Tantetil Ik had deze meegekregen op mijn werk (ik werk samen met de uitvaartbranche). Gewoon geen woorden voor.

Het respect, empathie en andere belangrijke eigenschappen voor een fijne samenleving lijken steeds verder weg te zakken. Het lijkt wel of we achteruit gaan in evolutie naar standje neanderthaler.

Tantetil ja echt afschuwelijk. Er is hier enorm veel om te doen. Ik denk echt dat die social media het zeker niet verbeterd hebben. Ik bedoel: wat BEZIELT je als je zelfs een overledene niet kunt laten rusten en je gaat dat ook nog filmen??

Lieve Tantetil, kun je niet voorkomen dat je zulke dingen leest? Je gaat je toch alleen maar rotter en somberder voelen na zulke berichten 🙁

Ansji Het respect, empathie en andere belangrijke eigenschappen voor een fijne samenleving lijken steeds verder weg te zakken. Het lijkt wel of we achteruit gaan in evolutie naar standje neanderthaler.

Ik denk oprecht dat dit niet klopt. Mensen doen altijd al vreselijke afschuwelijke dingen. Alleen door social media is er een nieuwe afschuwelijke component bij gekomen. Er kan meer worden gedeeld en mensen krijgen ook meer berichten te horen.

Vulpen ja ik probeer alveel dingen te vermijden. Op tiktok zie ik vooral grappige filmpjes en ineens dit. Dus dan moet ik toch even gaan opzoeken of dat klopt.

Vulpen ik heb er ook heel lang zo over gedacht, maar dan lees je ook weer nieuwsberichten dat de Albert heijn naamkaartjes gaat verwijderen van het personeel omdat de agressie toe neemt, en dan vraag ik me af of er toch niet meer achter zit.. want dat heeft niks meer te maken met social media, dat is gewoon het dagelijks leven..
      Of zit het wellicht verbonden? Dat omdat mensen op social media meer 'durven', daar harder worden, de grenzen van fatsoen ook meer verdwijnen in het normale leven? Als je de halve dag online dingen tegen komt die niet normaal zijn, je ze dan vanzelf normaal gaat vinden ofzo? 🤔

CrazyCatLady Of zit het wellicht verbonden?

Ja, het is verbonden in de zin van dat het beide te maken heeft met de individualistische maatschappij. Jasper van Kuijk schreef toevallig over jouw voorbeeld en betoogt dat het de zelfscankassa's zijn die meer agressie oproepen omdat daar enkel menselijk contact zit bij de controlestap: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/zelfscankassa-s-vergroten-het-risico-op-agressie-in-de-supermarkt~b603c874/

Vulpen deze agressie bij de zelfscan is echt hoog. Ik spreek de caissières wel eens die daar staan en dan vertellen ze wat ze over zich heen krijgen. Het is misselijk makend.

Je doet daar boodschappen, je bent te gast in de des betreffende winkel, waar is in vredesnaam het respect gebleven?!

Zonnebloem ik snap dat sowisies niet. Ook niet hoe mensen doen in restaurants of bij dagjes uit.

Ik was vorige week bij de Spelerij en ik bracht steeds de gebruikte spullen (popcorn maken, broodjes maken) terug en ook bij het knutselen heb ruimde ik netjes alles wat we aan rommel hadden gemaakt op.

Maar het viel me al op dat mensen zaken lieten slingeren en lieten staan. Ik kreeg dus tot 2 keer toe te horen: wat fijn dat u het opruimt en wat fijn dat u het terug brengt. Dus ik zei zoiets als ja dat is toch logisch. Toen vertelde dat meisje dat de meeste mensen er een puinzooi van maken en als ze aangesproken worden gaan ze schelden. Ze was onlangs nog door ouders met kinderen voor kuthoer uitgemaakt.

I beg your pardon?! Dacht ik! Wie zijn die mensen. Wie doet nou zo met zijn kinderen erbij notabene. Echt raar.

5 dagen later

Tantetil ik had het ook gezien. Vreselijke vorm van pesten, echt zo intens

Pesten is een veel te mild woord hiervoor. Oh my… heftig zeg.

Tantetil vanavond eens proberen te achterhalen of mijn pubers er bekend mee zijn

• Toch6 hebben hierop gereageerd.

