Jules Ik denk dat het vooral is dat het handig is als je ervoor zorgt dat je het minimaal een week redt zonder dat je de deur uit hoeft, en dat je daarnaast wat contant geld hebt zodat je na die week boodschappen kan doen ook als je niet kunt pinnen. En dan hoop ik dat na die tijd de stroomstoringen zijn opgelost. Ook denk ik dat zo'n noodradio handig is omdat je dan het nieuws kunt volgen ook als er geen stroom is. Ik zie het meer als dat je dan de eerste schok even thuis kunt afwachten. Als het allemaal écht heel erg is, heb je natuurlijk ook niks aan een noodpakket, maar er zijn ook nog minder plotselinge net wat minder heftige situaties waarin je er blij mee kunt zijn (zoals toen met de eerste lockdown). Ons corona-noodpakket is juist een beetje verslonst dus ik ga het wel weer aanvullen.

Toch6 flesvoeding blijft na openen 4 weken goed daarna moet je het weggooien. Ik zou voor de zekerheid een extra pak kopen en apart zetten. Je weet nooit wat er gebeurd. Met een pak babyvoeding doe je max een week op het moment dat ze ongeveer 180ml drinken per voeding. Althans zo herinner ik het mij nog.

• Toch6 hebben hierop gereageerd.

Vulpen ik kreeg als tip dat je makkelijker moet denken: als je auto een radio heeft kun je ook daar luisteren 😊

Als er wat gebeurd ga ik naar mijn schoonouders, die hebben een voorraad voor een jaar. 😆❤️

Ik heb nauwelijks voorraad, ook bijna nooit contant geld in huis, hooguit een paar euro in de spaarpot van de kinderen.
        Daarnaast hebben wij geen gasaansluiting dus bij een stroomstoring kan ik ook niet koken of water verwarmen.

Ik denk dat het wel handig is om eens te kijken of we iets moeten regelen.

Maar ik denk ook dat er heel veel mensen zijn die helemaal geen geld hebben voor een vooraad of contant geld in huis. En die mensen dan?

Zonnebloem maar de bedoeling is dat baby helemaal geen flesvoeding gaat drinken 🤪 Heb 3x een jaar gevoed zonder problemen als het eenmaal liep. Alleen voor dat opstarten neemt mijn lijf iets meer tijd dan wenselijk voor baby is dus dan wel even wat flesvoeding

Sneeuwvlok Maar ik denk ook dat er heel veel mensen zijn die helemaal geen geld hebben voor een vooraad of contant geld in huis. En die mensen dan?

Of gewoon geen ruimte. Als je met 3 kinderen in een appartement van 80m2 woont dan heb je gewoon minder mogelijkheden om een voorraad te bewaren dan als je in een rijtjeshuis met zolder woont...

Hopsatee Mja, dat lukt ook maar 2x of zo en dan is de accu leeg. Ik zorg dan liever dat ik die niet hoef te gebruiken zodat ik daarna kan beslissen of ik toch ga verkassen naar m'n moeder of zo.

Toch6 ja zoiets had ik gelezen, super fijn trouwens dat het na het opstarten tot nu toe altijd zo goed gaat met de borstvoeding!😊 Ik dacht meer in de hoek van stel er gebeurd iets verschrikkelijks, niemand kan meer naar de winkel, we zijn als land online plat gelegd of whatsoever en je krijgt daar zoveel stress van dat je productie omlaag gaat en jij niet meer genoeg hebt voor de baby. Noem mij een doemdenker, maar dan is die pot met flesvoeding wel erg fijn.

Vulpen ik heb het opgezocht (ik was er ook wel benieuwd naar, omdat ik geen flauw idee heb waar ons radiootje ligt), maar gemiddeld kan je 4-6 uur radio luisteren met de accu van een auto. Verschilt per auto, want onze auto heeft een zwaardere accu en dan zal het langer zijn.

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Trees Wij hebben al meerdere malen een lege accu gehad dus ik ga binnenkort toch maar eens opzoeken hoe die noodradio eigenlijk werkt, ik heb er geen vertrouwen in 😉

• Trees hebben hierop gereageerd.

Sneeuwvlok Maar ik denk ook dat er heel veel mensen zijn die helemaal geen geld hebben voor een vooraad of contant geld in huis. En die mensen dan?

Ik kan het ook niet missen om nu even 200 euro te pinnen en die niet te gebruiken. Maar tegelijkertijd: voorbereiden op is iets heel anders dan volgende week al nodig hebben. De waarschuwing ging over 4-5 jaar, dus je kan plannen. Je weet het natuurlijk nooit, een overstroming of stroomuitval kan ook over 10 minuten gebeuren, maar dan is vrijwel iedereen te laat als je nu nog moet beginnen 😅
                  Maar 4-5 jaar, iedere maand 10 euro apart leggen is al veel behapbaarder. Jezelf aanleren bij je weekboodschappen een keer een extra pot groente, of een fles water mee te nemen. Dan zit je op een euro per week extra..
                  Hamsterweken, alle vormen van bulk aanbiedingen: gratis product apart leggen.
                  Airmiles sparen -> inleveren bij bol.com op verzorgingsproducten/dierenvoer/noodradio/etc
                  Statiegeld contact uit laten betalen.
                  Een gebrek aan geld valt in heel veel gevallen goed te compenseren met geduld en planning!

