Voor 'het geval dat' heb ik net een mail gestuurd naar de Chileense ambassade met de aanvraag voor een Chileens paspoort. Benieuwd of ik die kan krijgen. Het lijkt me een fijn gevoel om een uitvalsbasis te hebben.

Verder bereiden we ons niet echt goed voor. Ten tijden van covid had ik dat wel gedaan, maar die voorraad is nu wel op.

Ik heb wel kaarsen en een knijpkat en jodiumtabletten, maar ik heb bv geen voorraad water aangelegd.

9 maanden later

Gezien de laatste berichten in de krant, deze even een upje gegeven.

Zijn er mensen van gedachten veranderd? Hoe wordt er nu naar gekeken?

Puzzelstukje nee, eigenlijk niet, maar ik volg ook geen krantenberichten. Het enige wat ik erover gelezen heb, was hier op het forum en dat vond ik wel genoeg. De belangrijkste zaken hebben we denk ik wel in huis.

Wij hadden al wel de wens om een goed noodpakket te maken, of iig die spullen in huis te halen. Helaas hebben we dit toen niet gedaan. De laatste nieuwsberichten hebben ons hieraan herinnerd en we gaan wel weer actiever aan de slag.
    Ik heb wat verhuisdekens apart liggen. We hebben wat extra flessen water en blik/potvoer besteld. Een knijpkat staat op mijn verlanglijstje.
    Ook moet ik de ehbo kist weer eens compleet maken en iets sneller medicijnen bestellen.

Ook is ons contant geld inmiddels op, dus die willen we weer aanvullen.
    Hoeveel contant geld zouden jullie aan denken?

Ik heb water besteld met de boodschappen.
      Qua eten denk ik dat wij ons best een paar dagen redden met wat we normaal in huis hebben, kaarsen en aanstekers plus vuller hebben we en veel dekens.
      Ik heb wel weer medicatie besteld en ga hier weer wat meer voorraad in opbouwen. Ook wil nu wel een houthok zodat we meer hout op voorraad hebben en ik heb een offerte aangevraagd om de open haard in een kachel om te bouwen.

Pimpelmeesje medicatie heb ik inderdaad ook een voorraad van. Zodra ik weer nieuwe kan bestellen, bestel ik het. Ook al heb ik nog voldoende voorraad thuis. Vooral ook voor het geval er weer eens een medicijnentekort is en het tijdelijk niet meer leverbaar is. Komt steeds vaker voor naar mijn idee.

Eten hebben wij altijd wel op voorraad en anders ga ik wel wat hazen afschieten in het veld en eten we onze kippen op (oke dat is onzin, want dat kan ik helemaal niet als het geen echte noodsituatie is 🤓). Ik heb nu nog een tuin vol boerenkool en prei als alles in huis op is en in de zomer is het helemaal geen probleem qua eten met de tuin.

Ik heb nog een goede waterfilter van mijn backpack avonturen en geschikt water hiervoor is voldoende te vinden in onze omgeving. Er valt bij ons verder ook niet heel veel meer voor te bereiden. Zelfs mijn backpack met tent, brander, slaapspullen, astronautenvoer, draagbaar zonnepaneel etc ligt nog steeds voor het grijpen op zolder. Er liggen ook nog twee extra grote backpacks op zolder, waar ik vrij makkelijk extra spul in kan gooien, mocht het nodig zijn (we hebben in totaal 5 kleine tentjes op zolder liggen, dus er is voldoende 🫣). Ik ga er echter vanuit dat dit nooit nodig gaat zijn.

Misschien ben ik te naïef, maar ik ga mij niet druk maken over ‘wat als’, daar wordt het niet anders van en dan ga ik alleen maar lopen stressen.

Trees klinkt sowieso alsof je goed zit als er wat gebeurd toch, dan hoef je niet meer 🙂
          Hooguit wat cash (ze hadden t over 100 euro) als pinnen tijdje niet kan.

Puzzelstukje man vindt wel dat het geregeld moet worden. Denk dat ik komende week daar even naar ga kijken tijdens een verplicht bankhangmoment.

Opzich denk ik dat ik qua eten en drinken sowieso wel eind kom (schippersinkopen is er niet zomaar uit🤭). Alleen water niet zo veel.
          Kaarsen en lucifers en dekens heb ik ook

Radio op batterijen hebben we niet in huis.

Zouden jullie met een baby nog iets anders (en/of extra) inslaan?

• Femkes hebben hierop gereageerd.

