Puzzelstukje ik heb meerdere keren vliegangst behandeld. Mijn stappenplan zag er min of meer hetzelfde uit. Ik gebruikte zowel emdr tijdens de VR, maar ook op de schrikbeelden ‘van wat er zou kunnen gebeuren’ of eventuele nare herinneringen mbt de angst (was vaak ook een naar verhaal, film etc.).
Gedachtetraining was overigens meer het formuleren/ herkennen van niet helpende VS helpende gedachtes ipv negatief vs positief. En het uitdagen van de geloofwaardigheid. Vliegangst had 9/10 keer te maken met geen controle hebben over de situatie. Dit was overigens vooral ter ondersteuning van het exposure gedeelte dmv VR. Uiteindelijk zijn de eerste 3 stappen vooral bedoeld om de exposure te ondersteunen. Wel heel belangrijk. Zeker ook de uitleg. Kennis waarom je lijf zo reageert geeft ook al grip.
Even afkloppen, maar ik heb uiteindelijk iedereen in het vliegtuig gekregen.
Krijg je de VR ook mee naar huis om te oefenen? Ik vond de VR altijd een waardevolle toevoeging. Ik gebruikte het heel veel in behandelingen voor eigenlijk allerlei soorten angsten. Ik had programma’s voor vliegen, liften, mri scanner, auto rijden (oa op de snelweg of inparkeren 🤣) enz. Maar ook voor sociale angst of spreekangst. Moest je bijv een presentatie houden en dan kon je instellen hoe mensen zouden reageren, bijv enthousiast of juist afkeurend. Die laatste was afschuwelijk trouwens. Ik kreeg hier de eerste keer ook klamme oksels van 😬.