• [verwijderd]

Wij geven oud speelgoed door als kado’s aan mijn nichtje. Mijn zusje is nl net zo minimalistisch als ik dus die vindt het wel prima. Mijn ouders daarentegen vinden het maar armoedig 😂.

4 dagen later
  • [verwijderd]

Ik word op mijn werk ook bedolven onder kado’s en geef ze allemaal weg. Flessen wijn, pakketten met lekkers, een mini speaker... zucht. Goed bedoeld maar ik zit er niet op te wachten. Gelukkig kan ik er genoeg andere mensen blij mee maken.

Fijne minimalistische feestdagen alvast!

Ik ben wel benieuwd wat jullie uitgeven aan boodschappen voor de feestdagen?
Ik heb net boodschappen gedaan met voor 8 dagen eten inclusief lekkers voor kerst, mijn schoonmoeder komt op bezoek dus het is deels voor 5 personen, deels voor 4. Ik was 210 euro kwijt, deels bij Albert Heijn en deels Aldi, er zitten ook nog 4 kersttruien bij. Ik ben best trots op mezelf!

@Sevenof9 Wow, knap geshopt!
    Wat ga je koken?

Wij zijn bijna niet thuis met de kerstdagen. Heb dan ook geen boodschappen gedaan... ook lekker zuinig😂

LisbethSalander het is voor 9 dagen zie ik nu.
      Niet op volgorde en we hebben geen uitgebreid kerstdiner bij ons thuis, dat hebben we maandag bij mijn ouders.
      1x spaghetti vega bolognese
      1x nasi
      1x wraps
      1x pompoensoep met broodjes
      1x krieltjes, witte bonen in tomatensaus en doperwtjes
      1x gekookte aardappels met broccoli en falafel balletjes
      1x boerenkool
      1x pannenkoeken
      1x spaghetti met pesto, bietjes en linzen

Wij heb en wel een gaaf kerstpakket gekregen.
      Een Combekk pan. Dat zijn superfijne pannen vergelijkbaar met Le Creuset. Alleen zijn deze gemaakt van oude spoorrails 👍👍😊

Sevenof9 niet meer dan anders. Heb wat afbakbroodjes extra gehaald. Eerste kerstdag eten we bij Mn ouders. Tweede mogen de kinderen zelf pizza maken. Kerstavond uit eten.

• [verwijderd]

Een tip voor pannenkoeken: zelf beslag maken met bloem, eieren, melk en snufje zout. Heb ik altijd in huis ook voor snelle lunch pannenkoeken en ontbijt als brood op is. Nooit meer pannekoekenmix nodig.

[verwijderd] ik maak het ook altijd zelf, nooit de mix gebruikt want het is zo simpel! Ik maak ze veganistisch: volkoren meel, ongezoete sojamelk, lijnzaad ei, snufje zout.

Zijnzaadei maak je door een paar eetlepels lijnzaad even te koken, het kookwater wordt dan een soort gel met de structuur van rauw eiwit en die gel doe ik door het beslag.

[verwijderd] Ik gebruik ook bijna nooit een mix. Alleen als het bijvoorbeeld zoals nu in het kerstpakket van man zit dan maak ik het wel op binnenkort.

Wij krijgen over 1,5 week een nieuwe vloer. Omdat alle kasten etc leeg moeten kan ik mooi weer even alles uitzoeken. Sowieso gaan alle boeken voor hele jonge kinderen weg.

[verwijderd] ik maak ook nooit pannenkoeken uit een pakje. We hebben wel eens zo’n mix van mijn schoonmoeder gekregen (die is dol op mixjes🙄) waarin ik zelf nog ei en melk moest toevoegen. Wat is dan de meerwaarde denk ik dan?! (Er zat dus onuitspreekbare ingredienten in...)

Pilea wat leuk, die ik ga ik googelen! We moeten op termijn grotere pannen, we zijn nu met zn 5en maar straks met zn 7en aangezien ik een tweeling verwacht ☺️ We hebben nu 2 le creuset pannen die mijn moeder voor haar bruiloft gekregen heeft, maar ze vond ze niet fijn, ze worden hier flink gebruikt (ze zijn inmiddels bijna 40 jaar oud 👍🏻)

Als kerstpakket heb ik een pluim gekregen, dus prima, gaan we eens naar de dierentuin ermee ☺️

6 dagen later

Even dit topic omhoog gooien!
          Ook ik ben druk aan het minimaliseren. Ben gestart met mijn kledingkast. Een soort van capsule collectie gemaakt. Weet nog niet hoeveel stuks ik precies heb. Maar het is iig veel minder en ik heb ook niets meer bijgekocht. Ook besloten om mijn oudere winterjas nog een jaar te dragen ondanks dat ik hem eigenlijk weg wilde doen.
          Door de tips van hier ben ik mijn administratie digitaal gaan maken met behulp van de Dropbox app. Groot succes! En ik hoop dat er nog meer goede tips voorbij gaan komen 🙂

