Femkes ja bij luiers dacht ik ook die heb je meestal tich wel op voorraad. Maar misschien wel plastic overbroekje zodat ik in nood hydrofiel doeken kan inzetten, zoals vroeger.

Babyvoeding vind ik lastiger. Bedoeling is borstvoeding. Maar waarschijnlijk moet ook deze in de kraamweek flesjes krijgen ivm te trage opstart van produceren πŸ˜‰ weet niet hoe lang dat goed blijft na openen? Wel lang lijkt me als het goed afgesloten verpakt is?
Maar zodra baby fruit enzo gaat eten is er meer nodig. Misschien dan gewoon ruim inkopen en steeds goed bijvullen zodar je altijd voor meerdere dagen hebt?

Toch6 ik had destijds bij de slechte start van dochter van die 'portieverpakkingen' bijvoeding voor pasgeborenen. Die blijven niet zo heel lang goed, maar als je borstvoeding meestal na een week goed op gang komt, zou je zoiets ook in huis kunnen halen? En dan nog een pak dat je dicht kunt laten (voor de houdbaarheid) voor eventueel later.

Toch6 tot 1 jaar is babyvoeding nog steeds het belangrijkste. Je kind kan heel lang zonder fruit of groente op die leeftijd, maar heel kort zonder borstvoeding of kunstvoeding. Na 1 jaar heeft het kind niet veel anders nodig dan de andere kinderen. Alleen extra letten op zout is handig, maar dat is op zich voor allemaal handig. Voor het gemak kun je wat extra inslaan, maar het is niet noodzakelijk.

Pimpelmeesje ik heb een offerte aangevraagd om de open haard in een kachel om te bouwen.

Interessant! Wij hebben een open haard op gas, die we nu niet gebruiken vanwege de kosten.
    Ga je er een elektrische in laten plaatsen?

Bob_Ross nee een houtkachel. Het is nu een ouderwetse open haard, die heeft een rendement van 10-20% terwijl een kachel iets van 80% ofzo heeft.
      Dit is iets wat wij sowieso willen, ook omdat t schoner is om een deurtje ervoor te hebben. Nu besloten het prioriteit te geven want warmte is het grootste probleem als we geen stroom hebben.

Pimpelmeesje een goede houtkachel is zo fijn! Mijn ouders hadden er vroeger een en die brandde dag en nacht, en verwarmde het hele huis. De pijp liep over de overloop op zolder dus daar was het ook aangenaam. (Dik Geurts Duiven)
        De warmte van een houtkachel is ook veel fijner dan van de verwarming.

Pimpelmeesje hij staat goed bekend in de omgeving. hij heeft er toen een helemaal naar de wens van mijn ouders gemaakt. Onze kachel stond namelijk midden in de kamer. Tussen de eetruimte en zitkamer in. Dus wilde mijn moeder aan twee kanten een deurtje met glas zodat je van twee kanten het vuur kon zien.
          Ruimte voor hout eronder, maar daar ging de hond altijd liggen. Werd bijna levend gecremeerd maar dat deed ze zelf πŸ˜‚ en bovenin een oven ruimte, daar bakte mijn moeder wel eens brood in.

Maar kun je je wel voorbereiden op een oorlog met een nood pakket? Om het een week langer uit te houden dan de mensen die dit niet geregeld hebben? Wat heb je aan een noodpakket bij bombardementen?

Het voelt zo ..... onzinnig omdat dit je echt niet gaat helpen bij een plotselinge heftige oorlog?

Jules
            Ik zie het niet zozeer voorbereiden op een oorlog. Meer van: een pinstoring, of zoals dit jaar vaker gebeurde: verontreinigd drinkwater, wij hebben een dijkdoorbraak gehad. Het zijn bijzondere tijden nu. Ik denk niet zozeer aan een oorlog, hoewel die verhalen natuurlijk wel dichterbij komen en aannemelijk kunnen worden.

Ik ben slecht in het contant geld in huis hebben. Als ik het heb is het zo weer weg. Dus voelt voor mij dan fijn als ik wat achter de hand heb dan. Gewoon voor mezelf.

