Zonnebloem Zelfs een schoonmaakhulp accepteert ze niet of dat ik daar kom schoonmaken.😢
Als ze zelfs dat niet accepteert dan kan je inderdaad alleen maar wachten tot ze enorm vervuilt en dan via de rechter. Wat ontzettend moeilijk voor jullie allemaal zeg!
Trees Ik denk dat mijn vader zo kan worden beoordeeld als somatisch voorliggend.
Ja dat denk ik ook. Alleen zijn vrouw is duidelijk psychogeriatrisch. Dus dan komen ze, bijv een evt opname, op verschillende afdelingen terecht. Dat bedoelde ik.
Trees Dat was het plan dinsdag, maar zijn vrouw zat erbij. Haar zus zou haar ophalen, maar ze weigerde mee te gaan. Het hele gesprek viel dus in duigen. Ze werd woest toen er alleen maar gesproken werd over dagbesteding, want dat heeft ze niet nodig en ze snapt niet waarom. Er komt as maandag dus een nieuwe poging. Hoe we haar gaan motiveren voor dagbesteding?!?
Dan zou ik proberen het volgende gesprek buiten huis te plannen. Bijv het kantoor van de casemanager. En dan je vader ophalen en iemand anders bij haar thuis laten voor oogje in het zeil.
Dagbesteding. Dat gaat ze denk ik gewoon niet doen. Dat roept bij sommige mensen gewoon enorm veel weerstand op. En je kan ze nu eenmaal niet aan de haren het taxibusje in slepen. Ik zou aan de casemanager vragen of ze individuele begeleiding wil aanvragen. Dat kan nu op indicatie en daarna binnen het WLZ budget. Hopelijk krijgt ze dan iemand die handig is met dementerenden (zijn ze vaak wel want is de grootste doelgroep) die af en toe bij haar kan zijn zodat je vader even weg kan. Of die haar zover krijgt ergens samen wat te gaan doen. Zelfde met thuiszorg. Ik lees hier vaak negatieve verhalen maar veel thuiszorg organisaties hebben ruim ervaring met dementerende mensen en de zorg geven aan mensen die daar niet perse op zitten te wachten. Daar komt ze zeker voor in aanmerking, ook dan weer eerst op indicatie en daarna binnen het WLZ budget.
Trees Het grootste probleem, blijft dat zij echt niks wil. Ze heeft nu minimaal 9 jaar
Dat is ook lastig, alleen het is verre van uniek. Er zijn echt mensen die daar goed mee kunnen omgaan om een voet in de deur te krijgen, een vertrouwens band op te bouwen etc. Dementie is nou eenmaal een veel voorkomend ziektebeeld en een substantieel deel van de dementerenden heeft geen ziekte inzicht en veel weerstand tegen welke zorg of hulp dan ook.
Softbasegaming Dit is niet helemaal waar hoor, ik werk ook op aanleunwoning waar 24/7 zorg beschikbaar is.
Ow dat is super fijn dat dat bij jullie nog bestaat! Hier dus niet. Aanleunwoning is hier extramuraal en dan krijg je thuiszorg. Je kan wel daar 24/7 een beroep op doen via een alarmeringssysteem. Als je dan op de knop drukt komt er iemand langs, en die kunnen dan naar binnen met een sleutel kastje. Alleen in de nacht kan het even duren. En verder komen ze de zorg geven die nodig is. Ik denk eerlijk gezegd dat er niet veel verschil tussen zit. Hebben nu de mensen die bij jullie wonen nog een eigen huisarts of de verpleeghuis arts/SOG?
Trees omdat ze anders buiten gaat dwalen en verdwaald (of zich ergens in een café straalbezopen drinkt - is ook al een paar keer gebeurd 🫣).
Strikt gezien overtreedt hij daarmee de wet want dat is iemand opsluiten. Wat je zou kunnen doen is stiekem een gps tracker bevestigen aan haar kleding (makkelijkste is een Apple AirTag). Dan kan je altijd zien waar ze is. Hier in de buurt zijn er verschillende instellingen waar mensen nog naar buiten mogen, met behulp van een tracker.
Maar wat kunnen mensen het moeilijk maken voor zichzelf hè. Als die dwarsheid en waarom. Ik was daar bij mijn oma heel verdrietig over.