Kwam dit artikel vandaag tegen over speelgoed. Misschien heeft iemand er nog wat aan 😉 https://www.mother.ly/child/how-to-get-started-with-toy-minimalismand-let-creativity-flourish

Wij gaan (als t goed is) over een laat maanden verhuizen, ons huis moet nu de verkoop in dus er zit een beetje druk achter het minimaliseren. Wil natuurlijk niet dingen meenemen om ze daar dan weg te doen.
          Gister alweer een hoop spullen op de plaatselijke Facebook gezet (gratis op te halen).
          Oudste is al druk bezig in haar kamer. Bij de jongste houdt ik het allemaal wel redelijk bij. Het enige wat zij teveel heeft is knuffels (maar daar ook al veel van weggedaan) en Duplo. Denk dat ik dat ook maar eens weg ga doen. Ze is 4 en begint meer interesse te tonen in Lego. Ze vind Duplo wel leuk, maar speelt er alleen mee als ze het weer eens ziet staan.

Sinds gisteren staat er een serie met Marie Kondo op Netflix. Gisteren een aflevering gekeken, wel heel Amerikaans enzo maar kan best motiverend zijn voor sommige mensen.

Ik zou ook erg graag willen minimaliseren maar met een puberdochter (bergen makeup, shampoo, douchegel, kleding, koopt ze zelf, ze heeft immers een baantje) en een man die erg graag allerlei gadgets koopt, vind ik het lastig om de balans er een beetje in te houden. Maar ik heb toch wel wat manieren gevonden om mijn steen flink bij te dragen;

• wij zijn lid vd speelotheek
            • en van de bibliotheek
            • met koningsdag sta ik elk jaar (met dochter) op een kleedje
            • wij hebben een jaarlijkse speelgoedbeurs. Hier lever ik elk jaar zo’n 5 dozen speelgoed in. Zij verkopen het en ik krijg 70% vd opbrengst
            • ik gebruik altijd groente/fruit netjes
            • lever al mn afval gescheiden in
            • koop zelf nooit shampoo etc (want dochter heeft genoeg 🤣)
            • maak een boodschappenlijst n.a.v. de (online!) folders
            • ik heb een nee/nee stikker
            • we hebben 2 auto’s, maar wel 2 hele zuinige. - En daarbij doe ik heel veel op de fiets.

en dan nog mijn nieuwste idee; ik ga een hoop niet gebruikt speelgoed doneren aan stichting jarige jop. Das speciaal voor kinderen in NL waarvan oudersgeen geld hebben voor verjaardagskado’s. Je kan je (ongebruikte!) speelgoed GRATIS versturen met postnl.
            Ik heb al een doos vol en lever hem deze week in.
            https://www.stichtingjarigejob.nl/

Niet gebruikt speelgoed hebben we eigenlijk niet. Ze spelen er vaak toch een paar keer mee voor de het ‘vergeten’. Inmiddels krijgen ze weinig nieuw speelgoed, dat helpt nog beter. 😉 Ik doe tegenwoordig een combi van speelgoed, boeken en dingen richting nuttig. Voor ons werkt dat heel goed. 🙂

We hebben een paar jaar terug wel veel baby- en peuterspeelgoed ingeleverd bij de speelgoedbank. Zelfde idee als de voedselbank, maar dan voor speelgoed. Helaas is het speelgoed dat ze nu hebben vaak echt wel een beetje ‘op’, omdat ze er langer mee spelen, ik vind niet dat we dat dan daar naar toe kunnen brengen...

Elena22 Door jou post de eerste aflevering gezien! Leuk en inspirerend!!!

Ik heb vrijdag de hele dag vrij en kinderen zijn weg dus dan ga ik starten met een enorme opruiming en minimaliseren van spullen.
            Iemand een idee waar ik nog te verwerken post die nu op de kast ligt het handigst en rustiger voor t oog kan opbergen? Zodra ik post heb afgehandeld dan gaat het in een kast. En deze ruim ik 2x per jaar op ;-)!

Ik begin vrijdag met de schuur, zodat ik direct daarna alle rommelmarkt spullen kan opruimen in de schuur voor koningsdag.

Ik geef kleding altijd weg, verkoop niks. Via vrienden of de kledingbank.
            Speelgoed gaat naar kledingbank of kringloop.

Veel meubels zijn tweedehands in huis, zo bespaar ik geld en energie (duurzaamheid).

• Nieke hebben hierop gereageerd.