In 2023…

Vierde ik:
Het leven en alles wat ik heb bereikt sinds mijn cva op de 'verjaardag' van mijn cva.

Ontdekte ik:
Dat gezond zijn iets anders is dan de afwezigheid van ziekte of beperkingen, maar veel breder is en voor mij veel meer heeft te maken met veerkracht, mindset en voldoening ergens uit kunnen halen.

Maakte ik:
Van alles met schaar, lijm, verf en naald en draad.

Veranderde ik:
In iemand die het leven minder voor lief neemt en meer bewust probeert te zijn van mooie momenten of deze actief probeert op te zoeken. Hier wil ik het komende jaar verder aan werken.

Vergat ik:
Gelukkig minder dan het jaar daarvoor ;-)

Sloot ik af:
Survival run. Accepteren dat dit niet meer lukt.

Zei iemand deze mooie woorden tegen me:
Er zijn heel veel mooie woorden gezegd, maar ik kan nu even niks reproduceren. Wel weet ik dat ik regelmatig geëmotioneerd raakte door wat er gezegd werd.

Kreeg ik dit cadeau:
We kregen Bibi!

Kwetste iemand mij met:
Ik ben een paar keer echt gekwetst, maar kan nu even geen voorbeelden bedenken. Schijnbaar kan ik het ook weer loslaten (of ik vergeet het gewoon).

Kwam ik nader tot:
Meerdere mensen, die ik als waardevol en belangrijk in mijn leven beschouw.

Dreef ik af van:
mensen die mij teveel energie kosten of die het niet accepteren dat ik niet alles meer kan.

Maakte ik me deze gewoonte eigen:
Mijn agenda zeer strak bewaken en regelmatig 'nee' zeggen.

Leerde ik dit af:
Doelloos scrollen op instagram, door mijn account daar op te zeggen.

Bouwde ik verder aan:
De invulling van mijn leven, zoals het doen en uitbreiden van vrijwilligerswerk en ontdekken van een nieuwe sport (framerunning!).

Maakte ik mij zorgen over:
Mijn jongste dochter, het uwv en mijn eigen gezondheid.

Werd ik verrast door:
heel veel mooie kleine geluksmomenten.

Lachte ik om:
Zoveel. Ik heb heel veel gelachen. Ik lach ook graag om mijzelf. Mijn eigen fouten niet te serieus nemen.

Huilde ik om:
Afgekeurd te worden, de confrontatie met wat ik niet meer kan en de machteloosheid dat ik mijn eigen kind onvoldoende kan helpen.

Deed ik deze wijsheid op:
Dat het belangrijk is om kleine en/of grotere doelen in je leven te hebben, dat je zoveel mogelijk mag genieten, maar dat ook boosheid, verdriet onderdeel van het leven zijn. En dat dit oké is!

In 2023…

Vierde ik: alle mijlpalen van de kinderen
Ontdekte ik: nieuwe recepten
Maakte ik: een keuze tussen 2 delen van mijn werk
Veranderde ik: mijn troephuis in een meer opgeruimd huis
Vergat ik: mezelf

Zei iemand deze mooie woorden tegen me: ik mis je
Kreeg ik dit cadeau: verdieping in vriendschappen
Kwam ik nader tot: vrienden en collega's
Dreef ik af van: soms van man maar we komen ook altijd weer dichter bij elkaar.

Leerde ik dit af: emoties bij mezelf in het openbaar als slecht te zien
Bouwde ik aan: relaties.

Maakte ik mij zorgen over: dochter man en schoonvader
Werd ik verrast door: schoonmoeder
Lachte ik om: de groei van onze kinderen
Huilde ik om: onderzoeken bij dochter. Verlies van kindje van vrienden
Deed ik deze wijsheid op: een paar weken achter elkaar vrij zijn is enorm lekker.

In 2023…

Vierde ik: mijn 40e verjaardag.
Ontdekte ik: dat ik 40 worden toch best een ding vond. En dat ik meer zaken best een ding vind dan ik vaak denk.
Maakte ik: heel veel rotzooi, die ik daarna weer moest opruimen.
Veranderde ik: weinig
Vergat ik: genoeg tijd voor mezelf vrij te maken.

