Ik bedenk me nu wel dat ik ergens de herinnering heb dat ik vroeger helemaal niet met Barbies mocht spelen? Mijn vriendinnetjes hadden ze allemaal wel, maar ik weet nog dat ik dan altijd een beetje verbaasd was van: "jullie hebben Barbies?!"

Ik ben vrij streng christelijk opgevoed, geen idee of dat er mee te maken heeft. Maar wij mochten bijv. ook niet met Spiderman of Pokemon dingetjes spelen (dat waren duiveltjes).
Ik heb van wat streng- religieuze mensen reviews gezien over de Barbie film, en zij zijn over het algemeen vrij negatief. Nu ik dit typ vraag ik me af of ik ergens misschien een beetje geconditioneerd ben als kind om barbie af te wijzen en dat de film daarom ook niet lekker binnenkwam 😆

Maar dit is puur speculatie. Ik heb namelijk wel een keer een neppe barbie gekocht voor een vriendinnetje. Dat zouden mijn ouders natuurlijk niet gedaan hebben als ze echt tegen waren.

Blue ik mocht als streng refo-meisje wel barbies. Had er ook maar de babypoppen hadden mijn voorkeur. Bij mijn dochters ook.

Ik snap eigenlijk ook niet waarom babypopprn wel zouden mogen en Barbiepoppen niet 🤔

Zonnebloem ja, ik was toen straks aan het googelen en er blijken pleisters te zijn. 😱👍đŸģ

Pleisters met paracetamol? Ik ken wel pijnstillende pleisters maar dat is met morfine erin 😅

• [verwijderd]

Blue En dan hou je inderdaad een feministisch verhaal over wat gespeeld wordt door poppen.

Femkes

Ik snap dit dus helemaal niet... poppen en feminisme ís Barbie. Wat hadden jullie verwacht dan? 🤔
      Dat is toch hetzelfde als zeggen "als je die gast met zijn atoombom uit Oppenheimer haalt blijft er niks over"? 😅

Maar goed, ik was een enorm Barbie-kind dus ik was blij verrast dat er na de eerste 10 minuten ook nog een verhaallijn in bleek te zitten, Ên ook nog een feministisch aspect. Ik was al dolgelukkig geweest als de hele film bestond uit het dagelijks leven van Barbie die nieuwe outfits aantrekt, naar het strand gaat en een feestje geeft đŸ¤Ŗ

[verwijderd] poppen en feminisme ís Barbie

Volgens mij heb ik iets gemist dan.
        Als ik denk aan barbie, denk ik roze, modepoppetje, make-up. Kortom heel stereotype meisjesachtig. Daar is toch niks feministisch aan?
        Het kan ook komen, doordat ik nooit met barbies heb gespeeld hoor.

Mamabeertje Het kan ook komen, doordat ik nooit met barbies heb gespeeld hoor.

Ik ook niet. Ik vind het ook heel wonderlijk dat deze film ineens zo'n hype is. Maar ik houd niet van Barbies en ook niet van films dus ik ben niet bepaald de doelgroep 🙃

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

Mamabeertje Barbie is ook vooral een.. vrouwen/meisjes kunnen alles doen en worden. President-Barbie, dokter-Barbie, directeur-Barbie, astronaut-Barbie. Ze heeft haar eigen huis, auto, boot, vliegtuig, en ja, er is een Ken, maar die is meer bijzaak, ze is in geen enkel opzicht afhankelijk geweest van hem voor wat ze heeft bereikt. De boodschap van Barbie is vooral dat, dat alles mogelijk is.
            Ten opzichte van de babypoppen, waarbij meisjes vanaf kinds af aan al in een moeder-rol gestopt werden en alle focus lag op zorgen voor de kinderen.

[verwijderd] wij geven neurofen in een spuitje en die mag ze dan zelf leegspuiten in haar mond. Maar bij onze dochter is vooral het zelf controle hebben belangrijk en smaak minder dus dat is bij jullie denk wel iets anders.

Mamabeertje
              Vulpen

Barbie had haar eigen Barbie huis (wat roze was dus het was echt haar eigendom) en ging naar de maan. In een jaartal waarin vrouwen nog geen eigen creditcard mochten bezitten. Dus ja Barbie is altijd feministisch geweest. Ik heb daar als kind zelf ook nooit bij stilgestaan hoor. En ik was ook geen Barbie meisje, ik had er wel wat gekregen van familie maar daar speelde ik niet echt mee. Ik timmerde meubels en een huis voor mijn Barbie. Dat vond ik interessanter.

• [verwijderd]

iMoeder Ik timmerde meubels en een huis voor mijn Barbie. Dat vond ik interessanter.

Mijn Barbies hadden vooral seks met elkaar 👀đŸ¤Ŗ

iMoeder . In een jaartal waarin vrouwen nog geen eigen creditcard mochten bezitten. Dus ja Barbie is altijd feministisch geweest.

Of ze was het maar later niet echt meer? Ik had een turnbarbie en gewoon een standaard-Barbie. Ik heb het als kind nooit als feministisch beschouwd, ik associeerde het vooral met roze en meisjes. En ik heb het idee dat dat voor de meeste jaren-negentig-kinderen geldt. En dan dat rare figuur... Ik ben nog niet helemaal overtuigd 🙃

[verwijderd] đŸ¤Ŗ.

Bij dochter zijn ze allemaal lesbisch. Ik denk dat dit vooral komt, omdat ken geen mooie jurken past.

Mamabeertje ik had het ook gemist. Ik vind de Barbies uit mijn jeugd ook nogal stereotype: blond lang haar, wit, onnatuurlijk dun en grote borsten. Er kwam toen een Barbie uit met bruin haar. Nou dat was me toch vooruitstrevend in de jaren ‘80 🤐. Ik heb de onderliggende boodschap als kind echt volledig gemist.

• [verwijderd]

Trees Bij dochter zijn ze allemaal lesbisch. Ik denk dat dit vooral komt, omdat ken geen mooie jurken past.

Dat waren ze bij mij ook! Maar ze hadden ook geen keuze, want ik had iets van 20 Barbies en maar 1,5 Ken (de 2e had geen benen meer đŸ¤Ŗ)

[verwijderd] dat speelt hier ook een rol denk ik đŸ¤Ŗ. Ken 1 verliest continue zijn hoofd en ken 2 heeft afgebeten voeten en een afgebeten neus (ik vond dat lekker smaken als kind - het zijn de oude Barbies van mijn zus en ik kauwde daar graag op tot haar grote frustratie 😇).

[verwijderd] ik had dat ook verwacht op basis van de recensies. Maar als je dat dus allemaal niet meekrijgt, dan snap je de grappen niet, de verwijzingen niet en de kern niet en dan is het volgens mij niet echt een interessante film. Dat is wat ik bedoelde.

Mamabeertje

Vulpen
                      Het was een mannelijke vorm van feminisme. Wel een ontzettend lekker wijf zijn, maar tegelijkertijd president kunnen worden. Maar alsnog ontzettend vooruitstrevend tov wat ervoor beschikbaar was.