Nescio ik ben het helemaal met je eens, het is makkelijker om een scheef verhaal te vertellen met een paar getalletjes waarmee het probleem bij een ander ligt en de oplossing simpel.
Het verhaal is moeilijker, maar ik heb niet het idee dat het vanuit links ook maar een beetje goed verteld wordt.

De media helpt daarbij ook niet he..

June ik hoorde van het weekend dus 2 oudere dames zeggen: ik heb op Wilders gestemd want dan krijgen we zwarte piet eindelijk terug.

Echt..wat?? Alsof dat zo werkt!

Marshmallow ik vind dat iedereen het zelf moet weten waar ze op stemmen (al ben ik het diep absoluut totaal oneens dat mensen het doen) maar kom op zeg, als dat je reden is en je denkt dat het zo werkt vind ik het eigenlijk vrij stom dat je überhaupt mag stemmen 😝

(Niet echt hoor, uiteraard mag iedereen stemmen maar ik vond het zo zo zo dom die uitspraak)

Zwarte Piet zit zo diep bij bepaalde mensen... en dan zeggen ja het is een kinderfeest. Dat is het dus duidelijk niet. Als je niet tegen roetveegpieten kan is er gewoon wat mis met je. En ja ik weet dat het niet productief is om zo te reageren maar ik ben dat gejank om zwarte Piet echt zo zat.

Nescio ik snap ook niet wat het probleem (nu nog) is inderdaad. Het is helemaal prima zo. En ik heb zelfs kleine kinderen en die vinden het prima. Deze oudere bessen willen gewoon in de oertijd blijven leven “toen was alles beter”

Mijn vader was erbij en die vond het ook enorm stom. En dat vond ik dan weer heel tof van mijn 75 jarige vader.

Hopsatee ik hoorde van het weekend dus 2 oudere dames zeggen: ik heb op Wilders gestemd want dan krijgen we zwarte piet eindelijk terug.

Ach gut, wat een onrecht is deze twee dames toch aangedaan. Hebben ze zomaar zwarte piet van ze afgepakt? Wat moet dat zwaar zijn zeg 🤐.

Ik ben ook zo klaar met het gemekker hierover.

Hopsatee waaaah ja zo dom toch?! M'n schoonvader zei laatst ook: 'Het wordt eens tijd dat ze ons onze tradities allemaal gaan teruggeven!'

Op de vraag wie 'ze' zijn en welke tradities 'ze' hem persoonlijk hadden afgenomen, had ie dan weer geen concreet antwoord op. Op Zwarte Piet na dan 🥴 gejank om niks.. ik vroeg of hij nog een kind was wiens kinderfeest nu verpest was omdat er nu roetveegpieten zijn. Neh, dat niet. Ok wat is dan je probleem?

Lovely83 dat is zo! Mijn collega had een liedje uitgezocht en mij een link doorgestuurd met de clip en de vraag of ik dit wilde oefenen met ze. Dus ik zet het op en ga spelling ondertussen nakijken. De kinderen gingen er helemaal klaar voor staan. Toen kwamen er helemaal geschminkte pieten in beeld. Een aantal kinderen stopten met dansen, en eentje deed een stap achteruit en zei 😳 ‘deze zijn wel een beetje eng’ wijzend naar het Digibord. Ik heb gezegd dat dit de ouderwetse pieten zijn van toen ik klein was en heb de clip uitgezet en ben op zoek gegaan naar het liedje zonder clip. 🙈 ik had er niet over nagedacht dit te controleren…. Zo stom!

Lovely83 ik vraag mij altijd af wat de motivatie is van deze ‘zeurpieten’. Het boeit geen kind, het is nog steeds een leuk kinderfeest en waarom er dan zo punt van maken? Er wordt hen toch geen onrecht aan gedaan? Ik had vroeger een studievriendin, die rond deze periode op straat regelmatig voor zwarte pietje werd uitgescholden en een heleboel kwetsende varianten hierop. Dat is een zeer goede reden om zwarte pieten af te schaffen, maar ik begrijp de motivatie van de andere kant niet.

Ik heb het weleens aan mijn vader gevraagd en dan is het antwoord dat het een principekwestie is. Als ik dan doorvraag, komt hij niet verder dan zo was het vroeger. Tja vroeger poepte we ook in een gat in de grond, was ook niet perse beter.

Is er een goede reden te bedenken? Oprechte vraag.

Trees maar dat hele Sinterklaas feest is toch aan verandering onderhevig? Vroeger kregen ze bijv alleen snoepgoed, Sint had maar 1 piet, later meer, je ging in de zak mee naar Spanje. Je zette 1x je schoen. Weet ik veel wat allemaal nog meer (ik las het pasgeleden in een boek) in elk geval is het niet meer zoals “vroeger” Niks is meer zoals vroeger. Ik vind niet dat je je met terugwerkende kracht schuldig hoeft te voelen want toen ik klein was nou toen was zwarte piet er en niemand dacht daar over na en ik heb er leuke herinneringen aan. Maar die herinneringen zijn straks net zo leuk voor mijn kinderen met roetveeg Piet.

Ik kan geen zinnige reden bedenken hoor.

Lovely83 idd dochter kwam thuis met een tekening van Piet en Sint en bij Piet had ze streepjes getekend ipv een heel zwart gezicht🤭 toen dacht ik ja zo hoort het 🙃

Hopsatee Ik kan geen zinnige reden bedenken hoor.

Ik ook niet, maar ik vroeg mij af of ik iets miste? Mensen zijn er zo fel in en ik snap niet waarom ze zo hardnekkig vasthouden aan zwarte piet. Ik probeer iets te begrijpen, wat misschien niet te begrijpen is?

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Trees ik denk ook dat het voor veel mensen gewoon een principekwestie is. Misschien dat ze het idee hebben dat er teveel veranderd, misschien moeite met dat onze samenleving multicultureel aan het worden is?