zo, wat een ingewikkelde vragen:
Is vrouw zijn, vrouwelijk zijn?
Voor mij zijn het 2 verschillende dingen, vrouw zijn is biologisch bepaald, vrouwelijk zijn is een eigenschap en kan iedereen hebben. (man, vrouw, neutraal etc).
Is het een kwaliteit, en wat houdt dat in?
Nee, vrouw ben je, of niet.
Is het een kracht?
Het vrouw zijn ansich niet, maar vrouwen hebben wel echt oerkrachten: zwanger zijn, bevallen, borstvoeding, menstrueren.
Wat ziet de ander van jouw vrouw-zijn en hoe voelt het van binnen?
Wat is biologisch en wat is mentaal?
Ik denk dat er veel meer biologisch is dan we denken. Als ik mijn dochter zie en ervaar, ze is nog geen 4 maanden, zijn er echt overduidelijke verschillen in haar zijn dan bij de jongens. Zowel in haar fysiek als in haar gedrag. Ik heb ook 3 jongens, dus ik weet dat er kind verschillen zijn, maar dit gaat echt verder dan kind verschillen. Haar manier van huilen, lachen en bewegen , haar bouw. Ik denk dat veel cultuurdingen zijn overgenomen uit een bepaald biologisch aspect. Maar individuele gevallen verschillen.
Wat waardeer je in jouw vrouw-zijn?
Ik waardeer mijn oerkrachten; zwanger zijn, bevallen, borstvoeding, menstrueren. Ik vond het ook echt een ding dat zwanger worden niet vanzelf lukte. Dat heeft mij echt diep geraakt in het vrouw zijn.
En verder waardeer ik ook mijn vrouwelijke eigenschappen en uiterlijke kenmerken.
Wat maakt je boos, verdrietig of blij over jouw vrouw-zijn?
Over mezelf maak ik me niet boos. Maar ik maak me wel boos over hoe vrouwen in de wereld staan, er zelfs op politiek niveau constant discussies worden gevoerd over vrouwen. Ik vind de ongelijkheid oneerlijk, maar tevens vind ik ook dat er wel degelijk verschillen zijn tussen man en vrouw, zeker biologisch, daar moet ook meer ruimte (bv medisch) voor zijn.
Heb je twijfels of ambivalentie over jouw vrouw-zijn?
Nee. Ik ben trots op wie ik ben en ben ook trots om vrouw te zijn.