Zei iemand deze mooie woorden tegen me: we zijn blij met je!
Kwetste iemand mij door: niet genoeg tijd te maken
Kwam ik nader tot: mijn kinderen, collega's
Dreef ik af van: een deel van mijn familie

Maakte ik me deze gewoonte eigen: elke dag even stofzuigen, dat scheelt al meer dan de helft in de troep
Bouwde ik aan: mijn kennis op werkgebied.
Heb ik genoten van: een weekend weg met mijn vriendinnen. Dat doen we echt heel te weinig, maar hopelijk volgend jaar weer!

Maakte ik mij zorgen over: onze hond, onze zoon die zo achter blijft in zijn spraak en daarmee soms ook problemen heeft met het vinden van aansluiting.
Werd ik verrast door: mijn vriendinnen
Lachte ik om: de kinderen, mijn partner, gesprekken met vriendinnen
Huilde ik om: het overlijden van onze hond

Ik ga zelf denk ik vanavond ff zitten voor de lijst, moet bij een hoop vragen erg diep nadenken merk ik.

LucP Vergat ik:
... toch zeker vijf keer waar ik mijn sleutels had gelaten.

In het hele jaar maar?? Ik heb dat zeker 5 keer per dag. Nou ja sommige dagen dan, maar zéker per week 😂

LucP Als niet-drinker

Oh shit, ben jij een niet-drinker? 😅 Ik dacht bij jullie wel eens proost foto's te hebben gezien, ik hoop dat @Manque dan in ieder geval wel rode wijn lust..?
(Nu lees ik verder wel alcohol en nu ben ik in de war. Nou ja, iemand zal t vast lekker vinden en t ging om t idee 🙈)

CrazyCatLady Ontdekte ik:
The Greatest Showman

Zo'n toffe film! Je brengt me op ideeën, mss leuk om 'm vanavond weer te kijken 🙂

Zonnebloem Met het idee om toch mijn rijbewijs te gaan halen en te gaan proberen te studeren. Mijn man wilt graag met mij een eigen bedrijf opzetten en dat gaan wij over een jaar proberen te realiseren.

Wow wat stoer!

Pimpelmeesje mss leuk om 'm vanavond weer te kijken

Dat wil ik ook! Maar ik heb hem gisteren al gezien, en eergisteren ook al 🙈🤣

Pimpelmeesje Ik ben in oktober helemaal gestopt met drinken... maar geen nood; het komt hier heus wel op 😊.

Ennuh; ja... ik ben een beetje achterlijk als het gaat over mijn spullen op dezelfde plek neerleggen 🙂

Zonnebloem Met het idee om toch mijn rijbewijs te gaan halen en te gaan proberen te studeren. Mijn man wilt graag met mij een eigen bedrijf opzetten en dat gaan wij over een jaar proberen te realiseren.

Wat goed van je! Je mag echt trots op jezelf zijn ❤️

Vierde ik: oa mijn 45ste verjaardag en een 40 jarige vriendschap.
      Ontdekte ik: dat mijn nieuwe werkplek heel leuk is en herontdekte ik hoe leuk ik leren vind.
      Maakte ik: mensen blij
      Veranderde ik: weer terug in kattenvrouwtje
      Vergat ik: ontzettend veel
      Sloot ik af: met toch best wat boosheid en fantasieën om wat etters van mijn dochters school iets aan te doen. Inclusief hun idiote ouders.

Zei iemand deze mooie woorden tegen me: wat ben je toch een fijn mens.
      Kreeg ik dit cadeau: kerstswap! 🥰
      Kwetste iemand mij met: gebrek aan interesse na mijn ongeluk.
      Kwam ik nader tot: mijn dochter en nieuwe collega's
      Dreef ik af van: sommige vriendinnen, kennissen.

Maakte ik me deze gewoonte eigen: minder koffie drinken( lukt niet altijd)
      Leerde ik dit af: achter mensen aanlopen.
      Deed ik deze belofte:
      Bouwde ik aan: nieuwe loopbaan

Maakte ik mij zorgen over: mijn dochter, alle ellende op de wereld, met name de oorlogen, en de mentaliteit van Nederlanders
      Werd ik verrast door: mijn collega's
      Lachte ik om: mijn man, kinderen, vriendinnen, tiktokfilmpjes
      Huilde ik om: mijn ongeluk, mijn dochter, ellende in de wereld.
      Deed ik deze wijsheid op: ....kom ik nog op terug

Ontdekte ik:

• Dat ik sterker ben dan ik dacht.
      • Dat ik kan klussen, schilderen enz..
      • Dat ik zelfstandig ben.
      • Hoe snel ik mij verveel en uitdaging nodig heb ik werk.
      • Wat een enorm turbulent jaar het geweest is. Het is precies een jaar terug dat de knoop werd doorgehakt te gaan scheiden. Er is zo enorm veel gebeurd. Het was best een ellendig jaar.