Jules Ik denk dat het vooral is dat het handig is als je ervoor zorgt dat je het minimaal een week redt zonder dat je de deur uit hoeft, en dat je daarnaast wat contant geld hebt zodat je na die week boodschappen kan doen ook als je niet kunt pinnen. En dan hoop ik dat na die tijd de stroomstoringen zijn opgelost. Ook denk ik dat zo'n noodradio handig is omdat je dan het nieuws kunt volgen ook als er geen stroom is. Ik zie het meer als dat je dan de eerste schok even thuis kunt afwachten. Als het allemaal Γ©cht heel erg is, heb je natuurlijk ook niks aan een noodpakket, maar er zijn ook nog minder plotselinge net wat minder heftige situaties waarin je er blij mee kunt zijn (zoals toen met de eerste lockdown). Ons corona-noodpakket is juist een beetje verslonst dus ik ga het wel weer aanvullen.

Toch6 flesvoeding blijft na openen 4 weken goed daarna moet je het weggooien. Ik zou voor de zekerheid een extra pak kopen en apart zetten. Je weet nooit wat er gebeurd. Met een pak babyvoeding doe je max een week op het moment dat ze ongeveer 180ml drinken per voeding. Althans zo herinner ik het mij nog.

• Toch6 hebben hierop gereageerd.

Vulpen ik kreeg als tip dat je makkelijker moet denken: als je auto een radio heeft kun je ook daar luisteren 😊

Als er wat gebeurd ga ik naar mijn schoonouders, die hebben een voorraad voor een jaar. πŸ˜†β€οΈ

Ik heb nauwelijks voorraad, ook bijna nooit contant geld in huis, hooguit een paar euro in de spaarpot van de kinderen.
                  Daarnaast hebben wij geen gasaansluiting dus bij een stroomstoring kan ik ook niet koken of water verwarmen.

Ik denk dat het wel handig is om eens te kijken of we iets moeten regelen.

Maar ik denk ook dat er heel veel mensen zijn die helemaal geen geld hebben voor een vooraad of contant geld in huis. En die mensen dan?

Zonnebloem maar de bedoeling is dat baby helemaal geen flesvoeding gaat drinken πŸ€ͺ Heb 3x een jaar gevoed zonder problemen als het eenmaal liep. Alleen voor dat opstarten neemt mijn lijf iets meer tijd dan wenselijk voor baby is dus dan wel even wat flesvoeding

Sneeuwvlok Maar ik denk ook dat er heel veel mensen zijn die helemaal geen geld hebben voor een vooraad of contant geld in huis. En die mensen dan?

Of gewoon geen ruimte. Als je met 3 kinderen in een appartement van 80m2 woont dan heb je gewoon minder mogelijkheden om een voorraad te bewaren dan als je in een rijtjeshuis met zolder woont...

Hopsatee Mja, dat lukt ook maar 2x of zo en dan is de accu leeg. Ik zorg dan liever dat ik die niet hoef te gebruiken zodat ik daarna kan beslissen of ik toch ga verkassen naar m'n moeder of zo.

Toch6 ja zoiets had ik gelezen, super fijn trouwens dat het na het opstarten tot nu toe altijd zo goed gaat met de borstvoeding!😊 Ik dacht meer in de hoek van stel er gebeurd iets verschrikkelijks, niemand kan meer naar de winkel, we zijn als land online plat gelegd of whatsoever en je krijgt daar zoveel stress van dat je productie omlaag gaat en jij niet meer genoeg hebt voor de baby. Noem mij een doemdenker, maar dan is die pot met flesvoeding wel erg fijn.

Vulpen ik heb het opgezocht (ik was er ook wel benieuwd naar, omdat ik geen flauw idee heb waar ons radiootje ligt), maar gemiddeld kan je 4-6 uur radio luisteren met de accu van een auto. Verschilt per auto, want onze auto heeft een zwaardere accu en dan zal het langer zijn.

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Trees Wij hebben al meerdere malen een lege accu gehad dus ik ga binnenkort toch maar eens opzoeken hoe die noodradio eigenlijk werkt, ik heb er geen vertrouwen in πŸ˜‰

• Trees hebben hierop gereageerd.