Pimpelmeesje Heel herkenbaar dit allemaal 🙈 al heeft alle mogelijke scenario's voorbereiden ook echt wel een het gewenste effect
Dat vraag ik mij af. Dit is eigenlijk een positieve metacognitie (gedachte over een gedachte) en kan een reden waarom we dit doen. Ik denk dat 10 minuutjes iets overdenken nog effectief kan zijn, maar veel langer wordt het vooral toch herhaling en een vorm van rumineren of piekeren.
Toch doen we het en waarom? Ik denk omdat er onbewuste toch van dit soort positieve gedachtes zitten. Bijv. alles uitdenken, geeft mij een vorm van controle (in het geval van piekeren) of blijven denken over wat ik nog beter had kunnen doen, zorgt ervoor dat ik het een volgende keer wel perfect doe (in het geval van rumineren en perfectionisme - nooit goed genoeg zijn).
Blijven denken is gedrag en als dit gedrag enkel negatieve consequenties zou hebben, dan zouden we er al lang mee opgehouden zijn. Ergens denken we (onbewust?) dat het ons wel wat oplevert en/of hebben we de gedachte dat we geen controle over dit denkgedrag hebben. Metacognities zijn wel heel ingewikkeld, want daar denk je niet zo snel over na.