Toch6 Zouden jullie met een baby nog iets anders (en/of extra) inslaan?

Extra water en babyvoeding. Luiers zijn nog wel dingen op te verzinnen, maar babyvoeding is wel handig om achter de hand te hebben. Ook als je borstvoeding geeft. Ik had altijd een pak in de kast staan voor de zekerheid.

• Toch6 hebben hierop gereageerd.

Femkes ja bij luiers dacht ik ook die heb je meestal tich wel op voorraad. Maar misschien wel plastic overbroekje zodat ik in nood hydrofiel doeken kan inzetten, zoals vroeger.

Babyvoeding vind ik lastiger. Bedoeling is borstvoeding. Maar waarschijnlijk moet ook deze in de kraamweek flesjes krijgen ivm te trage opstart van produceren 😉 weet niet hoe lang dat goed blijft na openen? Wel lang lijkt me als het goed afgesloten verpakt is?
              Maar zodra baby fruit enzo gaat eten is er meer nodig. Misschien dan gewoon ruim inkopen en steeds goed bijvullen zodar je altijd voor meerdere dagen hebt?

Toch6 ik had destijds bij de slechte start van dochter van die 'portieverpakkingen' bijvoeding voor pasgeborenen. Die blijven niet zo heel lang goed, maar als je borstvoeding meestal na een week goed op gang komt, zou je zoiets ook in huis kunnen halen? En dan nog een pak dat je dicht kunt laten (voor de houdbaarheid) voor eventueel later.

Toch6 tot 1 jaar is babyvoeding nog steeds het belangrijkste. Je kind kan heel lang zonder fruit of groente op die leeftijd, maar heel kort zonder borstvoeding of kunstvoeding. Na 1 jaar heeft het kind niet veel anders nodig dan de andere kinderen. Alleen extra letten op zout is handig, maar dat is op zich voor allemaal handig. Voor het gemak kun je wat extra inslaan, maar het is niet noodzakelijk.

Pimpelmeesje ik heb een offerte aangevraagd om de open haard in een kachel om te bouwen.

Interessant! Wij hebben een open haard op gas, die we nu niet gebruiken vanwege de kosten.
                Ga je er een elektrische in laten plaatsen?

Bob_Ross nee een houtkachel. Het is nu een ouderwetse open haard, die heeft een rendement van 10-20% terwijl een kachel iets van 80% ofzo heeft.
                  Dit is iets wat wij sowieso willen, ook omdat t schoner is om een deurtje ervoor te hebben. Nu besloten het prioriteit te geven want warmte is het grootste probleem als we geen stroom hebben.

Pimpelmeesje een goede houtkachel is zo fijn! Mijn ouders hadden er vroeger een en die brandde dag en nacht, en verwarmde het hele huis. De pijp liep over de overloop op zolder dus daar was het ook aangenaam. (Dik Geurts Duiven)
                    De warmte van een houtkachel is ook veel fijner dan van de verwarming.

Pimpelmeesje hij staat goed bekend in de omgeving. hij heeft er toen een helemaal naar de wens van mijn ouders gemaakt. Onze kachel stond namelijk midden in de kamer. Tussen de eetruimte en zitkamer in. Dus wilde mijn moeder aan twee kanten een deurtje met glas zodat je van twee kanten het vuur kon zien.
                      Ruimte voor hout eronder, maar daar ging de hond altijd liggen. Werd bijna levend gecremeerd maar dat deed ze zelf 😂 en bovenin een oven ruimte, daar bakte mijn moeder wel eens brood in.

Maar kun je je wel voorbereiden op een oorlog met een nood pakket? Om het een week langer uit te houden dan de mensen die dit niet geregeld hebben? Wat heb je aan een noodpakket bij bombardementen?

Het voelt zo ..... onzinnig omdat dit je echt niet gaat helpen bij een plotselinge heftige oorlog?

Jules
                        Ik zie het niet zozeer voorbereiden op een oorlog. Meer van: een pinstoring, of zoals dit jaar vaker gebeurde: verontreinigd drinkwater, wij hebben een dijkdoorbraak gehad. Het zijn bijzondere tijden nu. Ik denk niet zozeer aan een oorlog, hoewel die verhalen natuurlijk wel dichterbij komen en aannemelijk kunnen worden.

Ik ben slecht in het contant geld in huis hebben. Als ik het heb is het zo weer weg. Dus voelt voor mij dan fijn als ik wat achter de hand heb dan. Gewoon voor mezelf.