6 jaar, 1x bijna 2, 1x baby 2 maanden.
Tot nu toe iedere week rond de 20€ over.
Hoop nog iets te kunnen zakken qua budget
Ik volg dit topic al eventjes maar nog niks geschreven volgens mij. Ik ben heel druk bezig met consuminderen, of nog beter consumanderen, want ik wil niet alleen minder kopen maar ook anders kopen, letten op de hoeveelheid afval van de verpakking, of ergens palmolie in zit, enzovoort. Geen rommel meer, maar duurzame dingen en zoveel mogelijk tweedehands.
Verder was ik twee jaar geleden echt fantastisch bezig met minimaliseren. We gingen verhuizen en ik heb een stuk of 20 verhuisdozen vol spullen naar de kringloopwinkel gebracht. Ons huis was leeg, opgeruimd, echt minimalistisch. Inmiddels is het weer vol met spullen en een chaos. Ik ga haast niet winkelen, maar als ik in kringloopwinkels ben zie ik zoveel leuks! En dan kost het ook bijna niks, dat is echt mijn grote valkuil. Verder kan ik ook wel wat interieuradvies gebruiken geloof ik. In mijn hoofd weet ik echt wel wat bij elkaar past, maar als ik dan bepaalde kleuren uitkies voor in huis dan gaat dat zo vervelen. Dan zie ik in de winkel iets in compleet andere kleuren wat ik dan zo leuk vind dat ik het wil hebben. Het resultaat: een pippi langkous huis. Als het mooi weer is hou ik van felle kleuren en ga ik gerust meubels knalgeel schilderen waar ik dan helemaal verliefd op ben. Ik weet zeker dat ik het zodra de zon weer schijnt weer mooi vind, maar nu het koud en grijs buiten is hou ik van gedempte kleuren en daar zit ik dan met mijn gele kastje. Niet handig!
En ik wil ook echt op mijn geld gaan letten. Mijn vriend en ik hebben beide een gat in onze hand, waardoor sparen moeilijk is. We verdienen nu veel meer dan een paar jaar terug, maar er blijft net zo weinig over aan het eind van de maand. Er gaat heel veel geld op aan eten. Ik kan gemakkelijk bedenken dat ik wel zin heb in sushi als lunch en dan haal ik daar alle ingredienten voor en dan ga ik dat maken, wat natuurlijk veel duurder is dan even een paar boterhammen smeren. Deze week ben ik wel bewust bezig geweest en heb ik voor hel weinig geld de boodschappen gedaan. Ik KAN het dus wel, maar heb even stimulans nodig denk ik.
In de kerstvakantie heb ik twee weken vrij, ik denk dat dat ook een goed moment is om weer te gaan minimaliseren en misschien de muur een andere kleur te maken, want hoe het nu is vind ik lelijk
Rozepanda Zou je eens een boodschappenlijstje willen delen. Want daar kan ik misschien wel iets van leren want €80,- red ik echt niet.
Balen is dat @Sevenof9 als je merkt dat je huis weer dichtslipt met spullen.
Na sinterklaas had ik echt een baalweek omdat ik merkte dat de kinderen zoveel hadden gekregen ( overal komt de sint, opa’s en oma’s, school, sportclub en thuis...) dat het speelgoed niet meer in de kast pastte. Hier weer alles uitgezocht, een hoop weggedaan en nu kunnen de kastjes weer dicht gelukkig.
Je geeft aan dat sparen niet goed lukt. Op welk moment van de maand spaar je? Ik spaar direct als het salaris binnen is. Oftewel pay yourself first. Dan is de lopende rekening als flink geslonken waardoor ik nog bewuster ga uitgeven. Ik vind het altijd een drempel om terug te boeken dus dat gebeurt alleen bij extra rekeningen ( eigen risico, auto-onderhoud enz)
LisbethSalander ja ik spaar ook aan het begin van de maand, maar ik kan heel makkelijk geld van mijn spaarrekening afhalen om het weer uit te geven dus dat werkt niet. Ik denk erover om een rekening bij een andere bank te openen en daar mijn spaargeld op te zetten en de pinpas door te knippen ofzo. En dan het apparaat dat nodig is om over te maken heel ver weg opbergen. Dan kan ik het geld niet zo makkelijk eraf halen.
Als ze zoveel cadeaus krijgen is wel balen. Wij geven vaak ook cadeaus die op kunnen en dit jaar hebben ze niet zo heel veel gekregen. Sowieso hebben ze weinig speelgoed dus dat is niet zo'n punt meer hier. Is wel eens anders geweest, maar dat is ernstig geminimaliseerd.