Maakte ik:

• Fijne herinneren met de meisjes
      • Nieuwe vriendschappen

Veranderde ik:

• Veel, ik heb mezelf op een andere manier leren kennen. Ik leer keuzes te maken en het belang tussen mezelf en de meisjes te balanceren.

Vergat ik:

• Niks wat ik mij kan herinneren 😂

Sloot ik af:

• Mijn studie!!!
      • Huwelijk...

Kwetste iemand mij met:

• Mijn ex met zijn achterlijke keuze z'n kinderen te verlaten.

Kwam ik nader tot:

• Mijn ouders

• In de ochtend koffie drinken op het balkon

Deed ik deze belofte:

• Er altijd te zijn voor de meisjes ❤️

Bouwde ik aan:

• Een nieuw fijn thuis. Heel veel geklust om er een prettig huisje van te maken en ook gebouwd een stabiele thuis situatie (work in progress)

• Dochter, haar mentale gezondheid

Werd ik verrast door:

• Vrienden, iedereen die klaar heeft gestaan voor ons.

Lachte ik om:

• Run BTS episodes 🙄

Huilde ik om:

• Teveel

• Het is wat het is. Soms kunnen we een situatie niet veranderen en dan is de situatie accepteren voor wat het is enige wat we kunnen doen.

Ik weet niet waarom ik dit altijd zo confronterend vind. Volgens mij bereik ik al jaren niets en ben ik het hele jaar bezig met achter de feiten aan lopen met ballen hoog houden. Hoe ga ik dat nou eens veranderen 🤔

In 2023…

Vierde ik:
          Het leven. Of dat probeerde ik toch meer.

Ontdekte ik: dat werk niet mijn identiteit is en dat loyaliteit aan een werkgever niets betekent.

Maakte ik:
          Veranderde ik: het continu, zelfs onbewust, schuldig voelen.
          Vergat ik: mezelf, te vaak. Maar na de zomer is daar echte verandering in gekomen.
          Sloot ik af: na de MA, mijn kinderwens.

Zei iemand deze mooie woorden tegen me: 'je bent een mooie persoon, eerlijk en oprecht.'

Kreeg ik dit cadeau: een diepere band met mijn man en kinderen. Meer zelfbewustzijn. Ik leer mezelf steeds beter kennen.

Kwam ik nader tot: mijn broer.

Dreef ik af van: veel mensen wiens mening ik vroeger belangrijk achtte.

Maakte ik me deze gewoonte eigen: yoga en elke avond lezen.

Leerde ik dit af: people pleasing en mijn gevoel onderdrukken.

Maakte ik mij zorgen over: de wereld, het klimaat, de toegenomen kortzichtigheid en onverdraagzaamheid.

Werd ik verrast door: goede series, alledaags geluk.
          Lachte ik om: podcasts, bepaalde accounts op IG, mijn man.
          Huilde ik om: de MA, het verlies van mijn oma
          Deed ik deze wijsheid op: ik ben genoeg.

Zonnebloem dat is heel lief om te horen. Gevoelsmatig modder ik maar wat aan en kan ik amper m'n hoofd boven water houden 🙈

Jules Kun je de vragen helemaal niet beantwoorden? Ook niet met 'kleine' dingen?

Jules ik vond sommige vragen ook moeilijk en heb er echt even de tijd voor genomen. Toen plopte er wel van alles op. Vaak bedenk ik dan iets kleins en redelijk onbenullig (wat ook al goed is), maar daardoor kom ik op een bepaald gedachtespoor terecht en bedenk ik iets beters.

June en @Jules Ik heb hetzelfde hoor. Bij het lezen van de vragen kreeg ik meteen een vervelend gevoel, en ik kan niet zo goed plaatsen waarom. Maar zou dat wel graag voor mezelf helder willen hebben eigenlijk?

Voor m’n gevoel is er heel weinig gebeurd. Of eigenlijk meer, ik heb het gevoel dat ik niet erg veel bereikt heb of veel verder ben gekomen. Alleen in de relatie met vriend best veel gebeurd maar dat gaat nog steeds niet helemaal zoals ik het wil (wel de goeie kant uit).

