Veoza lijkt alleen tegen opvliegers te werken. Dan kun je in principe ook clonidine gebruiken. Dit medicijn bestaat al vele jaren, is veel onderzoek naar gedaan en heb ik zelf ook drie jaar tegen opvliegers geslikt. Dit werkte ruim voldoende voor mij. Maar met de tijd kreeg ik toch vele andere perimenopauzale klachten, vandaar de overstap naar bio identieke hormonen.

Overigens er is ook al onderzoek naar buiten gekomen over Veoza dat het voor leverschade kan zorgen. Maak dus je afwegingen of je dat risico wil lopen.

https://www.cbg-meb.nl/actueel/nieuws/2025/01/13/veoza-fezolinetant-kan-leverproblemen-geven

• Trees hebben hierop gereageerd.

Shimmer Overigens er is ook al onderzoek naar buiten gekomen over Veoza dat het voor leverschade kan zorgen. Maak dus je afwegingen of je dat risico wil lopen.

Ik denk dat het altijd goed is om de voor en nadelen af te wegen. Het is een relatief nieuw middel en ondanks dat het uitvoerig getest is voordat het op de markt kwam, zullen er in de toekomst nog wel wat nieuwe bijwerkingen bekend raken. Het is mooi dat het bekend is, zodat de leverwaardes nu preventief in de gaten gehouden kunnen worden.

Shimmer kun je in principe ook clonidine gebruiken.

Tot nu toe schijnt Clonidine veel minder goed te werken dan veoza bij opvliegers en mensen ervaren veel meer bijwerkingen met clonidine dan met veoza. Ik vind het daarom wel een veelbelovend middel voor mensen die geen hormonen mogen slikken. Vooral omdat de opvliegers weer een negatief effect op de slaap kunnen hebben en dat vervolgens weer leidt tot andere problemen. Ik vind het heel fijn dat degene die geen hormonen mogen straks ook wat meer keuze hebben en dat er eindelijk toch nieuwe medicijnen voor overgangsklachten worden ontwikkeld.

Shimmer vandaar de overstap naar bio identieke hormonen.

Ervaar je hier geen bijwerkingen van? Ik had vroeger wel wat bijwerkingen van de utrogestan of is dat niet bio identiek?

Ik denk dat het continue afwegen is, wat het beste is voor iemand. Er zullen geen middelen zijn zonder bijwerkingen, maar als je heftige klachten hebt, zou je toch een keuze moeten maken wat het beste voor je is. Je moet je denk ik wel bewust /alert blijven van de risico’s, zodat je op tijd aan de bel kan trekken. Dat vind ik eigenlijk van alle medicatie.

Trees
      Het blijft inderdaad een kwestie van afwegingen maken. Het is fijn wanneer er meerdere opties en keuzes zijn. 🙂
      Utrogestan is bio identieke progesteron. Ik had er ook flinke bijwerkingen van toen ik het oraal nam. Nu neem ik het vaginaal en heb ik geen bijwerkingen meer. Nu is er geen lever passage, wat bij mij voor bijwerkingen zorgde. Voor de meeste vrouwen werkt oraal wel prettig omdat utrogestan er ook om bekend staat te kunnen helpen bij inslaap problemen.
      Daarnaast heeft het lichaam (meestal) een flinke portie oestrogeen nodig om progesteron goed te kunnen verdragen. Wanneer je dus geen of weinig oestrogeen gebruikt zul je eerder bijwerkingen van progesteron kunnen ervaren. Een goede balans tussen de hormonen is uiterst belangrijk.

En ik ervaar inderdaad totaal geen bijwerkingen van de bio identieke hormonen meer sinds ik goed ben afgesteld en de juiste toedieningswijze voor mijn lichaam heb gevonden. Het heeft overigens wel 5 maanden geduurd voor ik goed afgesteld was. Maar vanaf dag 3 dat ik de hormonen ben gaan gebruiken is het alleen maar beter gegaan en heb ik bijvoorbeeld geen enkele opvlieger meer gehad! Ik ben enorm opgelucht meer levenskwaliteit terug te hebben gekregen. 🙂🙂

Shimmer ik gebruikte het inderdaad ook vaginaal. Ik had er heel veel last van, maar wel wat misselijkheid, vermoeidheid en pijnlijke borsten. Ik vond de bijwerkingen altijd op de zwangerschapsklachten in het eerste trimester lijken, wat vrij irritant is als je probeert zwanger te raken 😅.

Ik gebruikte het voor herhaalde miskramen vanaf mijn eisprong en zonder extra oestrogeen erbij, want dat maakte ik wel genoeg aan. Ik weet dat sommigen wel veel last van de utrogestan hadden. Was heel verschillend en mogelijk dat de dosering ook anders was dan bij jou. Ik moest 3x2 bollen per dag inbrengen (ik dacht dat het 100mg per bol was??) en dat was de gebruikelijke dosering bij herhaalde miskramen. Ik vond dat gelek vooral vies 🫣.