Tantetil Ja ik had het ook gelezen. Ik vond dit zo heftig:

"Ik heb ook bijna niemand meer", zegt Cas. "Een groot deel van mijn vrienden is weg omdat ze me een sukkel vonden. Ze bleven grapjes maken en dat trok ik niet meer."

Echt hoezo? Jongeren zouden compassie met elkaar moeten hebben en boos moeten zijn op de mensen die anderen vernederen, dat zou toch een logische reactie zijn. Maar in plaats daarvan vinden ze je een sukkel als je zoiets meemaakt? Wat hadden ze dán verwacht dat je in zo'n situatie zou doen? Er is toch helemaal geen ontkomen aan, het alternatief als je tegenover zo'n groep staat is dat je in elkaar geslagen wordt en dan filmen ze dat alsnog. Bah.

In De Volkskrant stond trouwens zaterdag een heel artikel over hoe schadelijk sociale media zijn, naar aanleiding van dit boek: https://www.anxiousgeneration.com/book

Ik denk eigenlijk dat dat dé oplossing is, om TikTok in het geheel te verbieden en Sociale Media pas toe te staan vanaf 18 jaar. TikTok verbieden lijkt me haalbaar, sociale media voor kinderen verbieden zal helaas wel niet heel snel gebeuren, maar wenselijk lijkt me dat wel, want hoe minder kinderen die beelden zien, hoe minder ze verspreid worden, hoe minder de schaamte zal zijn enzovoorts. In het verbieden hebben voorlopig dus ouders de belangrijkste rol, maar ja, de ouders van de kinderen die het leuk vinden om anderen te vernederen, zullen vast ook de ouders zijn die überhaupt niks willen verbieden. En ja, er zitten ook mooie kanten aan sociale media, maar bij Snapchat en instagram en TikTok zijn die er nauwelijks. Dan kun je beter een forum hebben. 'alles van de kids', of zo.

Vulpen maar ook dat delen "k ken degene niet dus boeien, 't is wel lachen". 🤢 Ik hoop echt dat mijn kinderen meer medeleven hebben en de "wat gij niet wilt dat u geschiedt...." ergens in hun geweten ronddoolt

Vulpen Sociale Media pas toe te staan vanaf 18 jaar.

Aan de ene kant ben ik het met je eens, maar tegelijkertijd, hoe maak je ze dan mediawijs? Als ze 18 zijn zullen ze minder snel met je praten als ze dingen tegen komen die niet door de beugel kunnen en je hebt ook een stuk minder invloed wanneer het gaat om wat wel en niet geschikt is. Ze worden dan gewoon als 'volwassene', zonder toezicht in het diepe gegooid.
                  H is zo'n type wat álles gelooft wat op tiktok staat, en juist het feit dat we die puberteitjaren hebben zorgt ervoor dat ik haar kan helpen met leren kritisch te denken, wat ze als volwassene ook nodig zal hebben.

Toch6 Ja, ben ik het helemaal mee eens.

CrazyCatLady Ja, dat zijn goede vragen. Je zou eigenlijk dat artikel moeten lezen: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/sociale-media-maken-jongeren-massaal-onzeker-en-ongelukkig~bbbc5bac/
                    Ik denk dat zijn idee is: social media is zo gevaarlijk en verslavend en zorgt er zo erg voor dat kinderen/mensen ongelukkig worden, dat je ze beter helemaal uit de buurt houdt. Net hetzelfde als met drugs. Als ze 18 zijn, hebben ze misschien sowieso minder behoefte om TikTok te gebruiken, zeker als het internet weer fijnere alternatieven biedt dan platforms die erop gericht zijn om mensen verslaafd te maken? Zou je kinderen niet kunnen leren om kritisch na te denken zónder dat ze daadwerkelijk dingen tegenkomen die niet door de beugel kunnen?

Ik weet het ook niet precies hè, ik heb nog niet eens pubers. Misschien ligt de oplossing ook wel meer in de richting van zorgen voor langere schooldagen met meer extracurriculaire activiteiten. Maar ja, waar haal je daar personeel voor vandaan? Het animo om met jongeren te werken vergaat je ook wel als je zulke berichten leest...