Femkes ik denk (hypothese) dat jullie brein ook heel anders werkt. Volgens mij ben jij veel meer van het kritisch denken, het direct al verder denken en van de details. Je man is volgens mij veel meer van het globale en we proberen wat en we zien wel.
Ik probeer trouwens de manier van denken van je man op een positieve manier te beschrijven, maar ik merk dat ik daar nogal in faal, omdat ik mij veel meer herken in jouw manier. Ik wil eigenlijk vooral zeggen dat zijn manier van problemen aanpakken niet perse verkeerd hoeft te zijn, maar wel enorm botst met dat van jou. Jullie lijken elkaar niet meer te begrijpen en ergens in jullie communicatie gaat denk ik wat mis. Enerzijds gaat het nog om de inhoud, maar er zit volgens vooral wrijving over de manier van communiceren richting elkaar.
Ik vraag mij af (weer een hypothese) of je man ergens ook bang is om te falen of het verkeerd te doen en daardoor misschien meer voor zich houdt dan wenselijk is? Dit is absoluut geen kritiek naar jou, want ik herken mij meer in jouw manier, maar zou het kunnen zijn dat je ook โveeleisendโ bent om de reden dat dit ook de manier is waarop jij normaal problemen aanpakt? Je wilt alles goed tegen elkaar afgewogen hebben en daarvoor heb je alle details nodig. Je man kan hier voor zijn gevoel nooit aan voldoen en zijn manier is zich juist terugtrekken, meer verzwijgen ipv ervoor te gaan, waardoor jij nog meer gefrustreerd raakt, hij zich nog meer op de vlakte houdt en een vicieuze cirkel is geboren? In plaats van dat jullie elkaar aanvullen, stoten jullie elkaar af met jullie verschillen. Er is te weinig begrip of te weinig inzicht in elkaars manier van denken en zou daar het gesprek nu vooral over moeten gaan. Waar zit er nog ruimte om beiden wat water bij de wijn te doen en/ of elkaar juist gewoon meer te accepteren zoals je bent. Gewoon een gedachte.
Los hiervan vind ik dat ondanks dat er een verschil is in manier van denken en problemen oplossen, de draaglast wel goed verdeeld moet zijn. Ik proef ergens tussen de regels door dat dit volgens mij ook niet het geval is. Dat vind ik persoonlijk onacceptabel. Iedereen heeft zijn sterke en zwakke punten, maar ik vind dit geen reden dat de ander dan maar alles moet regelen en doen.