Super fijn dat het bij jou zo goed werkt!

Trees
          Jeetje zeg, dat zijn geen fijne bijwerkingen wanneer je de progesteron om die reden gebruikt. 🙁
          De dosis die jij gebruikte is inderdaad een heel stuk hoger dan wanneer het voor de menopauze gebruikt wordt. Dan is het maar 1a2 bolletjes van 100 mg.

Shimmer volgens mij gebruikte ik 6 bollen a 100mg. Dat is inderdaad een heel stuk meer en niet raar dat ik dan wat bijwerkingen kreeg. Vandaar ook dat gelek de hele dag van het omhulsel van de bollen 😬.

Trees
              Inderdaad niet gek dan. Met 1 a 2 bolletjes heb je daar amper last van. Dat gelek is inderdaad niet prettig. 😬

Trees maar als het nu om mannen ging, zouden er dan al niet veel eerder betere oplossingen bedacht zijn?

Zeker, net als borstonderzoek via mammografie.

Trees hier kreeg ik er ook 6 om dezelfde reden. Wat een mega zooi was dat zeg, gewoon letterlijk haha. Heb dat spul gehaat. Intens 🤣

Hier ook langzaam in de overgang aan het komen. Mn waardes zijn al jaren laag dus dit klopt ook met de verwachting. Ook het typische kortere cycli, hele heftige cycli (tot aan ijzertekort en bloedarmoede).

Met mijn bloedstollingsafwijking was het wel veilig (genoeg) voor een mirena spiraal. Die heb ik nu sinds 2 maanden. Even afwachten nog, menstruatie is veel minder heftig maar duurt wel langer. En daarnaast ijzerpillen. Hopelijk kom ik zo nog even onder alles uit.

Trees ik ga mij er eens in verdiepen, ben benieuwd of mijn man hier misschien iets over weet.

Trees Het is eigenlijk best wel dramatisch. De eerste 2 a 3 dagen kan ik eigenlijk de deur niet uit ivm continue doorlekken ondanks dubbele bescherming, maar thuis blijven is vaak geen optie ivm werk en andere afspraken. Heb ik ook nog een kansloze korte cyclus van 19/20 dagen. Ik wacht echt op het moment dat mijn menstruaties minder heftig en minder vaak worden. Pas zat er al 2 maanden tussen en ik hoop dat dit nu vaker gaat gebeuren.

Herkenbaar met dubbele bloedverdunners was het letterlijk een bloedbad. Ik ben blij dat ik niet meer ongesteld word. Ik heb een mirena spiraal laten plaatsen, dit mocht ik gelukkig nog wel qua hoeveelheid hormonen.

Lovely83 ben benieuwd of mijn man hier misschien iets over weet.

Ik ben ook benieuwd. Mocht je wat nieuwe info hebben van hem, wil je het dan delen?

Lovely83 Herkenbaar met dubbele bloedverdunners was het letterlijk een bloedbad.

Hier ook en ben een keer zwaar doorgelekt in een licht blauwe rok ten overstaan van het hele dorp. Ik zat voor in de zaal en ben langs de muur naar buiten gekropen. Echt wat gênant was dat zeg. Nu was iedereen inmiddels gewend dat ik bijzonder liep, dus ik koester nog steeds de hoop dat iedereen dacht dat muurschuiven bij mijn standaard wandel repertoire hoorde 🫣.

Trees
                  Ja dan deel ik het zeker!

Oh verschrikkelijk, er is dan gewoon ook niks tegen te doen. Ik heb van alles qua bescherming geprobeerd, maar kon niet meer de deur uit.

Lovely83 ik probeer het de eerste twee dagen zoveel mogelijk te vermijden om de deur uit te gaan. Als het mogelijk is, zeg ik afspraken af, maar werk bijv is geen optie om af te zeggen. Ik gebruik nu een cup icm menstruatie ondergoed voor de zware dagen en heb altijd een zwarte broek aan. Dan nog, gaat het niet altijd goed. Het is veel en ‘dun’, waardoor het overal langs loopt. Ik heb ook nog steeds geen goede oplossing gevonden.

Ik vind dit best wel een ding en ik hoop daarom echt heel erg dat mijn menstruaties wat minder vaak gaan komen. Het beperkt mij behoorlijk de eerste paar dagen en het is gewoon echt een geklieder. Alsof ik een geit heb staan slachten in mijn blote kont 🤐.

(Sorry voor alle visueel ingestelde mensen hier)

Ik zie net dat het volgende week op mijn werk “de week van de overgang (en perimenopauze is)

De hele week zijn er allemaal dingen te doen rondom dit thema: een spreker, een vraag en antwoord webinar met experts en tips. Ook delen 3 collega’s hun verhaal.

Ik vind het best goed eigenlijk dat er zoiets is!