Trees ja het is echt een cultuur. Dit ontstaat niet van de ene op de andere dag, dit is gedrag waar generaties lang van wordt weggekeken en zo doorgegeven.
Ik ben zelf afkomstig uit zo'n regio waar pesten de lading niet dekt (ben zelf gepest maar nooit fysiek aangevallen ofzo, maar heb veel ergere dingen gezien en gehoord). Jongeren vervelen zich dood, er werd gesnoven en geslikt (we hebben het over de vroege jaren '00) en rottigheid uitgehaald. Het ging om dealen, seksuele agressie, vernederingen, echt bizarre situaties. Er zijn 2 zware gevallen in die jaren gebeurd, zwaar seksueel geweld naar kinderen toe (een vader die 15 jaar zijn gang heeft kunnen gaan met verschillende jongens die bij mij op school zaten) en een gruwelijke moord gepleegd door 2 jongens die bij mij in de klas zaten. De ene is berecht als volwassene, de ander is geïnterneerd. Mensen zullen zeggen: dat is toeval, er gebeurt overal iets. Ja dat klopt, maar zoveel, zo zwaar en op zo'n klein aantal inwoners? Ik denk toch dat sociologen en criminologen zich achter de oren zouden krabben als ze de cijfers erbij zouden pakken.
Ook nu nog, een familielid van ons zat op haar 12e al op het politiebureau wegens zware bedreigingen van een leeftijdsgenootje. Ik zal maar niet zeggen hoe haar moeder is, maar dan zie je gewoon: het wordt doorgegeven, generatie op generatie.
Ik wist al heel vroeg dat ik weg wilde uit deze omgeving, maar nu op afstand terugkijkend ben ik dubbel zo blij dat ik de stap heb gemaakt, want werkelijk iedereen die bij mij in de klas zat is wel iets overkomen.
Het houdt mij ook erg bezig wat Tantetil en haar familie overkomt. Je wenst dat je ergste vijand niet toe.