iMoeder Ja dat ben ik dus niet met je eens. Tot op zekere hoogte is er natuurlijk wel variatie. Maar ik geloof wel dat culturen verschillend zijn in normen en waarden en dat heeft ook betrekking op persoonlijke hygiëne en het huis.
Maar wat mij betreft gewoon agree to disagree hoor.
Ja ik ben het daar echt niet mee eens. Volgens Nederlandse norm hou je je huis en lichaam ook schoon. Je wast je handen voor het eten en je stofzuigt regelmatig. De details zullen vast verschillen met andere landen, maar anders maakt niet minder. Anders heeft vaak een reden.
Wij wassen onze handen voor het eten, anderen wassen hun handen en voeten voor het eten (Vietnam bijv) Waarom? Omdat zij op de grond eten. Wij doen dat niet dus waarom zouden wij onze voeten wassen? Wij wassen onze voeten niet dagelijks = wij zijn viezer? Nee, 1 op 1 vergelijken gaat niet op. Onze voeten komen niet in nauw contact met eten, onze voeten zijn prima schoon voor onze leefomgeving. De voeten van een Vietnamees zijn ook niet schoon genoeg voor iemand die zijn voeten als handen gebruikt. Maakt dat een Vietnamees smerig? Nee. It's all about perspective.
Zij (Vietnam en omgevende landen) bereiden bijv ook eten op de vloer, wij hier niet. Ik loop serieus met mijn blote (schone) voeten door de keuken van mijn schoonmoeder terwijl zij in dezelfde ruimte, op dezelfde vloer een kip aan het hakken is (op een krant of snijplank). Als je dat 1 op 1 vergelijkt met hoe wij in Europa eten bereiden dan zijn de Vietnamezen super ranzig. Echter is dat niet het hele plaatje en dus kan je het niet zo vergelijken met elkaar.
Zijn er Nederlanders die hun handen niet wassen voor het eten? Ja.
Zijn er Vietnamezen die hun voeten niet wassen voor het eten? Ja.
Hetzelfde met schoonmaken. Het ene huishouden is super schoon, het andere huishouden is dat niet. Dezelfde cultuur, dezelfde religie, andere invulling. Veel heeft te maken met je sociale en economische status. Zowel schoner huis als viezer huis. Je hebt mensen in eenzelfde cultuur die obsessief gaan schoonmaken en zichzelf verzorgen omdat ze lage sociale (economische) status hebben, anderen verzorgen zichzelf en hun huis niet zoals de normen voorschrijven omdat ze lage sociale (economische) status hebben. Beide reacties zie je in alle lagen van de bevolking wereldwijd.
Mijn persoonlijke ervaring trouwens: veel Aziatische mensen zweten nauwelijks (zeker de vrouwen) en hebben ook minder lichaamshaar. Ze ruiken dus een stuk minder snel dan bijv. Europeanen of Arabische mensen. Je zou kunnen denken dat ze vaker douchen en daarom minder ruiken maar dat is niet zo hoor. Ze douchen net zo vaak als wij in Nederland. Sommigen elke dag, sommigen om de dag, sommigen om de 2 of 3 dagen. Sommigen savonds, sommige sochtends. Sommigen wassen hun haar elke keer, anderen 1x per week, anderen nooit echt. Sommigen gebruiken crèmes, sommigen gebruiken niets.
Het is echt een vooroordeel dat andere landen per definitie schoner zijn dan Europese landen. Religie en cultuur is heel afhankelijk van de persoon / een sub groep hoe dat ingevuld wordt. Mensen zijn mensen, waar ze ook geboren zijn en wonen.
Meer schoon maakt ook niet beter. Meer crèmes en meer zeep, je huis tip top in orde maakt je niet gezonder en ook niet gelukkiger. Daar is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor. Wel is het wetenschappelijk bewezen dat zeep je huid uitdroogt en overmatig gebruik van schoonmaakmiddelen verhoogd kans op allergien, astma en huidirritaties. Wat is overmatig? Geen idee. 2x per dag met bleek? No idea. Mijn punt is dat meer niet beter is. Het zegt niets over hoeveel ze om zichzelf geven of om een ander geven. Het kan een invulling zijn van hoe je kan geven om jezelf als deze manier je aanstaat, maar het is geen universele wet. Het kan ook een reactie zijn op juist een lager zelfbeeld. Jezelf verzorgen tot in de puntjes, je huis verzorgen tot in de puntjes als masker. En ook dat is persoonsafhankelijk en niet afhankelijk van je afkomst.
iMoeder Ik wel en ik denk dat dat al heel lang zo is. In de Middeleeuwen klaagden Arabische avonturiers al over de ranzigheid van de Fransen bijv. En de Engelsen klaagden steen en been over de (voor die tijd) schone Vikingen die met hun wijverige manieren (van regelmatig badderen, geurtjes gebruiken, hun haren kammen en baard netjes houden) de lokale vrouwen gingen inpikken.
Mwuah, de pest is vanuit Azië hierheen gekomen. Het heeft in Europa 30 miljoen slachtoffers gemaakt, maar wereldwijd 200 miljoen. En dat was echt niet omdat de mensen in Azië zo schoon waren. De arbeiders waren net zo smerig als wij hier. De elite moet je niet vergelijken met het gewone volk, en sowieso zie ik niet het nut in middeleeuwen vergelijken met de huidige Europeaan. De gemiddelde Chinees in die tijd was net zo smerig, betekent dat dat de Chinees van nu ook smerig is?
iMoeder Nou niet? Geloof niet dat ik dat genoemd had
Mijn punt was dat gebruiken gebruiken zijn om een reden. Net zoals wij onze gebruiken hebben hier vanwege klimaat, levensstijl, leefomgeving, zo doet een Aziaat of Afrikaan dat net zo vanwege hun leefomstandigheden. Een Europeaan die emigreert naar midden Afrika gaat echt wel vaker douchen dan dat het in Nederland zou doen. En door het vele douchen gaat het ook andere crèmes gebruiken. En door de leefomgeving (plaatselijke stof, viezigheid of de afwezigheid daarvan) ga je ook je huishouden aanpassen. Tenzij het niet hoeft, dan hou je je eigen gebruiken vast. Dat doet iedereen overal.
Mijn schoonmoeder doucht niet meer elke dag, in Vietnam deed ze dat wel. Dat komt omdat het hier niet zo heet is en de straten hier een stuk schoner zijn dan daar.
Ook eet zij 50/50 aan tafel of grond waardoor ze niet elke dag meer hoeft te dweilen. Ze is niet viezer geworden, ze heeft gewoon niet zoveel schoonmaak meer nodig.