Aarrgghhh, ik weet het nog steeds niet. Ik was altijd links georienteerd, nu zit ik meer in het midden, soms wat rechtser. Terwijl klimaat wel erg bekangrijk voor me is. Maar ik weet nog niet hoe belangrijk ik het ga maken voor wat ik wil stemmen. En al die kieswijzers, er komen veel verschillende partijen uit, en ook nooit echt een fors percentage voor 1 partij, wat het lastig maakt. Ik zweef me rot dus.
Verkiezingen Tweede Kamer 2023
Ik kom telkens op bij1 uit, als ik hun verkiezingsprogramma lees vind ik het eigenlijk té idealistisch. Ik denk dat 80% gewoon niet waar te maken is hoe mooi de ideeën ook zijn. Andere kant besef ik mij dat dit geldt voor alle verkiezingsprogramma’s.
Ik ga misschien toch PvdD stemmen. Ik geloof niet dat ik ooit eerder zó getwijfeld heb als bij deze verkiezingen.
Vulpen ik ook niet. Ga ik strategisch stemmen of niet?
- Bijgewerkt
Vulpen
Erg hè, ik blijf ook maar zweven. Ik heb net het verkiezingsprogramma van de BBB doorgelezen en dat ziet er ineens ook super positief uit
Ik neigde naar GL/PvdA maar het voelde al niet goed en gaat m niet worden. Strategisch stemmen staat me ook tegen, dus dat is voor mij ook geen reden meer.
Ik blijf bij Splinter hangen. Dat past het best bij mijn idealen.
Pfff... ik zweef nog even verder. Wil eigenlijk morgen voor het werk gaan stemmen.
Ik twijfel ook nog even verder. Ik vind de ideeën mbt de zorg van sp heel positief. Splinter en pvdd spreken mij ook aan. Gl-pvda vind ik strategisch een goede keuze. Ik heb het nog nooit zo lastig gevonden.
Ik kijk de debatten vanavond nog maar even ...
Oké, na lang peinzen en researchen heb ik besloten om toch op precies dezelfde kandidaat als de vorige keer te stemmen Ines Kostić van de PvdD. Omdat dat strategisch toch beter is dan D66 en ik PvdA/GL uiteindelijk toch niet zo zag zitten (hoewel Geert Gabriëls me wel nog steeds top lijkt). Ik heb toch maar geprobeerd om vanuit idealen te stemmen en ga er dan vanuit dat in de praktijk de wat extremere kanten van de PvdD wel eruit gefilterd zullen worden.
Wat vinden jullie van de regel in andere landen dat de laatste dagen voor een verkiezing geen peilingen meer mogen worden gepubliceerd?
Zouden we dat hier ook moeten doen? Het lijkt mij wel een goed idee, ik begreep dat het veel invloed heeft op strategisch stemmen.
Ik weet ook niet hoe realistisch de leerlingen nu zijn
Pimpelmeesje Dan ben ik voorstander van helemaal geen peilingen. Ik vind dat strategisch gestem elkaar enorm versterken, soort paniek voetbal. Zonder peilingen gaan mensen meer met hun hart en op inhoud stemmen denk ik.
Ik vind de media ook een te grote rol hebben. De kleine partijen komen niet in de debatten. Ik vind dat echt oneerlijk.
Ik wilde jullie deze analyse van de stemwijzer niet onthouden:
Hij is erg uitgebreid, ze behandelen álle vragen
Nou stemmen zit erop. De oudste 2 waren mee en vonden het super interessant allemaal. Ze legde ook alles uit op het stembureau wat ze deden, zo leuk!
Honkeytonk Ja ik heb ook al gestemd, met de kinderen! Tsjonge wat is dat stembiljet groot hè. Ik kreeg 'm niet meer fatsoenlijk in elkaar gevouwen en toen paste 'ie nauwelijks in de stembus
Hier ook mijn plicht weer gedaan.
Vulpen
Ik heb hem niet eens helemaal uitgevouwen
Mamabeertje ik ook niet lijst 3 was 1 kant uitvouwen.
Moest wel in het stemhokje nog even kiezen op welke vrouw ik zou stemmen.