Shimmer Overigens er is ook al onderzoek naar buiten gekomen over Veoza dat het voor leverschade kan zorgen. Maak dus je afwegingen of je dat risico wil lopen.
Ik denk dat het altijd goed is om de voor en nadelen af te wegen. Het is een relatief nieuw middel en ondanks dat het uitvoerig getest is voordat het op de markt kwam, zullen er in de toekomst nog wel wat nieuwe bijwerkingen bekend raken. Het is mooi dat het bekend is, zodat de leverwaardes nu preventief in de gaten gehouden kunnen worden.
Shimmer kun je in principe ook clonidine gebruiken.
Tot nu toe schijnt Clonidine veel minder goed te werken dan veoza bij opvliegers en mensen ervaren veel meer bijwerkingen met clonidine dan met veoza. Ik vind het daarom wel een veelbelovend middel voor mensen die geen hormonen mogen slikken. Vooral omdat de opvliegers weer een negatief effect op de slaap kunnen hebben en dat vervolgens weer leidt tot andere problemen. Ik vind het heel fijn dat degene die geen hormonen mogen straks ook wat meer keuze hebben en dat er eindelijk toch nieuwe medicijnen voor overgangsklachten worden ontwikkeld.
Shimmer vandaar de overstap naar bio identieke hormonen.
Ervaar je hier geen bijwerkingen van? Ik had vroeger wel wat bijwerkingen van de utrogestan of is dat niet bio identiek?
Ik denk dat het continue afwegen is, wat het beste is voor iemand. Er zullen geen middelen zijn zonder bijwerkingen, maar als je heftige klachten hebt, zou je toch een keuze moeten maken wat het beste voor je is. Je moet je denk ik wel bewust /alert blijven van de risico’s, zodat je op tijd aan de bel kan trekken. Dat vind ik eigenlijk van alle medicatie.