Femkes Hoe ik het lees zijn jullie in een bepaalde dynamiek verzand. Waarin jij heel veel op je bord genomen hebt, je man juist een stap terug heeft gedaan. En waar jij heel gefrustreerd raakt, raakt je man juist verlamd en overziet hij het niet meer.
En ik snap hoe frustrerend dat is, ik ga ook dingen overpakken als ik denk, nou doe ik zelf dan wel. Alleen het niet helemaal fair naar je man toe om het hem alleen kwalijk te nemen. Want je hebt zelf ook een aandeel in hoe het zo gegroeid is. Ook al voelt dat voor jou nu waarschijnlijk niet zo.
Je schreef eerder dat het een beetje op is tussen jullie maar dat jullie voor de kinderen wel voorlopig bij elkaar willen blijven. Dan moet je denk ik ook de verantwoordelijkheid nemen om er allebei mee aan de slag te gaan. En dan zal je ook naar jezelf moeten kijken. Veel vrouwen hebben de neiging om veel naar zich toe te trekken qua regelen en beslissingen. En om zichzelf weg te cijferen door geen tijd voor zichzelf te reserveren, zelden iets voor henzelf te doen, zichzelf niet op de eerste plek te zetten of bijv voor iedereen vanalles te kopen maar niks voor zichzelf etc. Om vervolgens daarna in stilte te gaan zitten balen dat niemand hun opoffering en martelaarschap erkent waarna ze gefrustreerd en bitter raken. Ik weet natuurlijk niet of dit bij jou ook speelt want daar ken ik je niet goed genoeg voor denk ik. Maar het is wellicht wel iets om in je achterhoofd te houden. Op je man zijn gedrag heb je maar beperkt invloed. Hoe jammer ook. Je kunt wel met jezelf aan de slag. En dan zou mijn eerste tip zijn, om jezelf op 1 te zetten. En ja echt op 1, voor je kinderen.
Daarnaast denk ik dat jullie dynamiek iets is waar je in relatie therapie wat mee kunt gaan doen. Ik denk niet dat je het anders op kunt lossen als jullie al zo lang er in zitten. En dat lijkt voor jullie als gezin vooral wel belangrijk. Juist omdat jullie al zoveel op je bordje hebben met alle kinderen die wel iets hebben. (En dat laatste zeg ik met alle liefde hoor, mijn kinderen zijn namelijk ook zo, het gaat echt bij geen van hen vanzelf helaas).