Vulpen Of gewoon geen ruimte. Als je met 3 kinderen in een appartement van 80m2 woont dan heb je gewoon minder mogelijkheden om een voorraad te bewaren dan als je in een rijtjeshuis met zolder woont..

Ik heb curverboxen op de bodem van mijn kledingkast staan!

Vulpen Wij hebben al meerdere malen een lege accu gehad

Dan is de accu van je auto niet meer goed of iets met de bedrading waardoor de accu leeg getrokken wordt. Vooral met koud weer kan dat een probleem zijn. Ik zou er sowieso een keer naar laten kijken voordat je auto niet meer wilt starten. Ik heb toevallig mijn accu een paar weken geleden doorgemeten (we hebben een accumeter) en deze begint ook op te raken. Nu nog geen problemen, maar als het lang achter elkaar gaat vriezen ben ik waarschijnlijk ook de Sjaak. Ik rij er ook altijd te lang mee door 🫣.

Oh ja wat ik eigenlijk wilde zeggen, is dat zo accumeter wel handig is. Een simpele kost iets van 20 euro. Ik wil niet bij een medisch noodgeval met een lege accu zitten. Ik weet niet hoe het gaat met jullie kind en koortsstuipen? Ik kan mij voorstellen dat dit voor jullie ook belangrijk is.

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Wij rekenen ook op onze auto. Dus zorgen dat we hem altijd vol laden. Dan kunnen we best een hele tijd radio luisteren en telefoons laden om radio te luisteren.

En we hebben een goed gefilterd zwembad. Dat is het schoonste water wat we hebben. Als de stroom uitvalt hebben de eerste dagen in ieder geval daar drink water.

En verder hebben we een voorraad jodium tabletten en andere medicatie. En een kelder vol potjes dat proberen we regelmatig aan te vullen en op te maken.

Contant geld moeten we wel eens regelen. En daarnaast iets van water filter spul. En wat zakken droge rijst. Dat is ook wel eeuwig houdbaar. Ik had een zak 5 kilo rijst maar dat is ondertussen bijna op om te rouleren zeg maar. Alleen nog niet aangevuld.

Iets van zaklamp is wel nog handig om te hebben.

En gastankje om evt te koken als de stroom uitvalt.

Vind een noodpakket wel lastig verder, wil daar eigenlijk niet over nadenken 😅

Trees O maar we hebben gewoon al 2x een nieuwe accu gekocht hoor. En we zorgen dat we elke week met de auto rijden zodat 'ie het blijft doen. Het is gewoon niet goed voor een auto om meerdere weken stil te staan, en dat doe je natuurlijk wel al snel als er een noodsituatie is.

CrazyCatLady Ik heb curverboxen op de bodem van mijn kledingkast staan!

Ja ons noodpakket staat daar ook. Maar goed, ik heb dus wel collega's die aangeven dat een voorraad voor hen gewoon geen optie is door ruimtegebrek.

Vulpen oh ik dacht dat je nu problemen met je accu had! Als de accu goed is, kan deze wel even stilstaan. Mijn auto heeft bijna 10 maanden stil gestaan en startte in 1x, maar het is inderdaad wel slecht voor een auto. In een noodsituatie prima, maar anders een slecht plan. En als je accu al wat af is, dan ben je gewoon de pineut na een tijdje stilstaan. Als je accu nu wel goed is, kom je in een noodgeval wel weg na een paar weken stilstaan als het goed is. Dat komt denk ik wel goed.

CrazyCatLady ik heb net een koopzegelboekje omgezet naar cash. Als ik dat iedere maand doe, kan ik tegen de tijd dat de pleuris uitbreekt 3 enkeltjes naar Australië kopen 😆

Vulpen Maar goed, ik heb dus wel collega's die aangeven dat een voorraad voor hen gewoon geen optie is door ruimtegebrek.

In huis is voor mij ook geen optie, maar ik heb nog een berging waar ik blikken met eten en bv water best op kan bergen. In van die afgesloten plastic bakken. Rijst ed bewaar ik liever in huis ivm ratten 😉

Verder denk ik er liever ook niet teveel over na. Maar ik realiseer me dat mijn hoofd in het zand steken hierin geen oplossing is.

We hebben van alles wel iets in huis (overgehouden van coronatijd) en verder ga ik me er niet druk over maken. Je kan het leven nou eenmaal niet plannen, zoals een Oekraïense me deze morgen vertelde. Ze was van plan de oorlog uit te zitten maar toen er een derde explosie vlak voor haar deur plaatsvond, besloot ze toch Kiev te verlaten. Ze wilde naar een Engelstalig land, het werd België. Puur toeval, ongepland en binnen een week stond ze hier.