Trees
Het blijft inderdaad een kwestie van afwegingen maken. Het is fijn wanneer er meerdere opties en keuzes zijn.
Utrogestan is bio identieke progesteron. Ik had er ook flinke bijwerkingen van toen ik het oraal nam. Nu neem ik het vaginaal en heb ik geen bijwerkingen meer. Nu is er geen lever passage, wat bij mij voor bijwerkingen zorgde. Voor de meeste vrouwen werkt oraal wel prettig omdat utrogestan er ook om bekend staat te kunnen helpen bij inslaap problemen.
Daarnaast heeft het lichaam (meestal) een flinke portie oestrogeen nodig om progesteron goed te kunnen verdragen. Wanneer je dus geen of weinig oestrogeen gebruikt zul je eerder bijwerkingen van progesteron kunnen ervaren. Een goede balans tussen de hormonen is uiterst belangrijk.
En ik ervaar inderdaad totaal geen bijwerkingen van de bio identieke hormonen meer sinds ik goed ben afgesteld en de juiste toedieningswijze voor mijn lichaam heb gevonden. Het heeft overigens wel 5 maanden geduurd voor ik goed afgesteld was. Maar vanaf dag 3 dat ik de hormonen ben gaan gebruiken is het alleen maar beter gegaan en heb ik bijvoorbeeld geen enkele opvlieger meer gehad! Ik ben enorm opgelucht meer levenskwaliteit terug te hebben gekregen.