@Vulpen De visite bleef tot elf uur dus ben nu pas toe aan een reactie!
Ik vind het lastig om dit soort dingen goed uit te leggen, dus zit er al een paar uur over te piekeren. Het sluit sowieso aan bij mijn 'problematiek', dus het is echt een uitdaging om hier een stukje over te schrijven. Hier mijn poging:
Ik vertel makkelijk. Ik kan gebeurtenissen goed onder woorden brengen en zelfs de bijpassende emoties onder woorden brengen, maar ik doe dit vaak lachend of zonder emotionele affectatie. Ik heb meer dan eens opmerkingen gekregen over het gebrek aan bijpassende emotie. Dus ondanks dat ik makkelijk openheid geeft van zaken, ben ik niet erg open op emotioneel gebied. Ik denk dat het aantal mensen dat me ooit heeft zien huilen op één hand te tellen is, bijvoorbeeld. Als ik een emotie al doorleef, dan doe ik dat wanneer ik alleen ben. Intense emoties (woede, angst, verdriet) vind ik erg lastig.
Mijn gedachten over een onderwerp deel ik makkelijk, maar dan moet ik daar wel nut of lol van inzien. Als ik de ervaring heb dat ik met iemand leuk kan praten, zal ik daarin heel weinig belemmeringen voelen om open te zijn over wat er in mijn leven speelt of wat me bezig houdt.
Het klinkt als een vreemde combinatie van eigenschappen, maar ik ben best wel extravert in de zin dat ik gemakkelijk een gesprek voer, mijn mening geef (als ik die heb) en niet verlegen overkom. Tegelijkertijd kan ik heel vermijdend zijn als het aankomt op kwetsbaarheden.