iMoeder voor mij zit er wel een duidelijk verschil in het soort nieuws.
Diddy: officiële aanklachten, bewijsmateriaal, erkende nieuwspagina's/bronnen, dat is gewoon gruwelijk. Dat zie ik ook echt niet als entertainment.
Maar de zijsporen waar het internet over valt, dus dit soort dingen:

het stukje sleuthing, valt voor mij wel onder entertainment. (Dus alles wat los staat van het Diddy-verhaal: Jay-Z, Beyonce, Aaliyah, Left eye, MJ, Kanye, Adele, Taylor Swift, Kardashians, Nicki Minaj, Rihanna, etc etc)
Ik vind het echt fascinerend hoe mensen verbanden gaan zoeken die er niet zijn, om vervolgens uit te komen op dingen die zowaar logisch klinken, zonder ze daadwerkelijk serieus te nemen.
Dingen als Diddy, Beyoncé en Jay-Z zijn allemaal op de 4e geboren.. tja, die kans is 1 op 31 natuurlijk. H is ook op dezelfde dag jarig als de katten, betekent niet dat ik haar blij ga maken met een tonijn-stick 😂
Er zit een soort puzzel-element in online theorieën waar ik me mee kan amuseren, haast op eenzelfde manier als Only Murders In The Building, maar dat is niet hetzelfde als ze ook daadwerkelijk serieus nemen.
Maar je moet daar wel toe in staat zijn, om het onderscheid te kunnen blijven maken. Ik zie mezelf echt wel als iemand die daar redelijk nuchter in kan blijven, ik ben heel kritisch naar bronnen, ben me bewust van de mogelijkheden van deepfakes/ai/technologie, en ik kan rustig uren in een rabbithole zitten om het vervolgens volledig los te laten en het te beschouwen als puur entertainment en er helemaal níks van te geloven.
Ik denk dat het gevaar hem er in gaat zitten wanneer mensen het onderscheid niet meer kunnen maken, en social media 'nieuws' gaan verwarren met officieel nieuws. Daarmee verlies je ook snel een stuk menselijkheid rondom de daadwerkelijke slachtoffers.
Veel nepnieuws over misbruikzaak Diddy: 'Op internet wint leugen van waarheid' - https://nos.nl/l/2539396