iMoeder Natuurkundige beredeneerd maakt het geen verschil.
Het zou geen verschil moeten uitmaken als het een volledig gesloten systeem is zonder verlies, maar in de praktijk spelen er ook nog andere factoren mee. Hierdoor is het veel lastiger te berekenen.
Je verliest namelijk altijd een deel van de warmte door de afvoer/ schoorsteen als deze naar de radiatoren wordt gepompt. Hoe langer je cv staat te loeien, hoe groter het verlies. Meer radiatoren open in de ruimte waar de thermostaat hangt, minder lang loeien.
Daarnaast wil je pendelen van je ketel zoveel voorkomen (continue aan en uitslaan). Het vermogen van de cv is namelijk als het goed is gebaseerd op het aantal radiatoren in huis. Draai je er een boel dicht, dan wordt de warmte die teruggevoerd wordt naar de ketel veel hoger. De ketel kan namelijk onderweg niet genoeg warmte kwijt als er maar een paar radiatoren openstaan. Als de teruggevoerde warmte te hoog is, slaat de ketel uit ter beveiliging. Pas als deze voldoende is afgekoeld (oftewel na het onnodig verlies van warmte/energie), slaat deze weer aan. Gevolg is dat je ketel sneller gaat pendelen en dat kost ook meer gas. Pendelen zorgt ook voor snellere slijtage van je ketel lijkt mij, omdat deze harder/ vaker moet werken. Ook dit is uiteraard niet kostenbesparend op de lange termijn. Overigens kan een deel van de warmte terugvoeren juist ook weer energiebesparend zijn, want de ketel blijft beter op temperatuur. Het moet echter niet teveel zijn, dus je moet hierin een soort optimum vinden. Volgens mij kun je bovenstaanden (deels) op lossen door iig in de ruimte waar je thermostaat hangt, alles zoveel mogelijk open te draaien.
Het is niet dat ik een expert ben, maar wij hebben een nogal lastig te verwarmen huis. Ik heb ooit opgezocht hoe zo systeem ongeveer werkt en vanuit daar zelf proberen te beredeneren wat handig is voor ons om het verlies aan energie te minimaliseren (ik bouw er dus even een disclaimer in bij deze voor als ik onzin uitkraam 😝).