Maar. Als ik nu terug denk. Vorig jaar verlangde ik vooral naar rust en ruimte. 🧐

Ik weet het niet zo goed. Eindconclusie

Manque

Ik ga toch een poging wagen. Even mezelf confronteren dan maar.

In 2023…

Vierde ik: Verjaardagen…?
          Ow, en een overwinning op werk natuurlijk. Ik was mega boos op hoe Henk mij wilde bamboozelen, nu is Henk weg. Dat heb ik (in mezelf) wel gevierd ja.
          Ontdekte ik:
          Dat ik meer op m’n gevoel/ intuïtie moet vertrouwen. Want die klopt bijna altijd.
          Maakte ik:
          Mijn huis wat gezelliger en opgeruimder.
          Veranderde ik:
          Niet zoveel denk ik. Misschien mezelf nog iets meer center stage gemaakt. Ik vraag mezelf vaker af wat het is wat ik wil. In plaats van wat anderen willen.
          Vergat ik:
          Heel veel! 🤣 As usual. Afspraken, een vergadering. Ik hoop dat de dag nog een keer komt maar goed.
          Sloot ik af:
          Weet ik niet. Zonder in details te treden is mijn ex redelijk uit mijn leven en dat van de kinderen verdwenen. Dat geeft mij ruimte, mijn jongste verdriet. En hij is niet helemaal verdwenen in de zin dat hij soms nog belt of appt met de kinderen. Met de jongste vooral, heel soms met de middelste. Met de oudste niet meer. Dus echt afgesloten is het niet.

Zei iemand deze mooie woorden tegen me:
          Dat moet ik echt gaan opschrijven. Ik weet dat ik echt complimenten heb gehad die me erg goed gedaan hebben. Ik weet ze alleen niet meer.
          Weet alleen nog dat een pietje precies collega van me aangaf dat ze me echt gemist had toen ik met vakantie was, omdat ze vond dat ik mijn werk toch echt wel beter deed dan de manager die mij verving in m’n vakantie. Dat was, zeker komende van haar, een groot compliment.
          En mijn vriend heeft hele lieve en oprechte dingen tegen me gezegd.
          Kreeg ik dit cadeau:
          Lego 😆 En nog een hoop andere dingen.
          Kwetste iemand mij met:
          Door mijn kinderen te kwetsen (ex).
          Kwam ik nader tot:
          Mijn vriend. Mijn dochter. Mijn ouders ook wel.
          Dreef ik af van:
          Ex.

Ik heb ergens dit jaar weer een papieren agenda gekocht. Dit keer een fijne. En ik gebruik die nu ook echt. Dat was eigenlijk een geval van ik moest wel want anders ging het echt fout. Omdat ik er op werk zoveel taken heb bij gekregen. Maar juist omdat het nu moet gebruik ik die nu voor alles, ook privé dingen. En daardoor heb ik daar wel meer grip op gekregen merk ik.
          Leerde ik dit af:
          Dingen uitstellen. Ik probeer nu het ‘werk’ te blokkeren en dingen te doen zonder na te denken en me te focussen op de opluchting als het gebeurd is.
          Deed ik deze belofte:
          Meer een belofte aan mezelf om mezelf te zien zoals ik wil zijn of wie ik vind dat ik ben. Ik vind mezelf een boss ass bitch. En boss bitches wonen niet in rommel huizen. Zo, op die manier.
          Bouwde ik aan:
          Overzicht en opruimen dus. Zowel fysiek in huis als qua taken. Ik heb een aantal dingen gedaan die ik letterlijk al jaren uitstelde. En dat geeft echt rust en ruimte op alle vlakken.
          Ik schaam me om het te zeggen. Maar ik ga het toch doen. Ik had bijvoorbeeld al 3 jaar een lek in mijn dak. Daar stond op zolder een bak onder. Iedere keer als het regende lag ik er wakker van. Maar stelde het toch uit. Dit jaar heb ik eindelijk mijn dak laten repareren.

Mijn relatie, en of ik daar wel mee door wilde.
          Werd ik verrast door:
          Mijn vriend. Ik begon te denken dat ik niet belangrijk was voor hem. Maar hij heeft me echt verrast.
          Lachte ik om:
          Mijn kinderen. Met hen allemaal veel lol gehad. Met vriend ook.
          Huilde ik om:
          Ja vriend dus. Gaza
          Poeh eihm. Kom ik misschien nog op terug.

Nou. Dat viel eigenlijk best mee